| کد مطلب: ۱۱۴۰۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد

حسن هانی‌زاده در گفت وگو با«آرمان ملی»:

ایران خود را برای هر سناریویی آماده کرده است

آرمان ملی- احسان انصاری: ایران برای بار دوم در ماه‌های اخیر در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران و سید حسن نصرالله به اسرائیل حمله موشکی کرد.

ایران خود را برای هر سناریویی آماده کرده است

حمله‌ای که برخلاف حمله گذشته اهداف از پیش تعیین شده ای را در خاک سرزمین های اشغالی مورد هدف قرار داد. با این وجود این احتمال وجود دارد که نتانیاهو قصد داشته باشد دست به ماجراجویی جدید علیه ایران بزند که براساس آنچه مقامات سیاسی و نظامی ایران عنوان می کنند در چنین شرایطی واکنش ایران سخت تر و کوبنده تر خواهد بود.«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی شرایط پیچیده منطقه با دکتر حسن هانی‌زاده تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*مهم‌ترین پیامدهای حمله موشکی ایران به اسرائیل چیست؟

 عملیات وعده صادق2 ایران در پاسخ به جنایت‌های اخیر اسرائیل صورت گرفت که در این حمله موشک های ایران به دقت به اهداف از پیش تعیین شده در اراضی اشغالی اصابت کرد.در حمله ایران چند پایگاه نظامی اسرائیل و از همه مهم تر مقر گروه8200 که فرماندهی ترور اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله را برعهده داشت، منهدم شد و چند نفر از افسران موساد کشته شدند.این حمله نظامی به صورت طبیعی قواعد درگیری را در منطقه تغییر خواهد داد.حتی می توان عنوان کرد این حمله سرنوشت آینده خاورمیانه را تغییر خواهد داد. در طول یک سال گذشته اسرائیل با هواپیماها و جنگنده‌هایی که در اختیار داشت به بمباران مردم  بی‌دفاع غزه پرداخته و با ترور اسماعیل هنیه در تهران و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان همه قوانین بین المللی را زیر پا گذاشت.در ماجرای ترور اسماعیل هنیه دبیر سیاسی حماس در تهران رژیم صهیونیستی به صورت واضح و صریح حاکمیت ملی ایران را نقض کرد و براساس بند51 منشور سازمان ملل ایران این حق را برای خود محفوظ داشت که برای ترور هنیه در تهران واکنش مناسب را انجام بدهد.پس از ترور هنیه ایران قصد داشت به اسرائل حمله موشکی کند اما درخواست‌های  زیادی از سوی کشورهای مختلف به ایران رسید که به دلیل اینکه روند آتش بس در غزه به نقطه حساسی رسیده ایران به این ترور پاسخ ندهد. به همین دلیل نیز ایران در این زمینه از سیاست صبر استراتژیک استفاده کرد و اقدامی انجام نداد. با این وجود در هفته های اخیر اسرائیل به دلیل کشتار مردم بی دفاع غزه و در نهایت ترور سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان راهی برای ایران به جز واکنش به این جنایت ها باقی نماند و ایران نیز عملیات موشکی وعده صادق2 را انجام داد.

*واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران چه خواهد بود؟

پس از حمله ایران به اسرائیل دو راه پیش روی اسرائیل قرار دارد. نخست اینکه از پاسخ ایران درس عبرت بگیرد و به همین وضعیت اکتفا کند و از انجام عملیات و ماجراجویی علیه ایران خودداری کند یا اینکه نتانیاهو همچنان دست به ماجراجویی خواهد زد و برخی کشورهای جبهه مقاومت را مورد حمله قرار بدهد.این احتمال وجود دارد که اسرائیل به بخش های نظامی و هسته‌ای ایران حمله کند که در چنین شرایطی ایران پاسخ نهایی خود را به اسرائیل خواهد داد و در چنین شرایطی وضعیت خاورمیانه به سمت یک بحران و جنگ بزرگ پیش خواهد رفت.در چنین شرایطی ما با وضعیتی غیرقابل کنترل مواجه خواهیم شد که چشم انداز و آینده آن مشخص نیست.به نظر می رسد که اسرائیل باید از اتفاقاتی که اخیرا رخ داده درس عبرت بگیرد. تظاهرات و شادی بسیاری از مردم جهان نسبت به حمله موشکی ایران به اسرائیل نشان داد که ایران در مرحله نخست از توانایی بازدارندگی بالایی برخوردار است و از سوی دیگر نیز از پشتوانه مردمی برای اقدامات خود برخوردار است.در ساعات پس از حمله ایران بسیاری از مسلمانان جهان اقدام ایران را تحسین کردند که این اتفاق به خوبی نشان داد که ایران از سطح ممتازی در منطقه و جهان برخوردار است.با همه این اوصاف باید عنوان کرد آینده منطقه آینده حساسی خواهد بود و اگر کشورهای غربی در این موضوع دخالت نکتند و در غزه آتش بس اعلام نشود و اسرائیل همچنان به ماجراجویی خود ادامه بدهد به صورت طبیعی منطقه در آینده شاهد تنش های بیشتری خواهد بود.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ایران در حمله اخیر خود به اسرائیل از موشک‌های هایپرسونیک یا مافوق صوت2 و3 استفاده کرد که در صورتی که اسرائیل بخواهد دست به ماجراجویی جدیدی بزند این احتمال وجود خواهد داشت که ایران از موشک های نسل4 و5 این نوع موشک ها استفاده کند.این نوع موشک ها از پیچیدگی های بیشتری نسبت به موشک‌های گذشته برخوردار هستند و در صورتی که ایران از این نوع موشک‌ها استفاده کند عمق اراضی اشغالی را مورد هدف قرار خواهد داد

*نتانیاهو تا قبل از حمله ایران با ترور سید حسن نصرالله خود را پیروز می دانست و حتی برای مردم ایران پیام تصویری ارسال کرد. این در حالی است که حمله موشکی ایران دوباره وی را در موضع ضعف قرار داده است. فکر می کنید در چنین شرایطی وی چه تصمیمی در مقابل ایران بگیرد؟

واقعیت این است که روحیه ماجراجویی و خودزنی نتانیاهو بسیار بالاست و هر احتمالی درباره تصمیم گیری وی وجود دارد.با این وجود ایران خود را برای هر سناریویی آماده کرده و قدرت نظامی ایران به شکلی است که در برابر هر ماجراجویی واکنش مناسب از خود نشان بدهد.مقامات سیاسی و نظامی ایران نیز پس از حمله سه شنبه شب به صراحت عنوان کردند که اگر اسرائیل به دنبال ماجراجویی باشد ایران پاسخ کوبنده تری به اسرائیل خواهد داد.البته این پیش بینی وجود دارد که اسرائیل در آینده دست به ماجراجویی جدیدی بزند.این احتمال وجود دارد که تأسیسات نظامی،هسته ای و پالایشگاه‌های ایران در معرض یک تهاجم ناگهانی قرار بگیرد. مسأله دیگر احتمال جنگ الکترونیکی است که اسرائیل تجربه زیادی در جنگ الکترونیکی دارد و این احتمال وجود دارد که اتفاقاتی  که در لبنان برای پیجرهای حزب الله رخ داد دوباره در ایران تکرار شود.به همین دلیل نیز ایران باید همه گزینه‌ها و احتمالات را مورد بررسی قرار بدهد.

*اگر این اتفاق رخ بدهد ایران دوباره به اسرائیل واکنش نظامی انجام خواهد داد که گسترده‌تر است. در چنین شرایطی آیا پای قدرت‌های جهانی به جنگ باز خواهد شد؟

 در شرایط کنونی آمریکا به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و فضای انتخاباتی در این کشور وجود دارد و به همین دلیل آمریکا در تنش بین ایران و اسرائیل در وضعیت خاکستری قرار دارد.امروز مسئولان آمریکا ترجیح می دهند که تنش ها در خاورمیانه مهار شود و از ادامه درگیری ها جلوگیری شود.البته این وضعیت تنها تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت و در صورتی که ترامپ دوباره به قدرت برسد معادلات تغییر خواهد کرد.در چنین شرایطی نگاه تهاجمی و جنگ طلبانه ترامپ مشکلاتی را برای منطقه و جهان به وجود خواهد آورد. این در حالی است که در صورتی که خانم کامالا هریس در انتخابات آینده پیروز شود وضعیت  رو به آرامش خواهد رفت ودر چنین شرایطی دموکرات ها به نتانیاهو فشار خواهند آورد که علیه ایران دست به ماجراجویی نزنند.این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ایران در حمله اخیر خود به اسرائیل از موشک‌های هایپرسونیک یا مافوق صوت2 و3 استفاده کرد که در صورتی که اسرائیل بخواهد دست به ماجراجویی جدیدی بزند این احتمال وجود خواهد داشت که ایران از موشک های نسل4 و5 این نوع موشک ها استفاده کند.این نوع موشک ها از پیچیدگی های بیشتری نسبت به موشک‌های گذشته برخوردار هستند و در صورتی که ایران از این نوع موشک‌ها استفاده کند عمق اراضی اشغالی را مورد هدف قرار خواهد داد.ایران از نظر بازدارندگی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از امکانات و تجهیزاتی برخوردار است که می تواند ضربات کوبنده‌ای به اسرائیل وارد کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار