| کد مطلب: ۱۱۴۰۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» سفر وزیر امور خارجه به لبنان زیر خط آتش اسرائیل را بررسی می‌کند؛

2 شرط ایران برای آتش‌بس

آرمان ملی- سهیل ثابت: منطقه خاورمیانه همواره درگیر التهاب و تنش بوده و جنگ که گزاره آشنایی برای مردم منطقه‌ است به‌عنوان فعلی ثابت در منطقه باقی مانده و فقط طرفین آن تغییر کرده‌اند.

2 شرط ایران برای آتش‌بس

 اما شرایط کنونی در منطقه شرایط حساسی است که نه تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای فرامنطقه‌ای نیز بدان معترض شوند. حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه  و طی هفته‌های گذشته به لبنان و خسارات بر جای گذاشته باعث شده تا جامعه جهانی نسبت به این موضوع هشدار دهد و خواهان آتش‌بس در منطقه شود. این در حالی است که اخیرا ایران در عملیات  موشکی  موفقی به مناطق اشغالی هدف‌های مشخصی از مواضع استراتژیک صهیونیست‌ها را هدف قرار داده است. اسرائیلی‌ها نیز طی چند روز گذشته بارها تهدید کرده‌اند که به مواضع ایران حمله خواهند کرد؛ اما سفر روز چهارشنبه رئیس‌جمهور به قطر  و پس از آن سفر وزیر امور خارجه به لبنان نشان داد که تهدید صهیونیست‌ها صرفا اظهاراتی است که برد رسانه‌ای دارد و چندان توجهی نباید به آن کرد. سفر سیدعباس عراقچی به بیروت آن هم زیر خط آتش صهیونیست‌ها نشان داد  که ایران برای لبنان و به‌خصوص حزب‌ا... اهمیت بالایی قائل است و حمایت خود را از این کشور دریغ نمی‌کند. ورود عراقچی همراه با هیأت ایرانی در حالی‌که افکار عمومی‌ منتظر اعلام تائید یا تکذیب ترور سیدهاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی و یکی از گزینه‌های جانشینی سیدحسن نصرا...، پیام‌های واضحی دارد. عراقچی قرار بود قبل از سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی‌ سازمان ملل نیز به بیروت سفر کند که به‌خاطر درخواست سیدحسن نصرا... با توجه به شرایط بحرانی بیروت، این سفر انجام نشد.

 *2 پیام سفر عراقچی به بیروت

ایران نیرویی تاثیرگذار در لبنان است. همانطور که نیرو‌های سیاسی اهل سنت تحت حمایت عربستان و مسیحیان تحت حمایت فرانسه قرار دارند، ایران نیز از شیعیان این کشور حمایت می‌کند. چرا که شیعیان لبنان طی سال‌های جنگ داخلی و تا پیش از تشکیل حرکة المحرومین توسط امام موسی صدر و سپس تشکیلاتی شدن فعالیت‌های آنان، محروم‌ترین گروه قومی ‌و مذهبی لبنان بودند. حضور عراقچی در بیروت، پس از تغییر دولت و حضور او در مجمع عمومی‌ سازمان ملل و موضع‌گیری ضداسرائیل حامل این پیام است که سیاست جمهوری اسلامی ‌ایران در شرایط جدید نیز تغییر پیدا نخواهد کرد. این سفر به نوعی ترجمانی از شعار و رویکرد «صلح‌طلب، اما جنگ‌ بلد» بودن است که این روزها در ایران مطرح می‌شود. با توجه به صحبت پیشین نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان مبنی بر لزوم آتش‌بس، اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اعزام ارتش لبنان به جنوب، احتمالا بحث روند سیاسی برای عقب‌زدن اسرائیل از جنوب در کنار مقاومت نظامی ‌مورد توجه وزیر امور خارجه قرار خواهد گرفت. قطعنامه ۱۷۰۱ مربوط به سال ۲۰۰۶ و پایان جنگ ۳۳ روزه است که بر اساس آن، نیروهای سازمان ملل و ارتش لبنان امنیت جنوب را بر عهده می‌گیرند و اسرائیل باید عقب‌نشینی کند.

* 2 شرط ایران بر ای حمایت از آتش‌بس

وزیر امور خارجه ایران با حضور در لبنان با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. سیدعباس عراقچی در این دیدار با ابلاغ مراتب تسلیت دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت شهید سیدحسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... و دیگر شهروندان بی‌گناه لبنان در نتیجه حملات تروریستی اسرائیل، بر عزم جمهوری اسلامی‌ ایران برای حمایت از دولت و ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم اسرائیل تاکید نمود. همچنین  عراقچی در دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ‌ایران برای حمایت همه‌جانبه از لبنان در برابر تجاوز رژیم اشغالگر به‌عنوان بخشی از رویکرد مسئولانه ایران برای حراست از صلح و ثبات منطقه در برابر توسعه‌طلبی و شرارت رژیم صهیونیستی، پایان دادن به نسل‌کشی در غزه و توقف تجاوز به لبنان را لازمه بازگشت ثبات و آرامش به منطقه دانست. رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست خبری بیان کرد: در این ملاقات‌ها تاکید کردم که ایران در کنار لبنان است و در کنار لبنان خواهد ماند. ایران در کنار مقاومت است و در کنار مقاومت خواهد ماند و مطمئن هستیم که جنایات رژیم صهیونیستی همچون گذشته شکست خواهد خورد و ملت لبنان پیروز خواهد بود. دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ‌ایران با بیان اینکه «ما از تلاش‌هایی که برای آتش‌بس صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم»، تصریح کرد: به شرط اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا همزمان با آتش‌بس در غزه باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار