| کد مطلب: ۱۱۴۱۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حواشی هک تروریستی اسرائیل در بیروت

جنجال پیجری صداوســیما

آرمان ملی _ مطهره شفیعی: انفجارهای پیاپی پیجرها در لبنان سبب شهادت یا زخمی شدن تعداد زیادی از مردم این کشور شد. پس از آن این سوال مطرح شد که مواد منفجره چگونه در پیجرها جاسازی شده بود و کدام‌ کشورها در ساخت این پیجرها نقش داشتند.

جنجال پیجری صداوســیما

اخیرا مسعود اسداللهی، کارشناس مسائل خاورمیانه در ویژه برنامه «سالگرد طوفان‌الاقصی» در شبکه خبر با ارائه اطلاعات اشتباه عنوان کرده بود ایران واسط خرید پیجرهای حزب‌ا... از یک شرکت تایوانی بوده است. مجری شبکه خبر بعد از ادعای این کارشناس، اظهار کرد: اظهارات کارشناس رسانه‌ملی درباره حادثه انفجار پیجرها قابل تایید نیست و پیش‌تر هم حزب‌ا... لبنان این اظهارات را رد کرده بود. مصطفی نجفی، کارشناس مسائل خاورمیانه هم در توییتر نوشت: «برخلاف آنچه این کارشناس صدا و سیما گفته است، قبل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، شهید زاهدی مخالفت خود با خرید پیجر از شرکت‌های خارجی را به حزب‌ا... اعلام کرد و پیشنهاد دیگری طرح شد اما... این اظهارات غیرمسئولانه و فکرنکردن به تبعات آن، حیرت‌انگیز است و جای آن در کانال ۱۲ و اینترنشنال است و نه صدا و سیما!» همچنین سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با فارس درباره برخی اظهارات پیرامون نحوه تهیه پیجرهای حزب‌ا... لبنان گفت: در مورد خرید پیجرهایی که در لبنان از آنها استفاده شد چند نکته مهم و حائز اهمیت وجود دارد، یک نکته اینکه پیجرها به هیچ عنوان نه در ایران تولید شده و نه توسط هیچیک از شرکت‌های ایرانی خریداری شده، یعنی افراد ایرانی در خرید، حمل و توزیع و نشر آن نقش نداشته‌اند. وی افزود: پیجرها بیش از دو سال پیش خریداری شده و از گیت‌های ایکس ری سه کشور عبور کرده بود و در واقع می‌توانیم بگوییم که به‌دلیل پیچیدگی و استفاده از فناوری‌های بسیار سطح بالا و پیچیده امکان بررسی‌ دقیق این پیجر‌ها برای آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های ایکس ری اکثر کشورها غیر ممکن بوده است. این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان داشت: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که بخشی از این پیجرها در بین نیروهای موثر حزب‌ا... توزیع نشد و بخش عمده‌ای از مجروحان انفجار این پیجرها مردم کوچه و بازار بودند که این پیجرها را از بازار تهیه کرده بودند‌. البته تعداد کمی از نیروهای حزب‌ا... نیز در این راستا دچار جراحت‌هایی شدند.

*آمریکا: کار تایوان بود

همچنین روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های آمریکایی تایید کرد که پیجرهای وارداتی به لبنان، توسط عوامل رژیم صهیونیستی دستکاری شده بودند. مقام‌های مطلع به روزنامه «نیویورک تایمز» گفتند: «اسرائیل مواد منفجره را در داخل دسته‌ای از پیجرهای تایوانی که به لبنان وارد شده بود، پنهان کرده بود.» نیویورک‌ تایمز به نقل از مقام‌های مذکور نوشت: «پیجرهای درخواستی حزب‌ا... قبل از ورود به لبنان دستکاری شدند. یک ماده منفجره کوچک در کنار باتری هر پیجری که اخیرا به حزب‌ا... رسیده بود، کار گذاشته شده بود.» این منابع با بیان اینکه حزب‌ا... بیش از ۳ هزار پیجر از شرکت تایوانی (Gold Apollo) درخواست کرده بود، توضیح دادند: «پیجرها بین اعضای حزب‌ا... در سراسر لبنان توزیع شد.» در ادامه این گزارش آمده است: «آخرین محموله پیجرها بین اعضای حزب‌ا... لبنان و برخی از متحدان آنها در سوریه و ایران توزیع شد. اسرائیل پیجرهایی را هدف قرار داد که در حال کار و دریافت پیام بودند.» نیویورک‌ تایمز همچنین افزود: «مواد منفجره کار گذاشته شده در کنار باتری‌ها در پیجرها بین ۲۸ تا ۵۶ گرم وزن داشتند.»

*تایوان: کار ما نبود

شرکت «گولد آپولو» تایوان که به تولید پیجرهای منفجرشده در لبنان متهم شده، نیز مدعی است که این پیجرها در شرکتی مستقر در بوداپست-پایتخت مجارستان- تولید شده است. شرکت گولدآپولو با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که پیجرهای مدل «AR- ۹۲۴» را شرکت BAC  می‌سازد و می‌فروشد. به ادعای این شرکت، «گولد آپولو فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهد و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول ندارد. گولدآپولو در ادامه ضمن تأیید ارائه مجوز جهت درج علامت تجاری این شرکت روی پیجرهایی که در لبنان و سوریه منفجر شده است، مدعی شد که شرکتی دیگر در اروپا آن را تولید کرده است. به ادعای گولد آپولو پیجرهای مدل «AR- ۹۲۴» را شرکت BAC Consulting KFT  مستقر در بوداپست تولید کرده است.

*کار اسرائیل بود

موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل مسئول مبارزه با تهدیدهای خارجی علیه تل‌آویو سال‌ها تلاش کرده بود تا از طریق جاسوسان و شنود الکترونیکی به حزب‌‌ا... نفوذ کند. با گذشت زمان، رهبران حزب‌ا... نگران آسیب‌پذیری این گروه در برابر جاسوسی و هک اسرائیل شده و بیم از آن داشتند که تلفن‌های همراه معمولی نیز به دستگاه‌های شنود و ردیابی اسرائیل تبدیل شوند. به گفته این مقام‌ها، بدین ترتیب ایده ایجاد گونه‌ای اسب تروای ارتباطی متولد شد. از یک سو حزب‌‌ا... به دنبال شبکه‌های الکترونیک پیام‌رسان ضدهک بود و از سوی دیگر موساد این گروه را به خرید دستگاه‌هایی سوق می‌داد که برای این کار عالی به نظر می‌رسیدند هر چند که در واقع به وسیله موساد طراحی و در اسرائیل مونتاژ شده بودند. بیسیم‌های انفجاری نخستین بخش از این نقشه بودند که حدود یک دهه پیش و در سال ۲۰۱۵ ارسال آنها به لبنان به وسیله موساد آغاز شد. این بیسیم‌ها حاوی باتری‌های بزرگ، یک ماده منفجره مخفی و یک سیستم مخابراتی بود که به اسرائیل امکان شنود کامل ارتباطات حزب‌ا... را می‌‌داد. به گفته مقام‌های آگاه، اسرائیلی‌ها به مدت ۹ سال مشغول شنود حزب‌ا... بوده و در عین حال این گزینه را مد نظر داشتند که در بحران آینده، بیسیم‌ها را تبدیل به بمب کنند. در همین حال یک فرصت جدید و یک محصول جدید پر زرق و برق به میان آمد: پیجرهای کوچک مجهز به یک ماده منفجره قوی. حزب‌ا... در حالی هزینه خرید این بمب‌های کوچک را پرداخت کرده بود که ماه‌ها بعد انفجار آنها موجب  شهید یا زخمی شدن بسیاری از اعضایش ‌شد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار