| کد مطلب: ۱۱۴۲۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از تحولات منطقه گزارش می‌دهد؛

عراقچی به ترکیه می رود

آرمان ملی- احسان اسقایی: شرایط برای اسرائیل به شدت نگران کننده است. برخی خبرها از مهاجرت معکوس از شهرهای اسرائیل خبر می‌دهند. از سوی دیگر رسانه‌ها از خروج 40میلیارد دلار سرمایه از فلسطین اشغالی سخن به میان می‌آورند.

عراقچی به ترکیه می رود

 یک نظامی بلند پایه آمریکایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از خالی بودن انبار موشک‌های اسرائیل خبر داده موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به تحریم تسلیحاتی اسرائیل توسط فرانسه و برخی کشورهای دیگر صحیح باشد. چرا که اخیرا موشک‌ها و پهپادهای حزب‌ا... بیش از گذشته به مقرهای نظامی اسرائیل برخورد می‌کند. چند روز قبل حمله موفقیت آمیزی توسط پهپادهای حزب‌ا.. به مقر نظامی تیپ گولانی صورت گرفته که تلفات و زخمی‌های زیادی روی دست ارتش اسرائیل گذاشته‌ و شوک بزرگی به نظامیان صهیونیست ‌وارد آورده است. به طوری که طی روزهای اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به این مقر نظامی رفته است تا با نیروهای نظامی آن صحبت کند و هم اینکه روز گذشته بنیامین نتانیاهو سفری به مقر تیپ گولانی داشته که رسانه‌ها آن سفر را به منظور دلداری دادن نتانیاهو به سربازان گولانی دانسته‌اند.

*عراقچی با پرچم صلح در منطقه

از سوی دیگر در منطقه این تنها ایران است که با زمین گذاشتن پرچم آتش‌بس توسط مصر و آمریکا و قطر در حال رایزنی با کشورهای منطقه است تا خطر گسترش جنگ را به آنها گوشزد کند و از طریق این سفرها او قصد دارد یک تلاش مشترک بین کشورهای اسلامی را پایه‌گذاری کند تا آنها بیش از گذشته در زمینه برقراری آتش بس اقدام کنند. همچنین عراقچی با برخی از همتایان خود در خارج از منطقه نیز تماس‌هایی داشته که بر اساس آنچه رسانه‌ها نوشته‌اند بعد از این تماس؛ تماسی بین مقامات این کشورها و اسرائیل صورت گرفته است. عباس عراقچی در راستای ماموریت‌های خود با وزیر امور خارجه چین نیز ارتباط گرفته است و وزیر خارجه چین چندین ساعت پس از تماس با عباس عراقچی وزیر خارجه ایران، با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، از همه طرف‌های درگیر در تنش‌های بین اسرائیل و ایران خواست تا احتیاط کنند و از تشدید وضعیت خودداری نمایند. او در گفت‌وگویی تلفنی با وزیر امور خارجه اسرائیل، اسرائیل کاتز، از تل‌آویو خواست تا امنیت نیروهای یونیفیل (نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان) را تضمین کند. او همچنین بار دیگر موضع پکن در مورد درگیری‌های غزه را تکرار کرد و خواستار یک آتش‌بس فوری، کامل و دائمی شد. وزیر امور خارجه ایران در تمامی این دیدارها می‌کوشد بر هر طرح آتش بسی در منطقه به منظور آتش نگرفتن کشورها در درگیری احتمالی آینده حمایت کند. این روزها یکی از روزهای پر کار وزارت خارجه ایران بعد از انعقاد برجام است و عراقچی توانسته به منظور دفاع از حقوق ملت ایران و همچنین دفاع از آتش بس چهره جدیدی به وزارت خارجه ببخشد. سخنگوی دولت نیز روز گذشته اعلام کرده که ما از هرگونه پیشنهاد صلح استقبال می‌کنیم و آماده ایفای نقش در آن برای بهبود وضعیت غزه و لبنان هستیم. بشریت در سال گذشته شاهد یک فاجعه انسانی بود و ما برای کاهش رنج فلسطین و لبنان تلاش می‌کنیم. ما هرگز علیه هیچ کشوری شروع به جنگ نکرده‌ایم و توانایی دفاع از خود را با قاطعیت بالا داریم ما برای پاسخگویی تعلل نخواهیم کرد، بلکه به هر حمله‌ای در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهیم داد.

*تصمیم برای حمله به ایران!

همچنین نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی آورده است که اسرائیل قصد دارد به ایران حمله نظامی کند اما این حمله به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران نخواهد بود اما حمله به تاسیسات نظامی ایران قبل ۵ نوامبر یعنی موعد انتخابات آمریکا خواهد بود. دفتر نتانیاهو اعلام کرده است که ما به نظرات آمریکا گوش می‌دهیم اما طبق منافع‌مان عمل خواهیم کرد. بعد از اعلام این خبر که رژیم اسرائیل قصد ندارد تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران را مورد هدف قرار دهد قیمت نفت در بازارها رو به کاهش گذاشته است.

* سفر به ترکیه

سفر های منطقه‌ای سید عباس عراقچی همچنان ادامه دارد و گویا مقصد جدید نیز استانبول خواهد بود. در همین راستا هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه دیروز سه‌شنبه با اشاره به برگزاری پلتفرم 6 جانبه قفقاز که قرار است در استانبول ترکیه برگزار شود، گفت: وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران و روسیه برای برگزاری سومین دور نشست‌های قفقاز جنوبی که در سطح وزیران خارجه است، روز جمعه به استانبول خواهند آمد. همچنین ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در گفت‌وگو با ریانووستی تایید کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه 18 اکتبر در نشست 3+3 درباره قفقاز جنوبی در استانبول شرکت می‌کند. این نشست با مشارکت وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ایران و روسیه برگزار شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار