| کد مطلب: ۱۱۴۱۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» آخرین تحولات منطقه را بررسی می‌کند،

تلاش‌ها برای کاهش تنش

آرمان ملی- احسان اسقایی: تلاش‌ها برای عدم گسترش جنگ در منطقه ادامه دارد. ایران با قدرت موشکی که از خود نشان داد صراحتا اسرائیل را تهدید می‌کند که اگر قرار باشد آنها به عملیات وعده صادق 2 واکنش نشان دهند، تهران پاسخ سنگین‌تری را به تل‌آویو خواهد داد.

تلاش‌ها برای کاهش تنش

 فرانسوی‌ها که سهمی در معادلات قدرت در لبنان برای خود قائل هستند و از سوی مسلمانان نیز مورد انتقاد قرار گرفته‌اند هشدارهایی به اسرائیل در ارتباط با منطقه داده‌اند. مکرون ابتدا در ارتباط با ادامه حملات تل‌آویو به لبنان به نخست وزیر اسرائیل هشدار داد. در نهایت هم  اعلام شد که رئیس جمهور فرانسه خطاب به نتانیاهو اعلام کرده که اسرائیل نباید سایت‌های هسته‌ای و نفتی و گازی تهران را هدف قرار دهد و آنگونه که رسانه‌ها اعلام کردند اسرائیل را تحریم تسلیحاتی کرد. موردی که باعث خشم نتانیاهو شد اما روز بعد نتانیاهو با مکرون تماس گرفت و از او خواست به حمایت از اسرائیل بپردازد. آمریکایی‌ها نیز به همین شکل اعتراضاتی را به احتمال هدف قرار دادن مراکز هسته‌ای ایران به اسرائیل کردند و تمام این  موارد موجب شد که اسرائیل به رغم اینکه اعلام کرده بود به عملیات وعده صادق 2 پاسخ خواهد داد اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

*تلاش‌های آمریکا در مناقشه بین ایران و اسرائیل

  از خبرهای مختلف در ارتباط با گفت‌و‌گوی آمریکایی‌ها با اسرائیل در ارتباط با ایران و حمله اسرائیل به ایران  می‌توان به این نتیجه رسید که آمریکایی‌ها خواستار آن هستند که واکنش اسرائیل به گونه‌ای نباشد که ایران آن پاسخ را برنتابد و عملیات وعده صادق 3 را علیه اسرائیل کلید بزند. از این منظر آمریکایی‌ها نیز مانند فرانسوی‌ها از اسرائیل خواسته‌اند که به تاسیسات هسته‌ای و نفتی و گازی ایران آسیب نزند. البته باید دید آیا آمریکا قصد دارد در هرگونه پاسخ اسرائیل به ایران با تل‌آویو مشارکت داشته باشد یا نه  چرا که تا اینجا به نظر می‌رسد اگر آمریکایی‌ها نخواهند عملا در برابر ایران از اسرائیل حمایت کرده و پشتوانه هرگونه تحرک اسرائیل علیه تهران نباشند، بعید است که نتانیاهو بتواند در انجام عملیات علیه تهران موفق باشد چرا که یکبار حمله ایران به اسرائیل عینا دیده است و حتی اگر بتواند به ایران صدمه وارد کند؛ نخواهد توانست در برابر حمله ویرانگر  ایران به تاسیسات خود مقاومت کند و این حمله می تواند صدمات زیادی را به اسرائیل وارد کرده و حتی تهران را به سمت تغییر دکترین نظامی و حتی هسته‌ای حرکت دهد. موردی که آمریکا آن را درک کرده و از هر اقدامی که باعث شود  ایران به این سمت حرکت کند؛ پرهیز دارد.

*بسته آمریکا برای اسرائیل

 ایالات متحده آمریکا به چند علت می‌داند که هرگونه افزایش تنش بین ایران و اسرائیل عملا معادلات منطقه را بر هم خواهد زد و در پس جنگ  این دو حتی ممکن است مساله حمله  اسرائیل به غزه و لبنان نیز به فراموشی سپرده شود. از  سوی دیگر آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر ایران و اسرائیل با یکدیگر وارد درگیری شوند منافع آمریکایی ها و حتی نقشه های امنیتی آنان بر هم خواهد خورد. روی دیگر عدم تمایل  برای حمله گسترده آمریکا به ایران مساله انتخابات آمریکاست.دموکرات‌ها به این نکته رسیده‌اند که شکست دادن ترامپ در صورت جنگ در این مدت بین ایران و اسرائیل بر نتیجه انتخابات آمریکا و دکترین امنیتی آمریکا اثر خواهد گذاشت. از این جهت در شرایط کنونی آمریکایی ها خواستار  جنگ بین دو طرف نیستند. از این رو در خبرهای مختلف  خصوصا در طول روزهای  گذشته آمده است که آمریکایی‌ها بسته‌ای پیشنهادی به اسرائیل  ارائه داده‌اند تا آنها را از حمله گسترده به ایران بر حذر دارد. تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشنهادی را به این رژیم در ازای حمله نکردن به اهدافی مشخص در ایران ارائه کرده است. به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، تلویزیون رژیم صهیونیستی در این گزارش ادعا کرد: واشنگتن به (رژیم) اسرائیل پیشنهاد کرده است که در ازای حمله نکردن به اهدافی مشخص در خاک ایران، کمک‌های نظامی بیشتری به تل‌آویو می‌کند.یک منبع آگاه در این باره به تلویزیون رژیم صهیونیستی، گفت: واشنگتن هم پیمان ماست و ما آمادگی شنیدن پیشنهادها را داریم اما هرکاری لازم بدانیم به منظور تامین امنیت خود انجام می‌دهیم. وی افزود: فرماندهان عالی ارتش، جلسات بیشتری به منظور بررسی چگونگی پاسخ به ایران برگزار می‌کنند.

*اسرائیل در میانه حمله کوچک یا عدم حمله

تا اینجای ماجرا مشخص است که اسرائیل بدون پشتیبانی آمریکا حتی  جرات پاسخ به حمله ایران را ندارد. آمریکا هم که پیشنهاد و بسته‌ای به اسرائیل ارائه می‌دهد در آن معناست که نمی‌خواهد آنگونه که اسرائیل می خواهد به حمایت از تل‌آویو در پاسخ به ایران بپردازد و در تلاش است که پاسخ اسرائیل به ایران را آنقدر کوچک کند که تهران را وادار به پاسخ به اسرائیل نکند. در اینجاست که حتی ممکن است اسرائیل و آمریکا پروژه‌ای را برای کاهش توان مقاومت در منطقه از عراق و یمن تا لبنان  در نظر داشته باشند تا اسرائیل را مجاب کنند که از هرگونه حمله به ایران بپرهیزد. در اینجا ممکن است حتی حمله‌ای هم به ایران صورت نگیرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار