| کد مطلب: ۱۱۴۰۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه را بررسی می‌کند

مرد دیپلمات در میانه میدان

آرمان ملی- احسان اسقایی: اوضاع منطقه به شدت متشنج شده است. هر لحظه امکان دارد منطقه بیش از گذشته وارد شرایطی بدون بازگشت شود. رژیم اسرائیل بدون هیچ گونه کوتاهی در مواضع قبلی یکسره بر طبل جنگ می‌کوبد.

مرد دیپلمات در میانه میدان

یک بار پیجرهای  حزب‌ا... بار دیگر بیسیم‌های حزب‌ا... و در نهایت دبیرکل  حزب‌ا... را مورد حمله نظامی قرارداده است. اکنون نیز ضاحیه جنوبی لبنان را زیر شدیدترین بمباران‌های هوایی خود گرفته و حتی به بمباران مراکز درمانی جنوب لبنان روی آورده است. رژیم اسرائیل در تلاش است به صورت زمینی به جنوب لبنان وارد شده و با اشغال بخش‌هایی از جنوب لبنان در مرحله اول تجهیزات رزمی  حزب‌ا... را نابود و تونل‌های حفر شده آنها را تخریب کند و منطقه‌ای امن را در مرز لبنان و اسرائیل ایجاد کند تا شهرک نشینان بتوانند با فراغ‌بال به محل زندگی خود باز گردند. در برابر، در آن سوی میدان و بعد از به شهادت رسیدن نصرا....  حزب‌ا... بیش از گذشته به حملات موشکی علیه اسرائیل ادامه می‌دهد و اخباری در مورد به صدا در آمدن آژیر در شهرک‌ها و شهرهای مهم اسرائیل به گوش می‌رسد.

* سفر وزیر خارجه به لبنان و سوریه

بعد از اوج گیری حملات نظامی رژیم اسرائیل به سوریه تل‌آویو اعلام کرد که در صورت ورود پروازهای ایران به فرودگاه‌های لبنان صدماتی به فرودگاه و هواپیماها خواهد زد. حتی یک پرواز ایران به مقصد لبنان به درخواست مقامات لبنانی به تهران بازگشت و در خبرها نیز آمد که هواپیمایی ایران نیز فعلا پروازهای خود به مقصد لبنان را مانند تمامی شرکت‌های هوایی مطرح در جهان لغو کرده است. در چنین شرایطی دولتمردان کشورمان یعنی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به سفر رفتند و در این راستا مسعود پزشکیان برای دیدار با امیر قطر به این کشور سفر کرد و سید عباس عراقچی نیز در آغاز یک سفر منطقه‌ای پس از همراهی رئیس‌جمهور در قطر در زیر خط آتش صهیونیست‌ها به لبنان سفر کرد تا حصر سفر هوایی به لبنان را آن هم در زمانی که رژیم صهیونیستی تهدید به هدف قرار دادن هر نوع پرنده‌ای در آسمان لبنان کرده بود را بشکند. آنچه مسلم است حضور وزیر امور خارجه کشورمان آن هم در چنین هنگامه‌ای در لبنان نشان دهنده این است که ایران قاطعانه از جبهه مقاومت در منطقه به ویژه لبنان و سوریه حمایت می‌کند. به عبارت دیگر ایران خود منادی صلح در منطقه و جهان است؛ اما برای جنگیدن و دفاع از خود نیز دست بسته نیست. آنچه مسلم است رویکرد دولت چهاردهم و عراقچی به عنوان وزیرامور خارجه این دولت کارکرد دیپلماتیک در شرایط جنگی است. به عبارت دیگر عراقچی دیپلماسی در میدان را در پیش گرفته است و برخلاف برخی مخالفین داخلی که او را مرد مذاکره با غربی‌ها می‌خوانند عراقچی در میانه میدان منطقه به حمایت از مقاومت مشغول است. چنانکه نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان نیز با اعتماد به نفس خاصی می‌گوید: «ایران پشت لبنان ایستاده است» گام بعدی آقای دیپلمات سفر به دمشق و دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور بود تا نشان دهد ایران تمام و کمال پشت جبهه مقاومت است. در شرایطی که اسرائیل جسته و گریخته به مرزهای شرقی سوریه نیز حملاتی را داشته و دارد حضور عراقچی در دمشق بدین معنا است که ایران ساکت ننشسته و فعالانه در منطقه به دنبال راهکاری برای ایجاد آتش بس و صلح در خاورمیانه می‌گردد. چیزی که عراقچی از آن تحت عنوان صلح همزمان در غزه و لبنان یاد می‌کند.

* تعمیق روابط تهران و مقاومت منطقه

سفر وزیر خارجه در شرایط حساس منطقه باعث واکنش‌های بسیاری شده چنانکه برخی رسانه‌ها آن را نشان‌دهنده پویایی دستگاه سیاست خارجی و پیوند عمیق میدان و دیپلماسی خواندند. «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شده بود: در پی فرود یک هواپیمای ناشناس در فرودگاه بیروت، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل اکنون درحال گشت‌زنی در منطقه فرودگاه هستند و ما اجازه انتقال سلاح از این فرودگاه را نخواهیم داد. با وجود این شرایط این سفر با دستور و تأکید رئیس‌جمهور انجام شد تا علاوه بر شکست حصر سیاسی و حضور یک مقام عالی‌رتبه سیاسی در لبنان، حصر امدادی این کشور نیز شکسته شود و ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی به عنوان کمک‌های بشردوستانه در اختیار مردم لبنان قرار بگیرد. مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در صفحه شخصی‌اش نوشت: سفر جناب آقای دکتر عراقچی به لبنان، سفری شجاعانه و مقتدرانه بود که تأثیرات مهم منطقه‌ای خواهد داشت. امانی با بیان اینکه ایران همواره نشان داده است که در شرایط سخت در کنار لبنان باقی خواهد ماند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه اجازه نخواهد داد مقدرات منطقه توسط آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی تغییر کند. به نظر می‌رسد که با سفر وزیر خارجه ایران فصل تازه‌ای از روابط دیپلماتیک در تعمیق روابط میان ایران و جبهه مقاومت آن هم پس از شهادت سید حسن نصرا... دبیر کل  حزب‌ا... لبنان پدید آمده است.

* دیدار عراقچی و بشار اسد

وزیر امور خارجه در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به سوریه گفت: هدف از این سفر ادامه رایزنی‌ها در مورد تحولات منطقه است ما در بیروت رایزنی‌های خوبی با مقامات لبنان داشتیم و در همین چارچوب درادامه رایزنی‌ها سفر به دمشق انجام شد. سید عباس عراقچی با بیان اینکه ما همواره با مقامات سوریه و لبنان در مورد تحولات منطقه رایزنی‌های نزدیکی داشته‌ایم، ادامه داد: مهم‌ترین بحث در حال حاضر موضوع آتش‌بس در لبنان و غزه است در این زمینه ابتکاراتی وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته است. وزیر امور خارجه همچنین در سفر به سوریه با همتای خود و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با ابلاغ سلام‌های گرم مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران راجع به تحولات منطقه را تشریح کرد. عراقچی با تاکید بر ادامه حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه و مقاومت برای مقابله با اشغالگری و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی، این موضع اصولی را در راستای حراست از صلح و ثبات منطقه و حمایت از امنیت ملی کشورهای منطقه توصیف نمود. اسد هم در این دیدار بر اهمیت رابطه راهبردی بین سوریه و ایران تأکید کرد و این رابطه را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات منطقه‌ای حیاتی دانست؛ «به‌ویژه در برابر ادامه اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی و ارتکاب جنایات روزانه علیه غیرنظامیان در لبنان، فلسطین و سوریه.» بشار اسد تأکید کرد: مقاومت در برابر هرگونه اشغال، تجاوز و کشتار جمعی یک حق مشروع است و مقاومت با توجه به استقبال مردم از آن و اعتقاد به آن قدرتمند است. اسد همچنین افزود: پاسخ ایران به تجاوزات و حملات مکرر رژیم صهیونیستی علیه ملت‌های منطقه و حاکمیت کشورهایشان، پاسخی محکم بود و درسی به این رژیم داد که محور مقاومت قادر به تحمیل بازدارندگی به دشمن است و می‌تواند نقشه‌هایش را خنثی کند و به لطف اراده و همبستگی حامیانش قوی و استوار باقی خواهد ماند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار