| کد مطلب: ۱۱۴۱۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد

حرکت گام به گام دولت پزشکیان

گام اول؛ رفع فیلترینگ

آرمان ملی- حمید شجاعی: بیش از دوماه از تشکیل دولت چهاردهم مسعود پزشکیان در قالب وفاق ملی می‌گذرد و مردم کم‌کم از شرایط حاکم بر جامعه در حوزه‌های مختلف در زمان دولت سیزدهم خارج می‌شوند.

گام اول؛ رفع فیلترینگ

حداقل اینکه معتقدند با آمدن مسعود پزشکیان کورسوی امیدی برای تغییرات در جهت بهبود ایجاد شده است و می‌توانند به آینده‌ای بهتر با پزشکیان امیدوار باشند. لذا شاید درست نباشد که با گذشت تنها دو ماه از روی کار آمدن دولت این مطالب مطرح شود  و مطالبه‌گری نتیجه عملکردها در حوزه‌های وعده داده شده از سوی دولت مطرح شود. اما به هر جهت جامعه‌ای که بخش بزرگی از آن چندان تمایلی به صندوق رای نداشته و بخشی از آن هم با هزار امید در راستای تغییر شرایط به مسعود پزشکیان رای داده به دنبال تحقق مطالبات خود است. لذا امروز در میانه‌های مهرماه باید از مسعود پزشکیان پرسید آقای رئیس جمهور از تحقق مطالبات جامعه و وعده‌های داده شده چه خبر؟ اینکه رئیس جمهور وفاق ملی را به عنوان یک کل محوری در نظر گرفته و همه چیز را بر مبنای آن پیش می‌برد و تلاش دارد تا این وفاق را میان همه ارکان حاکمیت ، جریانات سیاسی و جامعه گسترش دهد در جای خود درست و قابل تقدیر؛ اما وفاق ملی غایت آنچه جامعه می‌خواهد نبوده و نیست و اتفاقا خود رئیس جمهور نیز می‌داند که باید بر پایه این وفاق ملی به حل و فصل مسائل مختلف بپردازد. قدر مسلم مسائلی که جز شعارهای خود دکتر پزشکیان در زمان انتخابات هم بوده امروز مطالبه مردم از وی و دولتش است. حل مساله فیلترینگ یکی از دغدغه‌های مهم جامعه‌ای است که رئیس جمهور خود را چهره‌های ضدفیلترینگ و مسدود سازی و قائل به تعامل و گفت و گو می‌شناسد. لذا جامعه این انتظار را از مسعود پزشکیان دارد که در قامت رئیس جمهور و رئیس شوراهای عالی فضای مجازی و امنیت ملی با یک هماهنگی درست و دقیق با نهادهای مربوطه مساله یک بار برای همیشه به ماجرای فیلترینگ پایان دهد؛ فیلترینگی که به گفته خود رئیس جمهور میلیاردها تومان ضرر و زیان وارده آن صرفا بابت خرید فیلتر شکن‌هاست؛ حال از تاثیرات دیگر آن درگذریم. لذا به نظر می‌رسد که پزشکیان می‌تواند با رویکرد وفاق گونه خود این مساله را حل و فصل کند تا جامعه را بسیار بیشتر به خود امیدوارتر کند و حتی آنهایی که به وی رای ندادند نیز به سمت وی گرایش پیدا کنند. چالش دیگری که دولت با آن مواجه است معضل همیشگی دولت‌ها یعنی مشکلات اقتصادی و معیشتی است که از قضا همواره در نگاه مردم به عنوان نخستین فاکتور عملکرد مناسب یا نامناسب دولت‌ها قرار می‌گیرد. از این جهت نیز مردم انتظار دارند رئیس جمهوری که بارها از مساله تبعیض، فاصله طبقاتی و لزوم حل مشکلات اقتصادی صحبت کرده با نوعی برنامه‌ریزی درست و اقدامات موثر و مناسب در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور قدم بردارد. هر چند که این مساله یک بعدی نیست و بسته به حل مسائل دیگری  دارد. حل مساله تحریم نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی دولت است. البته پزشکیان از ابتدای دولت از برنامه خود برای حل مساله تحریم سخن گفت که باید در تعامل با دنیا و مذاکره این اتفاق صورت بگیرد. لذا به نظر می‌رسد که حل مساله تحریم‌ها نیز همراستا با مذاکرات احیای برجام صورت پذیرد و باید دید که دولت در این حوزه چگونه پیش خواهد رفت و نتیجه خواهد گرفت. چالش دیگر نیز رسیدگی و حل و فصل مساله FATF است و همانطور که رئیس جمهور پیش از این نیز در مورد لزوم رسیدگی به این مساله صحبت کرده بود باید طی هماهنگی میان دولت و مجمع تشخیص شاهد تایید لوایح FATF پس از ‌سال‌ها در مجمع باشیم. در مجموع دولت با حل این مسائل می‌تواند ضمن عبور از چالش‌ها پیش‌رو جامعه را به طور کامل با خود همراه و سرمایه اجتماعی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

* رئیس جمهور شفاف‌سازی کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص چالش‌های پیش‌روی دولت به ویژه مساله فیلترینگ اظهار کرد: در موضوع فیلترینگ به نوعی توپ را به زمین شورای عالی فضای مجازی انداخته‌اند و در تصمیماتی که در گذشته صورت گرفته شفاف‌سازی نشده است. لذا در قدم اول باید شفاف سازی کنیم و ببینیم که تضمیماتی که در خصوص فیلترینگ گرفته شده توسط چه نهاد یا اشخاصی صورت گرفته که به هر حال برای رفع آن هم باید از همین مسیر پیش رفت. جواد امام به«آرمان ملی» گفت: در ارتباط با اپلیکیشین‌ها گفته می‌شود که این تصمیم خود وزارت ارتباطات بوده و در بخش‌هایی خود این وزارتخانه تصمیم به فیلترینگ گرفته است. لذا باید این مسائل شفاف شود  و وزارت ارتباطات نقش‌هایی که برعهده دارد را انجام دهد و در آن بخش‌هایی که گفته می‌شود شورای عالی فضای مجازی باید اعلام شود و رئیس جمهور بگوید که در شورای عالی فضای مجازی چه نهادهایی با چه اهدافی با این خواسته مردم مقابله می‌کنند. سخنگوی جبهه اصلاحات بیان کرد: آنچه شاهدیم این فیلترینگ جز اینکه به لحاظ اقتصادی برای جامعه و کسب و کارها لطماتی را داشته عملا  فایده دیگری نداشته و هیچ بحث امنیتی و منافع ملی در آن مستتر نیست.  وی تصریح کرد: رئیس جمهور باید در این زمینه راسا تصمیم بگیرد. همانطور که دولت در بحث اصلاح مشاغل حساس دولت لایحه‌ای به مجلس برد در این زمینه نیز باید رسما و رأسا وارد شود و این موانع را برطرف کند.

*آخرین وضعیت فیلترینگ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ابتکارات دولت چهاردهم برای حل مشکل فیلترینگ اظهار داشت: گزارش‌هایی در حوزه‌های مختلف متناسب با شرایط و کیفیت ارتباطات فراهم کرده‌ایم و دستگاه‌های ذیربط نیز مأموریت‌هایی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در این باره دارند که قرار است در نهایت طراحی‌های لازم انجام شده و طی جلسه‌ای به جمع بندی برسیم. ستار هاشمی درباره این که منظور از حل مشکل فیلترینگ، رفع فیلتر است یا صرفاً برخورد با فروش فیلترشکن، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فضای مجازی باید قانونمند باشد، ابعاد مختلفی در این حوزه در نظر گرفته می‌شود. امروز فیلترشکن‌هایی که از مبادی غیرمجاز در کشور استفاده می‌شوند، باعث ایجاد آلودگی در زیرساخت‌های شبکه کشور شده که به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است و اصولاً بخشی از مشکلات ما در کیفیت شبکه نیز به واسطه فیلترشکن‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی در ادامه با اشاره به دغدغه رئیس جمهور درباره به حداقل رساندن آلودگی‌های شبکه کشور، یادآور شد: حملات سایبری و بخش قابل توجهی از اتفاقاتی که شاهد بودیم به خاطر همین موضوع است. از این رو برخورد با فیلترشکنان منافاتی با ایجاد فضای مجازی قانونمند ندارد. هاشمی با بیان اینکه فضای مجازی را نباید صرفاً به زیرساخت‌های فنی تقلیل داد چرا که عملاً مردم در فضای مجازی زیست می‌کنند، گفت: فضای مجازی دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره است از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است که باعث شده مرکز ملی فضای مجازی به آن ورود کند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار