| کد مطلب: ۱۱۴۱۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد

سردار محمد اسماعیل کوثری در گفت وگو با «آرمان ملی»:

منطقه خاورمیانه دست ماست

آرمان ملی- احسان انصاری:سردار محمداسماعیل کوثری در طول جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۹ فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) را برعهده داشت.

منطقه خاورمیانه دست ماست

 کوثری در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به‌عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله فعالیت می‌کرد و در شرایط کنونی نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است.وی در ادوار هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز نماینده همین حوزه انتخابیه بوده‌است.«آرمان ملی» برای بررسی و تحلیل شرایط پیچیده منطقه و تنش بین ایران و اسرائیل با سردار کوثری گفت وگو کرده است. کوثری در این زمینه معتقد است:«رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مراکز اقتصادی ایران را بزند اما شاید مراکز نظامی را مورد هدف قرار بدهد. من روی کلمه شاید تأکید دارد و معتقدم ممکن است چنین احتمالی وجود داشته باشد.اسرائیل جرأت چنین کاری را ندارد و آمریکا و کشورهای اروپایی نیز به خوبی به این نکته آگاهی دارند. منطقه خاورمیانه دست ماست و آمریکا ومتحدانش نیز به خوبی به این نکته آگاهی دارند.که همین دلیل اگر دیوانگی کنند بلایی سر آنها خواهیم آورد که همه آنها با هم ضرر خواهند کرد». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.

*اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی ایران دست به جنگ تبلیغاتی زده و در حالی که عنوان می‌کند قصد حمله به ایران را دارد اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است. در شرایط کنونی فکر می‌کنید واکنش اسرائیل نسبت به حمله ایران چه خواهد بود؟

 رژیم اشغالگر قدس همواره به دنبال این بود که مخاطبان خود را مرعوب کند و به همین دلیل نیز در شرایط کنونی به شکلی رفتار می‌کند که قبل از اینکه قصد داشته باشد اقدامی انجام بدهد حریف خود را نظر تبلغیاتی مرعوب کند.با این وجود ضرباتی که ایران و به صورت کلی جبهه مقاومت بر پیکره این رژیم وارد کرده کار را به جایی رسانده که فرماندهان جبهه مقاومت را ترور کرد. اسرائیل به دنبال اهدافی مانند آزاد کردن اسرا،دسترسی و پیدا کردن تونل‌ها و از بین بردن حماس و حمله به مردم غزه بود که به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکرد. به همین دلیل نیز از سر استیصال و ناتوانی دست به ترور فرماندهان جبهه مقاومت زد.در چنین شرایطی که رژیم صهیونیستی توانست برخی فرماندهان جبهه مقاومت را ترور کند نیز به اهداف خود نرسید و حتی نتوانست یک وجب از خاک لبنان را تسخیر کند.به همین دلیل این رژیم از توانایی کافی برای اقدام بعدی علیه جبهه مقاومت برخوردار نیست. در چنین شرایطی اگر قصد داشته باشد به ایران نیز حمله کند شرایط تغییر می کند و با واکنش قاطع ایران این رژیم به سمت نابودی خواهد رفت.در صورتی که رژیم صهیونیستی قصد داشته باشد اقدامی علیه ایران انجام دهد ما مشت محکم تری بر صورت او خواهیم کوفت که دیگر توان بلند شدن هم نداشته باشد.آمریکایی‌ها نیز به این نکته واقف هستند و به سران رژیم صهونیستی گفته‌اند که در صورتی که علیه ایران اقدامی صورت بگیرد ایران عملیات گسترده‌تری نسبت به وعده صادق یک و دو علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهد داد.

*در چنین شرایطی چرا اسرائیل همچنان به جنگ روانی علیه ایران در راستای اقدام نظامی اصرار می کند؟

رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار گرفته که راهی جز جنگ تبلیغاتی ندارد و قطعأ اقدام اساسی و مهمی علیه ایران انجام نخواهد داد.در صورتی که سران رژیم صهیونیستی قصد داشته باشند تصمیم دیوانه‌وار بگیرند و به ایران حمله کنند این احتمال وجود دارد که مکان‌های نظامی ایران را هدف قرار بدهند.من فکر می‌کنم اسرائیل چنین جرأتی نیز نخواهد کرد. سران این رژیم به خوبی به این نکته آگاهی دارند که در صورتی که علیه ایران اقدام نظامی انجام بدهد این بهانه را به دست ایران می‌دهد که ما با ضرباتی سنگین‌تر رژیم اشغالگر قدس را مورد هدف قرار بدهیم.در چنین شرایطی است که رژیم صهیونیستی به نابودی نزدیک‌تر خواهد شد و ضعیف‌تر از گذشته خواهد شد.

*گمانه زنی‌های متعددی درباره احتمال حمله اسرائیل به تأسیستات نظامی و اقتصادی ایران وجود دارد.آیا بررسی های لازم در این زمینه برای پاسخ صورت گرفته است؟

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مراکز اقتصادی ایران را بزند اما شاید مراکز نظامی را مورد هدف قرار بدهد. من روی کلمه شاید تأکید دارد و معتقدم ممکن است چنین احتمالی وجود داشته باشد.اسرائیل جرأت چنین کاری را ندارد و آمریکا و کشورهای اروپایی نیز به خوبی به این نکته آگاهی دارند. منطقه خاورمیانه دست ماست و آمریکا و متحدانش نیز به خوبی به این نکته آگاهی دارند.که همین دلیل اگر دیوانگی کنند بلایی سر آنها خواهیم آورد که همه آنها با هم ضرر خواهند کرد.

*ایران نقاط احتمالی حمله اسرائیل را مورد بررسی کامل قرار داده است؟

قطعأ این اتفاق رخ داده و تحولات منطقه را به صورت لحظه‌ای و ثانیه‌ای رصد می کنیم و برای هر سناریویی برنامه داریم. در شرایط کنونی نیز همه نقاطی که ممکن است آسیب پذیر باشد پوشش داده ایم و در آمادگی کامل قرار داریم.نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از اقتدار و صلابت لازم و کافی برخوردار هستند و با تجهیزات و امکاناتی که در اختیار دارند قطعأ دشمن را از هر اقدامی علیه امنیت ملی ما پشیمان خواهند کرد.

در صورتی که رژیم صهیونیستی قصد داشته باشد اقدامی علیه ایران انجام دهد ما مشت محکم تری بر صورت او خواهیم کوفت که دیگر توان بلند شدن هم نداشته باشد.آمریکایی‌ها نیز به این نکته واقف هستند و به سران رژیم صهونیستی گفته‌اند که در صورتی که علیه ایران اقدامی صورت بگیرد ایران عملیات گسترده‌تری نسبت به وعده صادق یک و دو علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهد داد

*در صورتی که اسرائیل به مراکز نظامی ایران حمله کند آیا ایران نقاط هدف را در اسرائیل مشخص کرده است؟

 بله؛این اتفاق رخ داده و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده است. براساس آنچه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری کرده ما همه سناریوهای ممکن را مورد بررسی قرار داده‌ایم و نقاط هدف را نیز مشخص کرده‌ایم. به هر حال جمهوری اسلامی در دهه‌های از تجربه و امکانات بالایی در زمینه نظامی برخوردار بوده و به همین دلیل برای هر اتفاقی برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده است.نکته مهمی که درباره اقدام بعدی ایران علیه اسرائیل وجود دارد این است که در صورتی که خطایی از اسرائیل سر بزند واکنش ایران نسبت به وعده صادق یک و دو گسترده‌تر و همه جانبه تر خواهد بود. اسرائیل نیز به خوبی به این نکته آگاهی دارد و به همین دلیل تاکنون دست به اقدامی علیه ایران نزده است.

*به نظر می‌رسد که اسرائیل از همراهی و همکاری آمریکا در حمله به ایران اطمینان ندارد. چرا آمریکا در شرایط کنونی تمایلی به همکاری با اسرائیل برای حمله به ایران ندارد؟

آمریکا نسبت به شرایط منطقه و قدرت نظامی  ایران آگاهی دارد و به همین دلیل مرتکب چنین خطایی نمی شود. از نظر ما اصل ماجرا آمریکاست و طرف حساب اصلی ما آمریکاست. در واقع اسرائیل شیطان کوچک است و این آمریکاست که شیطان بزرگ است.اگر حمایت های مالی و نظامی آمریکا از اسرائیل نبود که در7 اکتبر سال گذشته و در ماجرای طوفان الاقصی اسرائیل طی مدت48 ساعت سقوط کرده بود و امروز اصلا اسرائیلی وجود نداشت.24 ساعت پس از عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس انجام شد رئیس جمهور و وزیر دفاع آمریکا،نخست وزیر انگلیس،رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان همگی واکنش نشان دادند و از همه امکاناتی که در اختیار داشتند استفاده کردند تا اسرائیل را نگه دارند. در صورتی که این حمایت ها صورت نمی گرفت در همان عملیات کار اسرائیل تمام شده بود و این رژیم سقوط کرده بود.نکته مهمی که وجود دارد این است که پایگاه های آمریکا در منطقه زیر برد موشک های ایران قرار دارد و آمریکا نیز به خوبی می داند که در صورتی که خطایی از آن سر بزند شرایط به شکلی خواهد بود که مدیریت تنش برای آنها سخت خواهد بود.

*برخی کشورهای عربی از آمریکا خواسته‌اند که مانع از حمله احتمالی اسرائیل به ایران شوند. چرا کشورهای عربی چنین درخواستی از آمریکا داشته‌اند؟

 پایگاه های آمریکا در همین کشورهای عربی قرار دارد و ما نیز هشدارهای لازم را به این کشورها داده‌ایم که در صورتی که از این پایگاه‌ها و یا حریم هوایی آنها امنیت ملی ایران مورد هدف قرار بگیرد ما حمله به هر کشوری که مهاجم را همراهی و کمک کرده مشروع می‌دانیم. برخی کشورهای منطقه شرایط را درک نمی کنند و همچنان به دنبال  حمایت از اسرائیل هستند. توصیه ما به این کشورها این است که شرایط را بسنجند و به شکلی رفتار نکنند که خود را برای هیچ فدای اسرائیل و منافع آمریکا کنند. این مهم ترین توصیه ای است که ما به کشورهای عربی و منطقه داریم و امیدوارم این کشورها به شکلی رفتار کنند که در نهایت به  سود منطقه و خاورمیانه باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار