| کد مطلب: ۱۱۴۱۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی احتمال درگیری بین ایران و اسرائیل را گزارش می‌دهد

پایان جنگ یا جنگ پایان؟

آرمان ملی- احسان اسقایی: بعد از پاسخ ویران‌کننده ایران به اسرائیل در عملیات وعده صادق 2 ، تل‌آویو آنقدر عصبانی شد و آنقدر بر انتقام از تهران پای فشرد که رسانه‌های مختلف در جهان حتی از یک آرماگدون در منطقه خاورمیانه خبر دادند و پیش‌بینی کردند هرگونه پاسخ اسرائیل به ایران می تواند منجر به حمله هماهنگ گروه‌های مقاومت به اسرائیل همراه ایران و حمله اسرائیل و آمریکا به گروه های مقاومت بدل شده و در اثر این درگیری کل منطقه گرفتار جنگی خانمان سوز شود.

 پایان جنگ یا جنگ پایان؟

به طوری که جبران آثار این جنگ آخر الزمانی بین ایران و اسرائیل برای سال های سال  بر منطقه از  تل آویو گرفته تا تهران از دمشق گرفته تا بغداد و صنعا  هویدا باشد. برخی حتی از احتمال کشیده شدن جنگ به اروپا  هم خبر دادند و در نهایت به علت همزمانی جنگ در منطقه خاورمیانه و در اوکراین از احتمال افزایش تنش در کل جهان و حتی جنگ جهانی خبر دادند. با این وجود به نظر می‌رسد عقلای دو سویه عالم تلاش کردند در این مدت از کاهش تنش حمایت کرده و اجازه ندهند جهان گرفتار تنشی که هم اکنون در خاورمیانه در حال شعله کشیدن است، شود.

سناریوی‌های آینده ایران و اسرائیل

 به نظر می‌رسد  به علت آنکه اسرائیل به شدت  لطماتی از جبهه مقاومت به صورت روزانه دریافت کرده و می‌کند و همچنین واقعه ضد امنیتی که ایران در عملیات موشکی علیه تل‌آویو ایجاد کرده، در تلاش است به نوعی از شرایط کنونی خارج شود. البته قبل از خروج از این شرایط نیازمند دستاوردهایی است که بتواند خوراک مناسب برای افراطیون درون اسرائیل را تامین کند تا دولت نتانیاهو از درون بعد از جنگ با فروپاشی روبه‌رو نشود. همچنین نتانیاهو بتواند در پس این دستاوردها از تعقیب کیفری در درون  اسرائیل دور شود و به عبارتی با این دستاوردها حاشیه امن برای نتانیاهو و موقعیتی برای نفس کشیدن برای اسرائیل فراهم شود.  در اینجا البته هرگونه برخورد بین ایران و اسرائیل می‌تواند بر کیفیت آنچه نتانیاهو می‌خواهد در نهایت از درگیری با محور مقاومت برای خود ایجاد کند، اثر خواهد گذاشت. از این رو آرمان ملی می‌کوشد در این گزارش سناریو های احتمالی نبرد میان ایران و اسرائیل را مورد بررسی قرار دهد.

*سناریوی رسانه‌ای

در سناریو اول اسرائیل می کوشد از منظر رسانه ای به ایران فشار آورد در این معنا که هر روز در رسانه ها از طرح های مختلف و آمادگی برای حمله به ایران  خبرهایی را منتشر می‌کند و از این منظر می کوشد تا ایران را محور حملات مختلف قرار دهد تا دیگران به تهران هجمه وارد کنند که عامل تشنج ایران است. در این سناریو از منظر روانی اسرائیل مظلوم واقع خواهد شد و بدون اینکه گلوله‌ای شلیک کند و در پس شلیک آن گلوله دوباره  در معرض حملات ویران کننده ایران قرار بگیرد؛ به نتایجی در همراهی بیشتر جهان با خود خواهد رسید و می‌تواند کمک‌های بیشتری و حمایت‌های  نظامی بالاتری را برای خود فراهم کند.

*سناریو ترقه‌بازی

 سناریوی دیگری که می تواند در ارتباط با حمله به ایران در دستور کار اسرائیل باشد، سناریو ترقه بازی است. در این معنا که اسرائیل برای اینکه تنها به حملات  ایران پاسخ دهد اقدام به عملیاتی کوچک و نه از خارج از مرزهای ایران خواهد کرد. در این معنا که با توسل به هواگردها اقدامی نظامی کوچکی علیه تاسیسات نظامی و هسته ای انجام دهد و در بعد رسانه ای بکوشد که آن را کم هزینه و اثر گذار معرفی کند تا از این طریق هم به حمله ایران پاسخ داده باشد و هم اینکه تهران را مجاب شود که به اقدام اسرائیل پاسخ موشکی ندهد.

*سناریو ترور و فرار

سناریو دیگر در این ارتباط را باید سناریو ترو و فرار نامید. در این معنا که همانند عملیاتی که علیه  شهید فخری‌زاده انجام داد یک فرد بالا مرتبه نظامی در ایران و در ارتباط با برنامه موشکی را ترور کند و در بوق و کرنا نماید که با این اقدام عملا جلوی توسعه برنامه موشکی ایران گرفته شده است. این سناریو اگر عملیاتی شود می‌تواند برای خود اسرائیل خطرآفرین باشد چرا که تهران بدون برو برگرد حمله دیگری را به اسرائیل انجام خواهد داد و منطقه گرفتار آتش فشان درگیری بین ایران و اسرائیل خواهد شد. از این منظر به نظر می‌آید حتی غربی‌ها نیز با این سناریو مخالفت کنند .

*سناریوی حمله به تاسیسات هسته‌ای

 سناریوی بعدی سناریوی است که بر اساس آن اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد. در اینجا اگر اسرائیل تنها قصد آتش بازی داشته باشد  شاید بتواند به موفقیتی برسد اما اگر قصد داشته باشد مراکز زیر زمینی هسته ای  را بمباران کند عملا  با توان نظامی این رژیم امکان چنین اقدامی وجود ندارد. مگر اینکه آمریکایی ها بخواهند  اسرائیل را  یاری برسانند. البته اسرائیل دارای بمب های سنگر شکن برای حمله به تاسیسات روی زمین ایران است اما هواپیماهای اسرائیل نمی‌توانند در مسیر رفت و برگشت سوخت خود را تامین کنند و اینجا فقط سوخت‌رسان‌های آمریکا و کمک نظامی آمریکاست که می‌تواند موجب شود اسرائیل به تاسیسات ایران حمله نماید.

*سناریوی حمله به مراکز نظامی و امنیتی

این سناریو نیز بارها از سوی رسانه‌های مختلف در ارتباط با حمله اسرائیل به ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است. این سناریو یک سناریو بسیار خطرناک برای اسرائیل است چرا که در نهایت اسرائیل بتواند به چند نقطه در ایران حمله کند اما بسیاری از سایت‌های نظامی ایران در این حمله آسیب نخواهند دید و این در آن معناست که تهران با فراغ خاطر می تواند یک عملیات با سطح تخریب بالا را علیه اسرائیل طراحی و اجرا کند که در نتیجه این عملیات احتمالا برای مدتی عملیات رفت و برگشت اسرائیل و ایران علیه یکدیگر ادامه خواهد داشت.

*سناریو نهایی یا نبرد آرماگدون

 هرچند یک دو جین سناریو دیگر در ارتباط با حمله اسرائیل به ایران توسط رسانه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است اما یک سناریو بسیار خطرناک  وجود دارد که جهان باید در ارتباط با آن پرهیز داشته باشد و اسرائیل را از انجام این سناریو دور کند. آن هم حمله همه جانبه اسرائیل  به ایران است در این معنا که همان طور که نتانیاهو اخیرا در جلسه ای اضطراری  کابینه امنیتی نظامی اسرائیل نام جنگ اخیر را از «شمشیر‌های آهنین» به «جنگ رستاخیز» تغییر داده است به دنبال راه اندازی آرماگدون در جنگ با ایران باشد. این سناریو می تواند صدماتی را به ایران بزند اما به علت عدم عمق استراتژیک اسرائیل؛  پاسخ تهران می تواند به نابودی تمام زیرساخت‌های صنعتی، نظامی و امنیتی اسرائیل منجر شود.

*سناریو ادغامی

 سناریو ادغامی اما در میان تمامی این سناریو های  سناریو معقول‌تری به نظر می‌رسد. طبق این سناریو اسرائیل می کوشد تلفیقی از سناریو ترقه بازی و سناریو دیگر یعنی سرکوب و حمله گسترده به بازوان محور مقاومت را با کمک آمریکایی ها در دستور کار قرار دهد. تا بتواند به نام حفظ امنیت خود در اقدام همراه با اسرائیل توان نظامی مقاومت در منطقه از  غزه تا یمن و از عراق تا گروه های مختلف مقاومت در کشورهای منطقه را به شدت بمباران کند تا هم امنیت را به اسرائیل بازگرداند و هم اینکه با این اقدام از قدرت ایران در منطقه بکاهد. این سناریو حتی می تواند به صورت تلویحی همراهی برخی از کشورهای منطقه که درطول سال های گذشته با اقدامات محور مقاومت مخالف بودند را همراه داشته باشد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار