| کد مطلب: ۱۱۴۱۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی گزارش می دهد

درخواست تجدید نظر در دکترین دفاعی

آرمان ملی- احسان اسقایی: تنش‌ها در منطقه هنوز هم رو به فزونی دارد و هیچ نشانه‌ای از کاهش درگیری چه در سطح نظامی و چه در سطح سیاسی دیده نمی‌شود.

درخواست تجدید نظر در دکترین دفاعی

اخیرا اسرائیل حتی به دمشق هم حمله  کرده است تا به اهدافی که برای خود تهیه کرده، دست یابد. یک رسانه اسرائیلی از لغو سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا توسط نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خبر داده است. راوید خبرنگار اکسیوس در واکنش به این خبر نوشت: به گفته یک منبع آگاه، تا زمانی که نتانیاهو موفق به تماس تلفنی با رئیس‌جمهور بایدن شود و همچنین کابینه اسرائیل پاسخ به حمله موشکی ایران را تصویب کند، نخست‌وزیر اسرائیل، از صدور تاییدیه سفر وزیر دفاع به واشنگتن که برای دیشب برنامه‌ریزی شده  بود، خودداری می‌کند.

*دلایل لغو سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا

 خبر لغو سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا را می‌توان با دو دیدگاه تحلیل کرد. اول اینکه نتانیاهو به دنبال گرفتن مجوز حمله به ایران از آمریکاست و این می‌تواند در معنای آن باشد که آمریکا موافقتی با حمله مستقیم به ایران نکرده است. دوم اینکه این سفر به تاخیر افتاده تا طرح های حمله اسرائیل به ایران مشخص شود. اگر تحلیل دوم را بپذیریم در آن معناست که اتفاقا آمریکا و اسرائیل در نوع برخورد با ایران به توافقاتی رسیده‌اند. از این رو نباید پالس‌های در مخالفت آمریکا با حمله به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران توسط اسرائیل را جدی گرفت. البته برخی رسانه‌ها خبرهای دیگری منتشر کرده‌اند که گویا اسرائیل حاضر نیست پلن‌های خود در حمله به ایران را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد. موردی که باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده است چرا که آنها توقع دارند که در کنار حمایتی که از اسرائیل می‌کنند اسرائیل نیز در ارتباط با ایران خواسته‌های آنها را در نظر گیرد. تمام این اخبار بیان کننده آن است که اسرائیل و آمریکا در پاسخ به تهران با هم توافقاتی داشته‌اند اما اینکه این پاسخ به درون ایران باشد یا محور مقاومت  را در بربگیرد، هنوز معلوم نشده و توافقی در این زمینه وجود ندارد. از این رو بعید نیست بعد از اینکه اسرائیل سناریوهای مختلفی را در این ارتباط چیده و نتانیاهو با بایدن صحیت کرد، آنگاه وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا رود تا در مورد این طرح ها بحث و گفت‌و‌گو صورت بگیرد.

*حمله به ایران

از سوی دیگر بر اساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده است اسرائیل تصمیم خود را برای حمله به ایران گرفته اما احتمالا این تصمیم با توصیه‌هایی که آمریکایی‌ها در ارتباط با عدم حمله به تاسیسات هسته‌ای و نفتی بوده همخوانی‌هایی دارد. اکسیوس در این ارتباط نوشته است: به گفته دو مقام اسرائیلی، نتانیاهو شب سه‌شنبه ساعت‌ها با وزرای ارشد و رؤسای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره دامنه و زمان‌بندی حملات اسرائیل مشورت کرده است. مقامات می‌گویند که انتظار می‌رود پاسخ اسرائیل قابل توجه باشد و احتمالاً شامل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی در ایران و حملات مخفیانه مانند حمله‌ای که منجر به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران شد، خواهد بود.

* تلاش برای آتش‌بس و مذاکره با ایران

دسته‌ای دیگر از رسانه‌ها اما خبرهای متفاوتی از اخبار فوق را منتشر می‌کنند و گویا خبر دارند که آمریکا با هرگونه حمله از سوی اسرائیل به ایران مخالفت خواهد کرد و یا اینکه اساسا خود اسرائیل به علت درگیر نشدن دوباره با ایران قرار نیست به درون ایران حمله‌ای داشته باشد. یورو نیوز خبری در این زمینه را منتشر کرده و در این خبر آمده است: طبق گزارش‌های شبکه ۱۲ اسرائیل، ایالات متحده و کشورهای عربی مذاکرات پنهانی را با ایران در مورد یک آتش‌بس جامع در تمامی جبهه‌های منطقه خاورمیانه آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود که اسرائیل در حال حاضر مستقیما در این رویداد شرکت ندارد، اما مقامات بلندپایه این کشور در جریان مذاکرات قرار گرفته‌اند. منابع رسمی آمریکا و کشورهای عربی تاکنون درباره این گزارش اظهار نظر عمومی نکرده‌اند و ایران نیز هنوز واکنشی به آن نشان نداده است.

*نامه برخی نمایندگان برای تغییر راهبرد  دفاعی

 از سوی دیگر در ایران نیز البته تذکرات جدی  وزیر خارجه و مقامات نظامی در ارتباط با حمله اسرائیل با ایران ادامه دارد و ظاهرا تهران سناریوهای مختلفی را برای پاسخ به هرگونه حمله اسرائیل آماده کرده است به نظر می‌رسد در بعد نظامی تهران آماده پاسخ کوبنده‌تر از وعده صادق 2 به اسرائیل است و از منظر سیاسی هم احتمالا تصمیمات دیگری را در نظر دارد. در این ارتباط عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از امضای نامه‌ای توسط ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس به شورای عالی امنیت ملی و درخواست آنها درباره تجدید نظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. حجت‌الاسلام امیری در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم تقویت بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امروز دیگر هیچ سازمان بین‌المللی و حتی کشورهای مدعی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانند رژیم صهیونیستی را کنترل کنند چرا که این رژیم جعلی به هر جنایتی دست می‌زند؛ بر همین اساس حدود ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای را خطاب به شورای عالی امنیت ملی نوشتیم و آن را امضا کردیم و در آن از این شورا درخواست کردیم تا در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر کنند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار