| کد مطلب: ۱۱۴۰۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد

احمد دستمالچیان در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

پاسخ ایران در صورت حمله اسرائیل کوبنده‌تر خواهد بود

آرمان ملی: حمله بزرگ وعده صادق 2 به وقوع پیوست. حمله موشکی‌ای که دکترین نظامی ایران را نشان داد. این دکترین بر بازدارندگی با توان نظامی جمهوری اسلامی تاکید دارد؛ چرا که ایران تنها پایگاه‌های مهم اسرائیل در فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار داده است و آسیبی به زیر ساخت‌هایاقتصادی و ساکنان فلسطین اشغالی نزده است.

پاسخ ایران در صورت حمله اسرائیل کوبنده‌تر خواهد بود

 ایران بعد از انجام مرحله اول عملیات علیه اسرائیل اعلام کرده است در صورتی که  تل‌آویو بخواهد به این اقدام تهران پاسخ دهد با سطح جدیدی از برخورد موشکی مواجهه خواهد شد که به شدت قدرتمندتر از گذشته است. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که در حال بررسی ابعاد عملیات ایران هستند و ظاهرا محکم پشت اسرائیل ایستاده‌اند. تهران با این عملیات بازدارنده خود و سطح متفاوتی از توان موشکی‌اش را به رخ کشید. توانی که همواره غربی‌ها اعلام کرده‌اند که ایران باید در ارتباط با آن مذاکره کند و تهران با عملیاتی کردن این توان نشان داد که غرب باید با ایران قدرتمند کنار بیاید. آرمان ملی برای بررسی ابعاد عملیات وعده صادق 2 با احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان به گفت‌و‌گو پرداخته است.  دستمالچیان معتقد است:«رژیم باید درس محکمی از عملیات اخیر ایران گرفته باشد. چون جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در این عملیات شرکت کرده است و اگر قرار باشد جنگ فراگیری ایجاد شود در ابتدا باید بررسی کنند که آیا می‌توانند با محور مقاومت و ایران به صورت همزمان درگیر شوند یا نه حدود یک سال است که در غزه توسط یک گروه مبارز اما با توانایی‌های مختلف نتوانستند به موفقیت در حذف این گروه برسند. حال چگونه می‌خواهند با کل منطقه و کل محور مقاومت درگیر شوند؟ پاسخ جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت حمله به خاک کشورمان پاسخی به شدت کوبنده و شدید خواهد بود و  صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها باید این موارد را به صورت صحیح تحلیل کنند و بعد در مورد حمله به ایران تصمیم بگیرند.». در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

عملیات وعده صادق 2 نشان داد که تمام وعده‌هایی که حاکمان اسرائیل داده بودند که اسرائیل امن است نقش بر آب شده است و شاهد خواهیم بود که  هر روز تعداد بیشتری از صهیونیست‌ها از  اسرائیل خارج می‌شوند  و مهاجرت می‌کنند. ضمن اینکه  این عملیات  ابعاد بدتری را در بر اقتصاد اسرائیل  تحمیل خواهد کرد و اگر اسرائیل بخواهد به حمله موشکی ایران پاسخ دهد بدون تردید ایران باز هم پاسخ می دهد و پاسخ ایران به شدت سنگین تر از دو عملیات موشکی صورت  خواهد گرفت

*تهران با این عملیات که موفق بوده به دنبال چه اهدافی است؟

اسرائیل در شرایطی  با قدرت موشکی ایران مواجه شد که فکر می‌کرد تهران توان بازدارندگی خود را از دست داده است. این درحالی است که ایران  با انجام این عملیات نشان داد این ادعا صحت ندارد و پاسخ بازدارنده تهران بسیار بالاتر از وعده صادق 1 بود. لذا به نظر می‌رسد دشمنان ایران باید حساب کنند که نفعی برای آنها وجود دارد که به شیوه رفتار خود با ایران ادامه دهند یا نه؟ جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که در قول خود  ثابت است و اگر قرار باشد رژیم صهیونیستی و حتی آمریکا به این عملیات پاسخ دهند، منطقه درگیر جنگ کوبنده‌ای خواهد شد که این شرایط به ضرر آمریکاست.

*سطح بازدارندگی ایران را در این عملیات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران در این عملیات نشان داد که  وعده توخالی نمی‌دهد و سطح بازدارندگی نظامی ایران نیز واقعی است. ضمن اینکه این سطح از بازدارندگی تنها بخشی از توان جمهوری اسلامی ایران است. در این عملیات ایران نشان داد که در صورت لزوم می تواند ضربات قاطع‌تری را به اسرائیل وارد کند.

*بازدارندگی تولید شده در این عملیات از سوی ایران در سطحی است که بتواند از هرگونه عملیات بعدی علیه منافع ملی کشورمان جلوگیری کند؟

 بدون تردید اینگونه است چون اگر حتی آمریکا  و اسرائیل بخواهند به صورت مشترک به ایران پاسخ دهند، آنگاه پایگاه‌های آمریکا در منطقه  زده خواهد شد و کشورهای منطقه نیز اگر خاک کشورشان را در اختیار اسرائیل یا آمریکا به منظور حمله به ایران قرار دهند این کشورها نیز مورد واکنش سخت ایران قرار خواهند گرفت. این مورد ثابت شده که ایران در هیچ سطحی در مورد امنیت ملی خود و همچنین حاکمیت ملی خود کوتاه نیامنده و نخواهد آمد.

*عملیات ایران  روی تجاوزات رژیم صهیونیستی به کشورهای مختلف چه تاثیری می‌گذارد؟

 این رژیم باید درس محکمی از عملیات اخیر ایران گرفته باشد؛ چون جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در این عملیات شرکت کرده است و اگر قرار باشد جنگ فراگیری ایجاد شود در ابتدا باید بررسی کنند که آیا می‌توانند با محور مقاومت و ایران به صورت همزمان درگیر شوند یا نه حدود یک سال است که در غزه توسط یک گروه مبارز اما با توانایی‌های مختلف نتوانستند به موفقیت در حذف این گروه برسند. حال چگونه می‌خواهند با کل منطقه و کل محور مقاومت درگیر شوند؟ پاسخ جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت حمله به خاک کشورمان پاسخی به شدت کوبنده و شدید خواهد بود و  صهیونیست‌ها و آمریکایی ها باید این موارد را به صورت صحیح تحلیل کنند و بعد در مورد حمله به ایران تصمیم بگیرند. اکنون  بر همه مشخص شده است که رژیم صهیونیستی با اقداماتی که در طول  یک سال گذشته انجام داده دیگر جای ماندن ندارد و باید برای رفتن از منطقه تصمیم بگیرد چرا که مقاومت در سطح کنونی ادامه دارد و  ضربات مقاومت هر بار نسبت به گذشته کوبنده و کوبنده‌تر می‌شود. ضمن اینکه این عملیات برای چندمین بار نشان داد که رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیر است و برخلاف نظر صهیونیست‌ها که تبلیغ می‌کنند که  رژیم آنها  آسیب‌پذیر نیست اکنون خانه عنکبوت بیش از هر زمان دیگری در معرض آسیب جدی قرار دارد.

*آثار این عملیات بر مناسبات دورنی اسرائیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 این عملیات نشان داد که تمام وعده‌هایی که حاکمان اسرائیل داده بودند که اسرائیل امن است نقش بر آب شده است و شاهد خواهیم بود که  هر روز تعداد بیشتری از صهیونیست‌ها از  اسرائیل خارج می‌شوند  و مهاجرت می‌کنند. ضمن اینکه  این عملیات  ابعاد بدتری را در بر اقتصاد اسرائیل  تحمیل خواهد کرد و اگر اسرائیل بخواهد به حمله موشکی ایران پاسخ دهد بدون تردید ایران باز هم پاسخ می دهد و پاسخ ایران به شدت سنگین‌تر از دو عملیات موشکی صورت گرفته  خواهد بود و این پاسخ حتی می‌تواند توان اسرائیل در بعد اقتصادی را از هم بپاشاند. چنانچه هم اکنون نیز اسرائیل با موجی از مشکلات داخلی از جمله مشکلات اقتصادی به خاطر  درگیری با جبهه مقاومت روبه‌رو شده است. ضمن اینکه اکنون نتانیاهو باید پاسخگوی  اسرائیلی‌ها باشد که چرا در این سطح جنگ را ادامه دهد که تهران با موشک آنها را هدف قرار دهد.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار