| کد مطلب: ۱۱۴۱۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از احتمال باز شدن یک گره اقتصادی

FATF ؛ یک گام تا تصویب

آرمان ملی- مطهره شفیعی: دلواپسان نگران تصویب FATF هستند و نامه رئیس‌جمهور به مجمع تشخیص را انکار می‌کنند مانند سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در رابطه با نامه‌‌ دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت تصویب ‌FATF، گفت: «هنوز نامه‌ای از سوی دولت به مجمع ارسال نشده‌‌ است.

FATF ؛ یک گام تا تصویب

اگر نامه‌ای ارسال شود در دستور کار قرار خواهد گرفت و در مورد آن بحث می‌شود.» وی در رابطه با احتمال تصویب ‌FATF در جلسات مجمع تشخیص مصلحت، بیان داشت: هیچ جلسه‌ای از دو سال گذشته به این طرف نداشتیم که در این خصوص صحبتی شود. چون اول دولت باید بیاید و استدلال‌های خودش را بگوید، بعد از آن ما تصمیم‌گیری خواهیم کرد. دفعه‌ قبل هم به‌خاطر دولت مسکوت مانده بود. هیچ تصمیم قطعی نه در کمیسیون و نه در مجمع گرفته نشده است. میرسلیم در پاسخ به اینکه مشکل اساسی بر سر راه تصویب ‌FATF چیست، اظهارکرد: مشکل فقط سر تحریم‌هاست و اگر تحریم‌ها برداشته شود ما مشکلی نداریم، اتفاقا خودمان از FATF سخت‌گیرتر هم هستیم. از سوی دیگر عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در توییتی نوشت: با توجه به تلاش‌های مکرر دشمنان کشور برای ایجاد محدودیت مالی برای ایران که یکی از اضلاع اثرگذار در تحریم ایران است، صبح امروز گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم. این اقدامات با آنچه  در رسانه‌ها گفته می‌شود متفاوت است. ایشان مقرر کردند؛ اقدامات لازم جهت رفع محدودیت‌ها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی FATF  در چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شده و همزمان نسبت به رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های داخلی در این خصوص از طریق همکاری نهادهای اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی اقدام شود. با همکاری و وفاق محدودیت‌های مالی علیه ایران را کاهش خواهیم داد.

*رابطه فساد با عدم تصویب   FATF

دیروز فلاحت‌پیشه نماینده اسبق مجلس توضیح داد: در برخی از سال‌ها میزان پرونده‌های فساد اعلامی بیش از عملکرد عمرانی آن سال بوده است. در کشور ما 75 درصد بودجه کشور، بودجه شرکت‌های دولتی است. یکسری موسسات هم هستند که اصلا انتصابی هستند و بودجه‌شان خارج شمول است. دیوان محاسبات نمی‌تواند ورود کند که کجاها گرفته‌اید و خرج کرده‌اید؟ در قضیه دولت هم مانند وام، تسهیلات، پولی که هست، خیلی‌ها را امانت‌دار می‌بینید و طرف خیانت می‌کند. لذا معتقدم چپ و راست اگر وجدان نداشته باشند گرفتار فساد مالی می‌شوند. مگر اینکه ساختاری باید این مسائل حل شود. معتقدم کشور باید شفافیت مالی داشته باشد. آقای پزشکیان می‌گوید FATF  داخلی، حداقل در یکسال اول این را درست کنید که معتقدم درست نمی‌شود. این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی شما کنوانسیون‌های بین‌المللی‌ات با کاسبان تحریم دچار منع و چالش می‌شود چه برسد به داخل. اگر اجازه می‌دادند تا به حال اجازه شفافیت داده بودند، منافع خیلی‌ها به خطر می‌افتد. اصلا خیلی از افراد جاهایی نشسته‌اند که برای خودشان نیست. ملک‌هایی به‌نام خودشان کرده‌اند که به‌نام خودشان نیست. از امتیازاتی استفاده کرده‌اند که برای خودشان نیست. شما می‌خواهید این مسائل را با شعار حل کنید؟ سیدفرید موسوی نماینده مجلس هم می‌گوید: در گذشته مسیری طی شد و FAFT را قبول نکردیم اما در حال انجام همه الزامات آن هستیم ولی از مواهب آن بهره‌مند نشدیم. FATF یکی از الزمات توسعه و رشد صنعت بانکداری ماست، اما در حال حاضر صنعت بانکداری ما از این ابزار محروم است و نمی‌توانیم به صورت کامل از ظرفیت‌های شبکه بانکی در توسعه تجارت و تولید استفاده کنیم. من فکر می‌کنم در شرایط فعلی با تجربه چند ساله گذشته که داریم، می‌توانیم در فضای خارج از احساس و بحث‌های سیاسی موضوع را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم.

*نگرانی دلواپسان از تایید FATF

برخی از دلواپسان تمایلی به سرانجام رسیدم FATF ندارند که شاید دلیلش جلوگیری از عدم نظارت بر معاملات اقتصادی باشد. کیهان روز گذشته در ستون خبر ویژه خود نوشت: عبدالناصر همتی اخیرا در فضای مجازی نوشت: «با توجه به تلاش‌های مکرر دشمنان کشور برای ایجاد محدودیت مالی برای ایران که یکی از اضلاع اثرگذار در تحریم ایران است، صبح امروز گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم. این اقدامات با آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود متفاوت است. ایشان مقرر کردند؛ اقدامات لازم جهت رفع محدودیت‌ها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی FATF در چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شده و همزمان نسبت به رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های داخلی در این خصوص از طریق همکاری نهادهای اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی اقدام شود. با همکاری و وفاق محدودیت‌های مالی علیه ایران را کاهش خواهیم داد. تنها کیهان نبود بلکه سایت دلواپس مشرق هم نوشت: FATF یک کارگروه کاملا سیاست‌زده با نقاب حقوقی است به نحوی که می‌توان گفت متهمان ردیف اول پولشویی و تامین مالی تروریسم در دنیا، بر این کارگروه حکومت می‌کنند. هم اکنون ۷۶ درصد پولشویی‌های بزرگ در دنیا در آمریکا و اروپا انجام می‌شود و همین‌ها بزرگ‌ترین حامیان سیاسی و مالی در دنیا هم هستند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار