| کد مطلب: ۱۱۴۰۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از اوج گیری تنش بین ایران و اسرائیل

تاکتیک بلوف صهیون

آرمان ملی- احسان اسقایی: بنابر اخبار مختلف پناهگاه‌های اسرائیل روی ساکنان سرزمین‌های اشغالی گشوده شده است. چرا که در شهرهای بزرگ و شهرک های صهیونیست‌نشین روزی شب نمی‌شود مگر اینکه آژیر قرمز نواخته شود و پدافندهای نظامی به سوی اهداف مختلف شلیک می‌کنند؛ آنقدر فشار روانی روی ساکنان فلسطین اشغالی افزایش یافته که بنا بر اخبار مختلف حدود یک چهارم آنها قصد خروج از سرزمین های اشغالی و مهاجرت را دارند.

تاکتیک بلوف صهیون

با این وجود رژیم حاکم بر تل‌آویو و شخص نتانیاهو جز زبان جنگ بر چیز دیگری تاکید ندارد و می‌کوشد کل  منطقه را به آتش بکشد تا شاید بیش از گذشته حمایت نظامی و سیاسی  آمریکا و اروپا را داشته باشد.

*تشنج بین مکرون و نتانیاهو

از سوی دیگر منابع مختلف و شبکه های مجازی به نقل از رسانه های عبری خبر می دهند که  تل آویو قصد دارد هر طور که شده به عملیات وعده صادق 2 پاسخ دهد. نوع پاسخ البته مشخص نیست. در ابتدا آمریکایی ها اعلام کردند که با اسرائیل هماهنگ هستند. بعدها اعلام شد آمریکایی ها با زدن سایت های هسته ای ایران توسط اسرائیل موافق نیستند. در مرحله بعد شنیده شد حتی رئیس جمهور آمریکا از مخالفت با حمله به  تاسیسات نفتی ایران سخن به میان آورده. به نظر می رسد غربی ها تلاش دارند اسرائیل را مجاب کنند  که در ابتدا وارد درگیری با ایران نشود و اگر هم شد این درگیری آنقدر سنگین نباشد که تهران عملیات وعده صادق 3 را آغاز کند. شب گذشته بیشترین خبرها در ارتباط با حمله احتمالی اسرائیل به ایران به رایزنی های رئیس جمهور فرانسه با نخست وزیر  اسرائیل باز می‌گشت.  رسانه‌ها صحیت های تلفنی دو طرف را به شدت پرتنش اعلام کردند. ماکرون رئیس جمهور فرانسه به علت حملات مکرر اسرائیل به لبنان  در این گفت و گو اعلام کرده بود که کشورش دیگر در تامین سلاح به اسرائیل پیشقراول نیست و از اسرائیل خواسته بود که از ادامه جنگ با لبنان اجتناب کند. از سوی دیگر مکرون  اخطارهای جدی در مورد حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی و هسته‌ای ایران داده بود و این مورد باعث شد که نتانیاهو به شدت عصبانی شود و اعلام کند که اسرائیل حتی بدون حمایت های فرانسه به مسیر خود ادامه خواهد داد .

*عدم حمله به ایران و حملات سنگین به لبنان

 از سوی دیگر در رسانه های مختلف داخلی در برابر احتمال حمله اسرائیل به ایران خبرهایی به نقل از نظامیان ایران منتشر کردند که ایران آماده دفاع از خود در برابر هر حمله ای است. از سوی دیگر ایران به کشورهای منطقه هشدار داد که اگر از خاک  آنها به ایران پاسخ داده شود حتما ایران با آنها برخورد خواهد کرد. آنها نیز عملا اعلام کردند که هیچ گاه اجازه نخواهند داد که از کشور آنها به ایران حمله شود. تمامی این فشارها از پیغام های قاطع ایران به جهان برای آمادگی برای دفاع از کشور در برابر هر تهاجم تا تاکید بر پاسخ سریع تهران در برابر هر حمله از سوی اسرائیل و همچنین مشخص شدن میزان تخریب  موشک های ایران در پایگاه های اسرائیل و احتمال اینکه در برابر زدن زیر ساخت های ایران؛ نظامیان در تهران  نیز به سمت زدن  تاسیسات زیر ساختی از جمله نیروگاه های برق در اسرائیل  حرکت کنند؛ همه و همه این موارد باعث شد عملا اسرائیل از حمله به ایران فعلا  اجتناب کند. بعضا خبرهایی در شب گذشته از  پرواز هواپیماهای سوخت رسان  در منطقه منتشر می شد که بیان کننده نوعی آمادگی برای برخورد نظامی با ایران بود اما  شب گذشته صبح شد  و هیچ اتفاقی برای ایران نیفتاد . البته در سطح دیگری از تحلیل باید بر این نکته تاکید کرد که آمریکایی ها به این نکته رسیده اند که اگر با ایران برخورد بزرگ نظامی شود علاوه بر اینکه ایران به سمت  تخریب های بزرگ در اسرائل گام برخواهد داشت، این احتمال وجود دارد که دکترین هسته ای ایران دچار تغییر شود. با تمام این موراد اما شب گذشته اسرائیل  به ایران حمله نکرد اما در برابر اسرائیل هر آنچه از موشک و بمب داشت را به حجمی  زیاد بر سر ساختمان های و  مردم جنوب لبنان ریخت و تصایری آخر الزمانی را  از  جنوب لبنان به تصویر کشید.

* آرامش در تهران

 بعد از نماز جمعه نصر نوعی آرامش در ایران ایجاد شد. البته هیچ گاه حتی در زمان  عملیات وعده صادق 2 که مردم ایران شاهد درخشش موشک ها در آسمان  کشور بودند و بعضا در برخی از شهرهای صدای  غرش موشک هم شنیده شده، چندان مساله حمله اسرائیل به ایران را جدی گرفته نشد، با این وجود نمی توان از تاثیر نماز جمعه نصر با حضور رهبر انقلاب بر افزایش آرامش در جامعه چشم پوشی کرد. همچنین  توان نظامیان ایران برای برقراری آرامش در کشور را هم نمی توان نادیده گرفت. با این وجود شاهد بودیم که  قیمت  دلار و طلا  برای ساعاتی بالا رفت  البته هیچگاه این جهش آنقدر بزرگ نبود که قابل احساس باشد. ایستادگی مردم ایران و عدم تمایل  بازار به جهش های بزرگ در بازار سکه  ارز و طلا و عدم ریزش های بزرگ در  سایر بازارهای مالی نشان می‌دهد که اولا  اقتصاد ایران زیر بار تمامی فشارهای اقتصادی آب دیده شده است و در ثانی ایران به جز دفاع از حریم کشور خود به چیز دیگری نمی اندیشد.  با این وجود هستند افرادی که تلاش می کنند به نوعی با انتشار اخبارهای غیر رسمی در ارتباط با احتمال حمله اسرائیل به ایران  خواسته و ناخواسته بر تنش می‌افزایند. به نظر در شرایط ویژه کنونی این سطح از تزریق استرس به جامعه توسعه برخی شبکه های مجازی اساسا مناسب نیست و همه از رسانه های دیداری و شنیداری تا رسانه های مجازی باید بکوشند مانند نظامیان و سیاست مداران کشور از ایجاد  فضای روانی منفی علیه کشورمان جلوگیری کرد و بر نقش تهران بر ایجاد آتش بس در منطقه تاکید کنند.  در ضمن ایران نشان داده در هر مرحله  در  پاسخ‌دهی  کوبنده‌تر ظاهرشده است که این موضوع در حمله وعده صادق 2 به عینه ثابت شد و اسرایئل در کابوس پاسح ایران گرفتار است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار