| کد مطلب: ۱۱۴۱۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد

روزهای شلوغ دیپلماسی ایرانی

آرمان ملی- سهیل ثابت: سیاست خارجی در دولت چهاردهم بخش مهمی از برنامه‌‌های دولت را تشکیل می‌دهد و در این میان رئیس‌جمهور و مردان دیپلماسی‌اش راهبرد تعامل، مذاکره و گفت‌وگو را برای خود در نظر گرفته است.

روزهای شلوغ دیپلماسی ایرانی

در همین راستا اگر سفر رئیس‌جمهور به نیویورک آن هم برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و در کنار آن ملاقات و گفت‌وگو با سران و مقامات سایر کشور‌ها کنار بگذاریم سایر سفرهای رئیس‌جمهور به کشورهای منطقه مثل عراق، قطر و ترکمنستان بوده است که تبعا در هر دو مورد نیز طرح مسائل و اتفاقات موجود در منطقه خاورمیانه به خصوص مساله غزه و لبنان بخش غیر قابل تفکیک و جدایی‌ناپذیر این سفرها بوده است. از سوی دیگر سفرهای وزیر امور خارجه دکتر سیدعباس عراقچی به کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق و همچنین سفر در دستور کار به عمان نشان از این مساله مهم دارد که اولویت دولت چهاردهم در سیاست خارجی مسائل منطقه‌ای و به عبارت دیگر پیگیری دیپلماسی منطقه‌ای است. چنانکه عراقچی در نشست خبری با همتای عراقی خود در بغداد گفت: «منطقه ما با چالش‌های خطرناکی روبه‌رو است و وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌برد. احتمال بروز درگیری و بالا گرفتن تنش در منطقه بالا رفته و ریشه همه آن‌ها در جنایت‌های رژیم صهیونیستی است، جنایت‌هایی که از غزه شروع شده به لبنان گسترش پیدا کرده و احتمال اینکه به سایر کشورهای منطقه ادامه پیدا کند، وجود دارد. باید با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله شود و به حملات این رژیم در غزه و لبنان متوقف شود.» در شرایطی که منطقه در شرایط حساسی قرار گرفته همگرایی منطقه‌ای با همسایگان در نیز در اولویت دولت است و سفر‌های عراقچی به کشورهای منطقه نیز دقیقا در راستای تقویت همین همگرایی منطقه‌ای است که اگر همه کشورهای منطقه در کنار ایران قرار بگیرند می‌توانند ابتدا با قوت و قدرت در مقابل صهیونیست‌ها بایستند و در طرف دیگر نیز در یک تعامل و همزیستی مسالمت آمیز منطقه‌ای عاری از خشونت و تنش را داشته باشند.

*از ژنو تا اسلام‌آباد

دیپلماسی سیاسی ایران البته تنها در کشورهای عرب منطقه خاورمیانه خلاصه نشده بلکه در سایر کشورها از آسیا تا اروپا نیز نیز گسترانیده شده است. مهم موضوع گفت‌وگوهاست که خط سیر آنها پیرامون یک مساله واحد یعنی مساله لبنان و غزه است. از همین‌رو نیز جدای از مقامات دولتی سایر ارکان حاکمیتی نیز همین رویه و روال را پیش گرفته‌اند.سفر محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس به بیروت برای گفت‌وگو با مقامات کشور لبنان و اعلام حمایت از جریان مقاومت و ایستادگی مردم این کشور مقابل جنایات صهیونیست‌ها آن هم پیش از سفر به ژنو سوئیس برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی و پس از آن حضور در ژنو و طرح مسائلی پیرامون جنگ لبنان و غزه نشان از همگرایی حاکمیتی با دولت در جهت یک دیپلماسی فعال و مشترک حاکمیتی دارد. حتی سفر محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور به اسلام‌آباد پاکستان برای شرکت در نشست کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز می‌تواند در همین راستا قلمداد شود که در کنار حضور در این نشست و صحبت در باب این سازمان و همکاری‌های دو یا چند جانیه ایران با کشورهای عضو می‌توان از ظرفیت این سازمان نیز برای ارائه دیپلماسی منطقه‌ای ایران در قالب مقاومت پایدار استفاده کرد.

* اقدام شجاعانه قالیباف

نایب‌رئیس مجلس دهم، اقدام رئیس مجلس دوازدهم برای سفر به لبنان را «شجاعانه» توصیف کرد. علی مطهری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اقدام شجاعانه جناب ‎قالیباف در پرواز به بیروت در حالی که رژیم صهیونیست فرود آمدن هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت را ممنوع اعلام کرده قابل‌تقدیر است، زیرا از طرفی نابسامانی روانی در رژیم اشغالگر ایجاد کرد و از طرف دیگر روحیه محور مقاومت را تقویت کرد.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار