| کد مطلب: ۱۱۴۰۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد

تلاش‌های ناکام اسرائیل برای ورود زمینی به لبنان

آرمان ملی- احسان اسقایی: بعد از بازتاب رسانه‌ای تحرکات نظامی اسرائیل در مرز با لبنان، تحلیلی‌هایی در مورد احتمال حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان منتشر شد.

 تلاش‌های ناکام اسرائیل برای ورود زمینی به لبنان

هدف اسرائیل نیز از حمله زمینی به لبنان آسیب رساندن به نیروهای نظامی حزب ا.... اعلام شد که با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مرز لبنان و اسرائیل عملا اجازه نمی‌دادند صهیونیست‌ها به این شهرک ها بازگردند. اسرائیل در ابتدا اقدام به  حمله سایبری به لبنان کرد، سپس فرماندهان میدانی حزب ا... را ترور کرد و در نهایت اعلام کرد که به جنوب لبنان حمله خواهد شد. همزمان با اعلام حملات هوایی به مرز لبنان رسانه‌ها از تصویب حمله به جنوب لبنان در کابینه جنگ اسرائیل خبر دادند. بعد از این حملات حزب ا... نیز با انتشار کلیپی از گردان‌های رضوان از آمادگی خود برای دفاع از خاک لبنان خبر داد. تمامی این اخبار نشان می‌دهد اوضاع  در جنوب لبنان به  شدت جنگی است و اسرائیل هر از چند گاهی بیانیه می‌دهد که روستاهای مرزی در  لبنان باید تخلیه شود چرا که قصد دارد به این روستاها حمله کند.

* جهنم پیش‌روی سربازان اسرائیل

خبرهای ضد و نقیضی از مرز لبنان و اسرائیل به گوش می رسد. بعد از اعلام رسمی خبرحمله اسرائیل به لبنان اخباری مبنی بر درگیری میان نیروهای اسرائیل و حزب ا... منتشر شد. رسانه ها نوشتند بعد از تک ابتدایی اسرائیل به منظور ورود زمینی به لبنان گردان های رضوان  در برابر آنها ایستادگی کردند. برخی شبکه های مجازی نیز خبر دادند که سربازان ویژه گردان رضوان از زمین و هوا به تانک های اسرائیل حمله کرد و آنها را از ادامه مسیر بازداشته اند. از سوی منابع خبری لبنان  به صورت رسمی نیز در رسانه ها آمد که جز یکی دو مورد محدود درگیری زمینی بین  نیروهای رضوان حزب ا.. و اسرائیل به وجود نیامده است به عبارت بهتر به نظر می‌رسد  قدرت برخورد  رزمندگان رضوان با ورود ابتدایی نیروهای زمینی اسرائیل اعم از نفربر و تانک آنقدر غافلگیرانه بوده که صهیونیست ها کوله بار خود را بسته اند و برای اینکه کمتر از گذشته آسیب ببیند عملا پیشروی به سمت لبنان را متوقف کرده اند. به طوری که رسانه ها در این ارتباط نوشتند که درگیری بین نیروهای رزمی  حزب ا... و اسرائیل اوج نگرفته است. البته باید دید در روزهای آینده چه خواهد شد و اسرائیلی ها که ورود به خاک لبنان را به تصویب کابینه جنگ خود رسانده اند  چگونه در برابر سد محکم حزب ا... در مرزهای لبنان  اقدام خواهند کرد اما تا این لحظه می‌توان اینگونه نوشت که  حمله به  مرزهای عروس خاورمیانه با غیرت مردان  گردان‌های رضوان ناکام مانده است.

*بارتاب اوج‌گیری تنش در مرزهای لبنان و اسرائیل

 از سوی دیگر رسانه‌ها در مورد حمله اسرائیل به لبنان نوشتند که این حمله در شرایطی صورت می‌گیرد که اسرائیل فکر می‌کرد با زدن  رهبر حزب ا...  و فرماندهان عالی رتبه آنها به راحتی می‌تواند وارد  لبنان شود اما سرعت عملکرد نیروهای رضوان نشان داده است که عملا هیچ آسیبی به نیروهای رزمی حزب ا... وارد نشده و از سوی دیگر حزب ا.. با توسل به موشک های مختلف نقاط مختلفی از اسرائیل و عمدتا تجمع نیروهای صهیونیست را مورد اصابت قرار می‌دهد و حتی مقر نیروهای ویژه اسرائیل و حتی یک مقر امنیتی اسرائیل(موساد) مورد اصابت حمله موشکی حزب ا... قرار گرفته است. البته اسرائیل با توسل به حمله‌های هوایی کوشیده است که نشان دهد که آنچنان هم از تحرکات نظامی و موشکی حزب ا... آسیب ندیده به طوری که نقاط مختلف لبنان را به بهانه اینکه حزب ا... در آن نقاط تجهیزات نظامی دارد مورد هدف قرار می دهد. سوی دیگر ماجرا البته واکنش کشورهای مختلف به تجاوز اسرائیل به لبنان است. ایالات متحده آمریکا که بارها اعلام کرده که از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر دشمنان دفاع می‌کند. این بار البته اعلام کرده که از میزان دپوی تجهیزات نظامی  اسرائیل در مرز لبنان برای او مشخص شده است که  تل‌آویو قصد ندارد همچون ورود  به غزه به صورت گسترده به لبنان ورود کند و ورود آنها به لبنان محدود و به منظور از بین بردن تجهیزات نظامی و توان حزب ا... است.

*اخبار تنش در منطقه

از سوی دیگر اخبار جسته و گریخته ای هم از جای جای منطقه به گوش می رسد که نشان دهنده آن است که کل منطقه تحت تاثیر درگیری میان حزب ا... و اسرائیل قرار گرفته است. برخی رسانه ها خبری مبنی بر شنیده شدن انفجار در سوریه را منتشر کرده اند. اخباری که بیان کننده آن است که احتمالا اسرائیل برای اینکه از  مرزهایش با سوریه مورد آسیب قرار نگیرد  اقدام به عملیات پیش دستانه  در سوریه کرده است. همچنین اخباری هم در ارتباط با انفجارهایی در مرز لبنان و عراق به گوش می رسد. از سوی دیگر به پادگان های آمریکا در منطقه و خصوصا در عراق هم حملاتی صورت گرفته که بیان کننده آن است که عراق نیز به صورت تدریجی در حال ورود به جنگ در منطقه است. همچنین حملات پهپادی از سوی عراق به سمت اسرائیل صورت گرفته است. برخی منابع خبری در عراق بامداد روز سه شنبه از شنیده شدن صدای انفجار در فرودگاه بین المللی بغداد خبر دادند. گزارش‌های اولیه حاکی است که پایگاه آمریکا (ویکتوریا) نزدیک به فرودگاه، با سه راکت هدف قرار گرفته است. از سوی دیگر با حملات دقیقی که  حزب ا.. صورت داده اسرائیل تصمیم گرفته است که مراکز نظامی در مرکز اسرائیل و قدس را تعطیل کند. وزیر خارجه انگلستان هم تاکید کرده که اوضاع در لبنان رو به ثبات ندارد و به شهروندانش در لبنان توصیه کرده این کشور را ترک کنند. روسیه هم ضمن محکم کردن حملات اسرائیل خواستار پایان دادن به آن شده است. ایتالیا هم از تلاش برای کاهش تنش در خاورمیانه خبر داده است. از سوی دیگر آمریکایی ها هم اعلام کرده اند که بایدن نگران افزایش دامنه جنگ است و برای آتش بس تلاش می کند ان بی سی بی نقل اریک مقام آمریکایی آورده که حمله اسرائیل که با هدف عقب راندن حزب ا.. انجام می شود تنها چند روز و نه چند هفته ادامه خواهد یافت. با این  وجود رادیو اسرائیل اعلام کرده که حمله  اسرائیل به لبنان چند هفته طول خواهد کشید. سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفته حزب ا... ده ها تونل به سمت ما ساخته و هدف ما نابودی آنهاست.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار