| کد مطلب: ۱۱۴۱۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

منطقه نیازمند کنفرانسی برای دوری از جنگ است

آرمان ملی: نتانیاهو و بایدن بعد از دو هفته از اقدام ایران علیه اسراییل بالاخره با هم تماس گرفتند. صحبت های آنها در ارتباط با منطقه و ایران بوده است و آنگونه که رسانه ها نوشتند بایدن از عدم موافقت با حمله اسراییل به تاسیسات نفتی و هسته ای ایران در این حمله ضمن تاکید بر پاسخ اسراییل سخن گفته است.

منطقه نیازمند کنفرانسی برای دوری از جنگ است

 از سوی دیگر رسانه ها از عدم اطلاع آمریکا از طرح اسراییل برای پاسخ به ایران سخن به میان می آورند و در برابر اما برخی رسانه های دیگر نوشتند که اتفاقا آمریکا و اسراییل در ارتباط با پاسخ به ایران با یکدیگر گفت و گو دارند و هماهنگ هستند. به نظر می رسد آمریکا در صدد است از دامنه ضربات اسراییل به دو نقطه یعنی تاسیسات هسته ای و دوم تاسیسات نفت و گاز کاسته و می کوشد اسراییل را مجاب کند که تمرکز خود را روی ضربه به محور مقاومت قرار دهد. تا از یک طرف امنیت اسراییل تضمین شده و شاید هم این رژیم را مجاب کند که پاسخی کوچک به ایران بدهد تا تهران از پاسخ مجدد به اسراییل برحذر دارد تا تنش در منطقه به آن سمت حرکت نکند که منابع و منافع آنها مورد اصابت در جنگ بین دو طرف قرار گیرد. در هر صورت به نظر می رسد حتی باید پاسخ اسراییل به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران را محتمل دانست. آرمان ملی برای بررسی موارد فوق با فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین الملل گفت و گو کرده است. او از لزوم کاهش تنش می گوید و این مهم که در نهایت منطقه ما هم مانند اروپایی ها باید به تفاهمی برسند که جنگ از منطقه رخت ببندد. او گفت منطقه ما نیازمند یک پیمان مانند پیمان وست فالی است که سال ها قبل در اروپا انعقاد شده و دیگر مانند جنگ های جهانی به علت احترام همه کشورها به این مورد شاهد کشته شدن میلیون ها انسان بی گناه بر اثر جنگ نیستیم. در منطقه ما هم باید دولت فلسطین تشکیل شود و اسراییل تمام سرزمین ها و شهرک هایی را که غیر مجاز ساخته و اشغال کرده را تخلیه کند. در این صورت است که حقوق فلسطینی ها تامین شده و دیگر شاهد آن نخواهیم بود که درگیری ها در منطقه اینقدر خونین شود و به زیرساخت ها و شهروندان بی گناه در لبنان و غزه آسیب وارد شود.

چرا روسیه و چین در اوج تنش در منطقه اظهار نظری نمی کنند آن هم در شرایطی که دیپلماسی در ایران فعال شد و شاهدیم که آقای عراقچی به کشورهای مختلف منطقه سفر می کند و در ارتباط با آتش بس به مذاکره می پردازد.

روسیه و چین به صورت کلی تنش در منطقه را محکوم کرده اند. چینی ها عموما در هیچ بحران بین المللی ورود نمی کنند چرا که معتقدند ممکن است منافع آنها آسیب ببیند بالاخره آنها در اندیشه توسعه مسائل اقتصادی خود هستند و در منطقه ما نیز در این زمینه در حال فعالیت هستند. آنها با اسراییل رابطه دارند و می کوشند به منظور بهبود روابط اقتصادی خود با سایر کشورهای منطقه از جمله قطر و عربستان و عراق رابطه های اقتصادی مناسب با آنها بگیرند. روسیه هم که البته گرفتار اوکراین است و شرایط کنونی در منطقه ما باعث شده توجه های کمتری از سوی آمریکا و اروپا به اقداماتش در اوکراین صورت گیرد که به نفع اوست. در ارتباط با سفر آقای عراقچی هم باید گفت برای کاهش تنش است و اینکه کشورهای منطقه در حمله اسراییل به ایران با تل‌آویو مشارکت نداشته باشند. از سوی دیگر ایران البته در ارتباط با مسأله لبنان فعالیت بیشتری از خود نشان می دهد.

اکنون تنش بین ایران و اسراییل به اوج خود رسیده آیا امکان دارد در این مقطع شاید اوج گیری تنش باشیم؟ به عبارت دیگر می توان جلوی تنش بیشتر در منطقه را گرفت؟

به نظر واقعیت های در صحنه منطقه وجود دارد که باید آنها را در نظر داشت. در فلسطین چه در غزه و کرانه باختری جمعیت قابل توجهی وجود دارد و نمی توان به آنها بیش از این ستم کرد و نمی توان ساقط شان نمود.واقعیت آن است که جامعه بین الملل وارد بحث های تاریخی نمی شود اکنون با جنگ و خشونت طرف هستیم. در صحنه نظامی یک واقعیت به نام مجازات جمعی وجود دارد مجازات جمعی در گذشته بین ارتش ها باب بود.برای مثال یک سرباز کفش را واکس نزده بود اما کل پادگان به مدت سه روز بازداشت می شدند. وقتی مجازات جمعی در دستور قرار می گیرد ممکن است واکنش های در پی داشته باشد که آن هم به نوبه خود واکنش های را در پی دارد. حماس در پی اقدامات غیر انسانی اسرائیل حمله ای به اسراییل کرد که اسراییل آن را مستوجب مجازات دانست اما این مجازات یک مجازات جمعی است. حزب ا.. هم به این ماجرا وارد شده وآنها نیز پاسخ دادند و این پاسخ ها هم به مجازات جمعی دیگری تبدیل شده است. حزب ا... یک حزب و گروه با محور مقاومت است اما اسرائیل زندگی عادی میلیون ها نفر و خانه های آنها را در لبنان ویران می کند آن هم به این بهانه که حزب ا... تنبیه شود و دست از موشک اندازی بردارد. خشونت خشونت می آفریند و این چرخه به ضرر کل منطقه است.

روسیه و چین به صورت کلی تنش در منطقه را محکوم کرده اند. چینی ها عموما در هیچ بحران بین المللی ورود نمی کنند چرا که معتقدند ممکن است منافع آنها آسیب ببیند بالاخره آنها در اندیشه توسعه مسائل اقتصادی خود هستند و در منطقه ما نیز در این زمینه در حال فعالیت هستند. آنها با اسراییل رابطه دارند و می کوشند به منظور بهبود روابط اقتصادی خود با سایر کشورهای منطقه از جمله قطر و عربستان و عراق رابطه های اقتصادی مناسب با آنها بگیرند. روسیه هم که البته گرفتار اوکراین است و شرایط کنونی در منطقه ما باعث شده توجه های کمتری از سوی آمریکا و اروپا به اقداماتش در اوکراین صورت گیرد که به نفع اوست

* راه حل باز تولید خشونت در منطقه چیست و چگونه باید در برابر آن ایستاد؟

اکنون باید یک کنفرانس بین المللی در لبنان به سرعت تشکل شود. چرا چون فارغ از نتایج جنگ موجودیت منطقه در اثر جنگ و خشونت در خطر است. ایران به راحتی می تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد اسراییل را تنبیه کند و اسراییل هم همان طور که مشاهده می شود می تواند صدماتی را به منطقه و کشورهای منطقه وارد کند. در نهایت هم کل منطقه در اثر جنگ کنونی به بیابان تبدیل شود.در این جاست که کشورهای منطقه و کشورهای جهان باید کاری کنند که از ویرانی منطقه بیش از این جلوگیری شود. اکنون منطقه رو به آرامش و صلح ندارد و وظیفه دغدغه من آن است که قلمی دارم و اعلام کنم که باید کنفرانسی بین المللی ایجاد شود تا از تخریب بیشتر منطقه جلوگیری شود.

* جهان همواره پر از تنش و خونریزی و جنگ بوده کشورها برای مقابله با این چرخه از چه مکانیزمی استفاده می کنند؟

در گذشته در اروپا هم خشونت های زیادی وجود داشت. کنفرانس وست فالی البته باعث شد صلح نسبتا در جهان برقرار شود اما جنگ جهانی دوم هم بعد از این کنفرانس اتفاق افتاد و بیست میلیون نفر در آلمان و بیست میلیون نفر در شوروی حدود ۱۰ میلیون نفر هم در سایر نقاط جهان از جمله ژاپن و سایر نقاط جهان کشته بر جای گذاشت اما بعدها گفتند که چکار کنیم و آن چکار کنیم باعث شد که امروز آنقدر تنش ها در جهان افزایش نیابد که میلیون ها نفر با گلوله کشته شوند.

* اکنون در منطقه باید چه کار کرد تا آتش بس ایجاد شود و از غزه تا لبنان جنگی رخ ندهد؟

اکنون باید با حضور کشورهای مختلف جهان و منطقه کنفرانسی تشکیل شود و همه به آن دعوت شوند و از کشورهای بزرگ مانند روسیه و چین و آمریکا که در منطقه منافعی دارند همه را از جنگ دور کنند. به موجب قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل متحد اسراییل باید از ظلم و تعدی دست بردارد و شهرک های که در زمین های فلسطینیان را که اشغال کرده را باید به فلسطینیان بازگردانند. مردم فلسطینی که به شدت آسیب دیده آمد باید از این خانه ها استفاده کنند و اسراییلی ها باید دست از ظلم و تعدی به حقوق فلسطینیان بردارند. خاورمیانه در حال گذار به سوی توسعه بوده و علم و توسعه در حال نفوذ به منطقه بود و گشت گلخانه ای و شیرین کردن آب داشت در منطقه همه گیر می شد و کشورها به هوش مصنوعی و بهداشت و... توجه پیدا می کردند که این وضعیت ایجاد شد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار