| کد مطلب: ۱۱۴۰۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد

جلسات شورای عالی فضای مجازی برای رفع فیلترینگ

همه موافق رفع فیلترند اما رفع نمی‌شود!

آرمان ملی _ مطهره شفیعی: رفع فیلترینگ یکی از موضوعاتی است که بخش بزرگی از جامعه انتظار داشته و دارند تا در دولت پزشکیان محقق شود.

همه موافق رفع فیلترند اما رفع نمی‌شود!

فیلتری که بازار فیلترشکن‌فروشان را رونق داد و سبب اعتراضات زیادی شد. موضوع فیلترینگ از آغاز تشکیل دولت چهاردهم، مورد تاکید رئیس‌جمهور و متولیان این حوزه قرار گرفته است به‌طوری‌که ستار هاشمی، وزیر ارتباطات در نخستین روز کاری‌اش در وزارت ارتباطات به سوالات خبرنگاران در مورد فیلترینگ پاسخ داد و گفت: سیاستگذاری محدودیت‌های اینترنت در وزارت ارتباطات اتفاق نمی‌افتد اما ما قطعا در جریان مطالبات مردم هستیم. وضعیت موجود به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت قابل قبولی نیست و این روش قطعا باید بازطراحی شود. وزیر ارتباطات همچنین به‌تازگی درباره موضوع فیلترینگ تاکید کرد که محور این کار، شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است که در این رابطه سلسله جلساتی برگزار شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد. با توجه به اظهارات هاشمی نتیجه می‌گیریم پزشکیان عزمی برای رفع فیلترینگ دارد. رئیس‌جمهور در نشست خبری خود وعده تحقق رفع فیلترینگ را داد اما تا به امروز نشانه‌ای از این امر‌ نیست و سبب برخی انتقادات شده است، مانند محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا که در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «جناب آقای ستار هاشمی وزیر محترم ارتباطات؛ با سلام و احترام. بعد از آنکه رئیس‌جمهور در کنفرانس مطبوعاتی گفت وزیر ارتباطات مامور رفع فیلتر است، توییت زدید که: این موضوع در دستور کار دولت است! یعنی پاس دادید به دولت. همچنین در پاسخ به مخاطبان توییترتان نوشتید: موضوع فیلترینگ به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده. اما یک عضو آن شورا (آقای سعید عاملی) منکر چنین ارجاعی شد. یعنی بازهم پاس دادید. خب جناب وزیر! به این ترتیب معلوم شد وعده‌ای را که رئیس‌جمهور به مردم داده و خودتان هم تایید کرده‌اید مثل یک توپ قلقلی انداختید توی بازی پاس‌کاری.  تجربه چنین پاس‌کاری‌هایی از همین الان معلوم است. بنا به شنیده‌ها وزارتخانه شما هنوز توسط اخوی گرامی #وزیر_قطع_ارتباطات دولت سیزدهم (آقای عیسی زارع‌پور) راهبری می‌شود. اگر با همین دست فرمان پیش بروید و بانیان وضع موجود، آنجا را اداره کنند، وزارتخانه‌تان به همان سرنوشت تاسفباری تبدیل می‌شود که در دولت قبل شد. و این وسط مردم می‌مانند و وعده‌های هواشده آقای پزشکیان. به این ترتیب، مدال افتخار وزیر دوم قطع ارتباطات، تعلق خواهد گرفت به شما جناب آقای ستار هاشمی! »

*تحرکاتی برای رفع فیلتر

برخی اما خبر از تحرکات دولت برای رفع این موضوع می‌دهند مانند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی که اظهارکرد: «طبق گزارش‌هایی که وزیر ارتباطات ارائه داده، شورای عالی فضای مجازی جلسات متعددی برای تجدیدنظر در فیلترینگ برگزار کرده است و امیدواریم به‌زودی شاهد رفع فیلترینگ باشیم.» رضا سپهوند در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا در خصوص ضرورت رفع فیلترینگ، بیان داشت: «موضوع فیلترینگ از ابتدا اقدام اشتباهی بود همان‌طور که برخورد ما با ماهواره و ویدئو هم اشتباه بود و به نتیجه نرسید؛ چراکه بستر اینترنت و پلتفرم‌های مختلف، فرصت‌هایی است که برای بشر ایجاد شده که باید برای حوزه اشتغال و اطلاع‌رسانی استفاده کنیم.» وی با اشاره به تبعات اجتماعی استفاده از فیلترشکن، گفت: «فیلترینگ» فرزندان ما را وارد فضاهایی کرده که هیچگاه وارد آن نشده بودند و فضای سایبری هم از لحاظ امنیتی آسیب دیده است. وی با تاکید بر اینکه معمولا از فیلترینگ کسانی سود می‌برند که خودشان طراح آن بودند، افزود: عده‌ای با اعمال فیلترینگ، به منافع ملی و کشور ضربه می‌زنند؛ بنابراین به نظر من زمان آن رسیده که فیلترینگ رفع شود؛ چرا که به اهداف خود نرسید و در عین حال مردم با استفاده از فیلترشکن، از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و در این میان فقط عده‌ای از فروش فیلترشکن سودهای کلان در حد ۵۰ همت می‌برند که از جیب ملت خارج می‌شود. سپهوند با اشاره به جلسه شورای عالی فضای مجازی برای رفع فیلترینگ، بیان کرد: طبق گزارش‌هایی که وزیر ارتباطات ارائه داده، شورای عالی فضای مجازی، جلسات متعددی برای تجدیدنظر در فیلترینگ برگزار کرده است و این جلسات همچنان ادامه دارد؛ وقتی در مجلس با نمایندگان صحبت می‌کنیم اکثریت نمایندگان، موافق رفع فیلترینگ هستند.

*استفاده مسئولان در فیلترشکن؟

نکته جالبی که یک نماینده به آن اشاره کرد، استفاده مسئولان از فیلترشکن است. نماینده مجلس و نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه کشورهای همسایه‌ ما از جمله عراق فیلترینگ ندارد، تصریح کرد: مردم در ایام اربعین بدون هیچ دغدغه‌ای از پلتفرم‌ها استفاده می‌کردند و مشکلی نداشتند، در حال حاضر این امکان برای دولت میسر است و می‌تواند فیلترینگ را بردارد ضمن اینکه کنترل برخی سایت‌ها امکان‌پذیر است. محمد بهرامی‌سیف در پاسخ به اینکه گفته می‌شود رفع فیلترینگ در دست شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در همه جای دنیا مرسوم است که در برخی مسائل کلان، شوراهایی تشکیل می‌شود و آن شورا تصمیم نهایی را می‌گیرد، اما در برخی موارد نیاز است که همه‌پرسی شود دولت و مجلس نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. وی اضافه کرد: فیلترینگ به این شکل نه تنها به مردم بلکه به دولت هم آسیب زده است لذا مخالف فیلترینگ هستم.

*چشم‌ها به شورای عالی فضای مجازی

جلسه شورای عالی فضا مجازی دیروز نهم مهرماه با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور برگزار ‌شد. این نخستین جلسه این شورای عالی در دولت چهاردهم است که در کمتر از ۳ ماه از تشکیل دولت، برگزار ‌شد. سازمان صدا و سیما، وزیر ارتباطات، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور از جمله اعضای حقوقی این شورا به شمار می‌روند و سیدمحمد آقامیری دبیری این شورا را عهده‌دار است. همچنین حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، رضا تقی‌پور، رسول جلیلی، سید عزت‌ا... انتظامی و محمدحسین انتظاری نیز از اعضای حقیقی این شورا هستند. به نظر می‌رسد با توجه به مواضع دولت چهاردهم و اظهارات اخیر وزیر ارتباطات در حوزه فیلترینگ، این موضوع در دستور کار اعضای شورای عالی فضای مجازی قرار بگیرد اما اینکه این موضوع صرفا در یک جلسه رسیدگی شود و یا اینکه انتظار داشته باشیم اخبار مشخصی از حوزه فیلترینگ از جلسه بیرون خواهد آمد، مشخص نیست.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار