| کد مطلب: ۱۱۴۱۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از چالش‌ این روزهای یک پرونده

آزمون بزرگ FATF

آرمان ملی _ یاسمین طالقانی : در این روزها FATF بار دیگر به یکی از موضوعات اصلی در کشور تبدیل شده دست.

آزمون بزرگ FATF

برخی آن را در مسیر رفع چالش‌های موجود موثر می‌دانند و برخی دیگر پذیرش FATF را سرخم کردن در برابر دشمن می‌خوانند.پرونده FATF بالاخره با تصویب بسته خواهد شد؟ سوالی که از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم به عنوان یک مطالبه مطرح می‌شود و با خبر رئیس جمهور مبنی براینکه نامه‌ای را درباره این پرونده به مجمع تشخیص فرستاده تبدیل به یک دستورکار ویژه برای دولت شده است.

*صدای بلند مخالفان FATF

وب‌سایت الف در این زمینه با اشاره به اظهارات تبلیغاتی و غیرواقعی برخی مقامات دولتی یا حامیان رسانه‌های آنها نوشت: گویا دولت، عزم خود را برای برجسته‌کردن مسئله FATF و تعیین تکلیف لوایح پالرمو و سی‌.‌اف‌.تی جزم کرده و تقریباً هفته‌ای نیست که صدایی از درون دولت برای لزوم به سرانجام رساندن این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در واقع تصویب آن بلند نشود.دولتی‌ها اعتقاد دارند که بخشی از محدودیت‌های اقتصاد ایران ریشه در قرارگرفتن در لیست قرمز FATF داشته و باید برای بازکردن غل و زنجیرهای اقتصاد، اقداماتی عاجل صورت گیرد.برخی مقامات دولتی و در راس آن عبدالناصر همتی، تکاپوی بسیاری را درباره FATF به خرج داده و سعی دارند بزرگنمایی بسیاری پیرامون آن انجام دهند.وزیر اقتصاد در حالی طی جدیدترین اظهارات خود از لزوم عادی‌سازی پرونده ایران در گروه ویژه اقدام مالی و محدودیت‌های کنونی به‌عنوان یکی از اضلاع تاثیرگذار تحریم‌ها سخن گفته که همسان‌سازی عجیبی را بین موضوع FATF و تحریم‌ها ایجاد و سعی کرده نقش این دو عامل را در شرایط اقتصادی یکسان قلمداد کند. همچنین سایت وابسته به شمخانی در مطلبی با عنوان «آیا با وجود تحریم‌ها، خارج شدن از لیست سیاه FATF گشایشی در اقتصاد ایجاد می‌کند؟» با حل و فصل پرونده FATF مخالفت کرد.این سایت نوشت: به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه، تلاش دولت برای خروج ایران از فهرست سیاه FATF نمی‌تواند گشایش زیادی در تجارت خارجی ایجاد کند. به طور قطع توجه به تولید ملی در کنار عضویت و نقش‌آفرینی در سازمان‌ها و پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و توسعه مراودات با همسایگان اولویت بالاتری دارد.

*مخالف نیستیم اما...

برخی هم موافق هستند مانند فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که می‌گوید: FATF یکی از الزمات توسعه و رشد صنعت بانکداری ماست، اما در حال حاضر صنعت بانکداری ما از این ابزار محروم است.علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این مورد پاسخ مبهمی به خبرآنلاین می‌دهد و ضمن تاکید بر اینکه تصمیم‌گیر نهایی اعضای مجمع هستند، نقش تحولات منطقه را تصویب آن موثر می‌داند.«علاءالدین بروجردی»، درباره اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی تلاش دولت برای فراهم کردن زمینه اجرای FATF، گفت: تکلیف پرونده‌هایی که از خاکریز مجلس عبور کردند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند، مشخص است. آنها باید تصمیم‌گیری کنند و براساس آن تصمیم اقدامات بعدی انجام شود. بنابراین سیر کار کاملاً روشن و مشخص است. لذا منتظر هستیم که ببینیم مجمع تشخیص مصلحت نظام چه تصمیمی می‌گیرد.وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید فضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تا چه اندازه به نفع این خواسته دولت چهاردهم است، افزود: در هر صورت این تصمیم به رأی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گره خورده است. البته پزشکیان به عنوان رییس جمهور کشور که مسئولیت اداره کشور را برعهده دارد، طبیعتاً دلسوز و به دنبال رفع مشکلات است و باید پاسخگو باشد. بنابراین هر دو به وظیفه خودشان عمل می‌کنند و امیدواریم که خروجی تصمیم مجمع به نفع منافع ملی کشور باشد.

*لزوم بازگشت به مجلس

اسماعیل حسینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرآنلاین ضمن ارزیابی فضای مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب FATF گفت: باید مجدداً FATF به مجلس بیاید و راجع به آن تصمیم‌گیری شود.وی در واکنش به اینکه این امکان وجود دارد که FATF از مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس برگردد، افزود: باید این اتفاق بیفتد.حسینی در پاسخ به این پرسش که الزام درباره بازگشت FATF به مجلس را بر اساس چه اصل قانونی مطرح می‌کنید، تصریح کرد: به این دلیل که آن فرآیند طی شده و اگر قرار باشد اتفاق جدیدی بیفتد مجددا باید از مجلس شروع شود.این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی فضای مجلس برای طرح مجدد FATF اظهار کرد:  بنده مشاهده نکردم که در مجلس بحث خاصی در این مورد پیش بیاید یعنی من ندیدم جزو موضوعات اولویت‌دار باشد چراکه درگیر موضوعات دیگر هستیم، لذا هنوز در مجلس خیلی در این مورد بحث نشده است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار