| کد مطلب: ۱۱۴۰۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد

بررسی رویکرد دولت چهاردهم در انتصاب استانداران

انتصابات بر مبنای وفاق ملی

آرمان ملی- حمید شجاعی: بسیاری بر این باورند که در هر دولتی وزارت کشور به سان قلب تپنده آن دولت عمل می‌کند و از آنجا که به‌عنوان سیاسی‌ترین وزارتخانه کابینه به شمار می‌رود باید چهره‌ای برای تصدی این وزارتخانه مطرح شود که اساسا موافق رویکردها، شعار‌ها، سیاست و روح حاکم بر دولت باشد و بتواند بر همین مبنا عمل کند.

انتصابات بر مبنای وفاق ملی

 به همین جهت نیز با توجه به گزینه‌های بسیاری که برای تصدی وزارت کشور مطرح می‌شد دکتر مسعود پزشکیان بر مبنای گفتمان وفاقی خود سردار اسکندر مومنی رئیس سابق پلیس راهور ناجا را به‌عنوان وزیر کشور انتخاب کرد تا نشان دهد گسترده وفاق ملی او همه را فرار می‌گیرد و انتصابات و انتخاب‌ها صرفا از یک جریان خاص نخواهد بود. بر همین اساس هم انتظار می‌رفت که وزیر کشور دولت چهاردهم رویه وفاقی رئیس‌جمهور را پیش بگیرد و جدای از امور دیگر تحت وظایف محوله به وزارت کشور استاندارانی را برگزیند که هم وفاق ملی را باور داشته باشند و هم آن را در عمل به اجرا در آورند. روندی که در دولت گذشته گرچه به نام دولت مردم بود، اما نه تنها انتخاب‌هایش فراجناحی نبود بلکه کاملا می‌شد مشاهده کرد که نه تنها وزرا و استانداران که حتی مدیران کل و میانی نیز بر پایه یک نوع خالص‌سازی از یک جریان خاص انتخاب و منصوب شدند. این دولت شعار و عملش یکسان است و اگر از وفاق ملی می‌گوید در عمل نیز آن را نشان می‌دهد و در انتخاب‌ها و انتصابات شاهد آن هستیم. البته آنچه که نباید از اذهان دور بماند و بارها نیز بر آن تاکید شده اینکه نباید شرایط به نحوی پیش برود که به اسم وفاق ملی هر اتفاقی ولو غلط یا نادرست رخ دهد. در شرایط حاضر هم هستند افراد و جریاناتی که اساسا با آنچه رئیس‌جمهعور تحت عنوان وفاق ملی مطرح کرده زاویه دارند و آن را چندان بر نمی‌تابند و حتی در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند و به هجمه و تخریب دولتمردان می‌پردازند. لذا نباید انتظار داشت که با این افراد و مخالفان نیز با رویکرد وفاقی صحبت کرد و از میان آنها کسانی را برای مناصبی انتخاب کرد. آنچه مسلم است حضور در دولت در قالب‌های مختلف چه در حوزه استانداری و چه مناصب دیگر حق آنهایی است که وفاق ملی را باور دارند و تلاش کردند تا رئیس‌جمهور وفاق باور و مردم‌محور روی کار‌ آید. قدر مسلم معتدلین از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند گزینه‌هایی مناسب برای استانداری استان‌های مهم کشور مثل تهران، قم و... باشند.

*تندروها نباید به کار گرفته شوند

یک فعال سیاسی اصولگرا در مقایسه رویکرد دولت گذشته با دولت کنونی و مواجهه دولت چهاردهم در انتصاب استانداران بر مبنای وفاق ملی اظهار داشت: رویکرد دولت سیزدهم حذف کلیه مدیران دولت قبل‌ از خود بود یعنی یک عبارتی با نام بانیان وضع موجود خلق کردند و گفتند هر کسی‌که جزو افراد دولت قبل بوده و باعث پدیدآمدن شرایط موجود است باید از عرصه مدیریت حذف شود. به همین دلیل هم دیدیم که در دولت سیزدهم عملا همین شعار حذف بانیان وضع موجود کاملا محقق شد و یک دولت کاملا یکدست تشکیل شد به طوری که تعبیر خالص‌ساز را در مورد دولت سیزدهم استفاده کردند و تا حد قابل اعتنایی هم درست بود. محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: دولت آقای پزشکیان از ابتدا که آمد این بحث که کشور توسط یک جناح خاص اداره شود را رد کرد و بحث وفاق ملی را مطرح کرد. البته وفاق ملی اگر بر مدار خط اعتدال باشد حرف درستی است. معتدلین هر دو جناح می‌توانند در پست‌های مدیریتی کشور حضور داشته باشند و عرصه توسط آنهاها اداره شود. اما اگر معنای حرف آقای وزیر کشور در خصوص استفاده از همه جریانات و تفکرات این است که حتی تندروهای جناح راست و تندروهای جناح چپ بخواهند در پست‌های مدیریتی به‌کار گرفته شوند قطعا معنای وفاق نخواهد داشت و مجددا یک اتفاق تازه خواهد افتاد و دعواهای جدیدی به وجود خواهد آمد. وی افزود: در جریان اصولگرا یک اکثریت معتدلی وجود دارند و یک اقلیت تندرو ولی پر سر و صدا که امروزه می‌بینیم رسانه‌هایشان هم در واقع برای حذف هر فرد اصلاح‌طلبی که با آنها زاویه دارد تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند. این فعال رسانه‌ای بیان کرد: برداشت من از شعار آقای پزشکیان این نیست که تندروهای مثل جبهه پایداری بیایند و در دولت آقای پزشکیان استاندار یا مدیران کل در حوزه‌های استانی و ستادی شوند. وفاق بدین معنا نیست که شما رای اکثریت را کنار بگذارید و رای اقلیت را معتبر بدانید و حاکم کنید. در واقع وفاق بر مدار خواست ملت باید انجام شود. وی تصریح کرد: جریان اقلیت هم می‌داند همان‌طوری که خودش در دوره‌های قبلی خالص‌سازی کرد نباید توقع داشته باشد که به عرصه قدرت ورود داشته باشد. مهاجری تاکید کرد: البته در جریان انتخابات ۱۴۰۳ بسیاری از اصولگرایان به سمت آقای پزشکیان آمدند و انتخاب آن بخش از اصولگرایان معتدل را من کاملا منطقی می‌دانم اما اگر قرار باشد توقعات تندروها برآورده شود هم اسمش وفاق ملی نیست و هم اینکه پوست خربزه‌ای زیر پای دولت است و قطعا اینها به‌دنبال زمین‌زدن دولت اقای پزشکیان خواهند بود.

* ارزیابی استانداران پس از یکسال

وزیر کشور ضمن قدردانی از همراهی‌های مردم و احزاب برای حضور پرشور در انتخابات، اظهار داشت: با انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم عصر تازه‌ای در مدیریت کشور آغاز شده است، رئیس‌جمهور دوران تبلیغات شعار «وفاق ملی» را مطرح کرد که بر این عهد هم استوار مانده و پس از رأی آوردن این شعار را محقق کرد چراکه اعتقاد دارد یک جناح به تنهایی نمی‌تواند کشور را مدیریت کند بلکه باید همگان کمک کنند. دولت عوض شده ولی باید از همه تفکرات و جریان‌های کشور در مدیریت‌ها استفاده شود، این را هم صادقانه در تشکیل کابینه نشان داد ما هم باید ادامه دهیم. بنابر تأکیدات رئیس‌جمهور در انتخاب استانداران و همچنین مدیران استانی هم این اصل مورد توجه قرار می‌گیرد. اسکندر مؤمنی گفت: بنابر تأکید رئیس‌جمهور برای انتخاب استانداران هم کمیته تشکیل و ارزیابی‌های لازم انجام شد، فردی که انتخاب می‌شود حتما باید در کنار شاخص‌ها اهل وفاق و مدارا و تعامل با همه تفکرات و جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده و اهل مردم‌مداری و مدارا با همه اقشار باشد. وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت چهاردهم و وزارت کشور، ارزیابی مستمر استانداران است، خاطرنشان کرد: استانداران بعد از یک‌سال ارزیابی می‌شوند، شاخص‌های ارزیابی شامل افزایش وفاق و همبستگی در جامعه است که با سازوکارهایی که مشخص کردیم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، میزان رضایتمندی مردم، ارتقای مؤلفه‌های فرهنگی در جامعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر ملاک‌های ارزیابی هستند. استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان باید بتواند این هماهنگی و بسیج منابع و همدلی و پیشرفت را با استفاده از همه ظرفیت‌ها ایجاد کند. وی با تاکید بر توجه به افزایش اشتغال و تولید در هر استان اظهارکرد: تعیین تکلیف، پیشرفت و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام که از مهم‌ترین معضلات کشور است، بهبود شاخص‌های کسب و کار، کاهش تورم در جامعه، ارتقاء شرایط زیست‌محیطی از دیگر شاخص‌های ارزیابی استانداران پس از یک‌سال انتصاب آنان است. اولویت مهم دیگر که باید در برنامه‌های کوتاه‌مدت و حتی روزانه رصد و پیگیری شود شاخص‌های محیط زیستی است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار