| کد مطلب: ۱۱۴۰۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» انتصاب استانداران در دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

استاندارانی در تراز وفاق

آرمان ملی- حمید شجاعی: پس از تشکیل دولت چهاردهم مسعود پزشکیان یکی از مناصبی که بسیاری نسبت به آن حساسیت داشتند وزارت کشور بود و حامیان و همراهان رئیس‌جمهور معتقد بودند که جدای از هر رویکرد و نگاهی پزشکیان باید برای وزارت کشور که قلب تپنده دولت به حساب می‌آید چهره‌ای را معرفی کند که در قالب گفتمان دولت بگنجد.

استاندارانی در تراز وفاق

 اتفاقا در این میان در کارگروه‌های مشخص شده و حتی شورای راهبری انتخاب وزرا نیز گزینه‌های مختلفی برای تصدی این پست مهم و حساس در نظر گرفته و به رئیس‌جمهور معرفی شد ، اما در نهایت شاهد بودیم که در یک اتفاق جالب و در نوع خود عجیب، پزشکیان اسکندر مومنی، رئیس سابق پلیس راهور ناجا را به‌عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و او نیز توانست با اکثریت آرا بلیت حضور در کابینه را از نمایندگان دریافت کند. هر چند که انتقادات زیادی نسبت به انتخاب وی وجود داشت، اما پزشکیان دلیل انتخاب خود را رویکرد وفاقی در جهت استفاده از همه نیروهای متخصص و متعهد عنوان کرد. با این حال مومنی طی تقریبا 2 ماه گذشته عملکرد چندان انتقادآمیزی نداشته و به نظر می‌رسد که بر پایه سیاست‌های حاکم بر دولت یعنی همان وفاق ملی پیش رفته است. اما برخی همچنان نگران انتصاب استاتداران در سراسر کشور هستند و منتظرند ببینند که وزیر کشور جدید چه کسانی و با چه رویکردی به استانداری استان‌های مختلف برخواهد گزید. هر چند که برخی انتقادات به مومنی به جهت سبقه نظامی وی بود که شاید بخواهد از چهره‌های نظامی در استانداری‌ها استفاده کند. اتفاقی که در دولت سیزدهم  شهید سیدابراهیم رئیسی با آن مواجه بودیم و احمد وحیدی در جایگاه یک چهره نظامی تمامی استانداران کشور را از عناصر نظامی انتخاب کرد. حال در دولت پزشکیان نیز با توجه به انتخاب سردار مومنی به‌عنوان چهره‌ای نظامی پرسش این بود که او چه نگاه و رویکردی را در انتخاب استانداران دنبال خواهد کرد. جالب اینکه انتخاب اولین چهره‌ها برای استانداری‌های کردستان و کهگیلویه و بویر احمد در هیأت دولت رویکرد حاکم را نشان داد و بر این اساس آرش زره‌لهونی از جوانان اهل تسنن به‌عنوان استاندار کردستان و یدا... رحمانی به‌عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند تا مشخص شود که نه دولت و نه وزیر کشور قائل به نگاه دولت پیشین در انتخاب استانداران نیستند. هر چند که مهم نگاه دولت به برخی استان‌های مهم و انتخاب چهره‌های مجرب و کار بلد برای آنهاست. استان‌هایی مانند تهران، قم، خراسان‌رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، خوزستان و... که اتفاقا برخی گمانه‌زنی‌ها نیز از گزینه‌هایی احتمالی برای این استانداری‌ها مطرح می‌شود.

* ساز و کار انتخاب استانداران

این پرسش همواره و در همه دولت‌ها مطرح بوده که استانداران با چه متر و معیاری از سوی وزیر کشور و دولت انتخاب و معرفی می‌شوند؟ آیا بر اساس نگاه جریانی و جناحی است یا بر منای سوابق کاری و حوزه تخصصی افراد در مسائل مدیریتی این انتخاب صورت می‌گیرد. در این راستا چندی پیش اسکندر مومنی، وزیر کشور در روز معارفه استاندار کردستان در فرودگاه سنندج به این نکته اشاره کرده بود که: «برای انتصاب استانداران، کمیته‌ای متشکل از افراد با تجربه و خبره تشکیل شده است که براساس شاخص‌های تعیین شده و انطباق آن با این افراد به نتیجه می‌رسند. در این فرآیند پنج تا هفت نفر پیشنهاد و از میان افراد پیشنهاد شده یک نفر از سوی وزیرکشور تعیین و به هیات وزیران معرفی می‌شود.» به نظر می‌رسد سازوکار تعیین استانداران از همان شیوه تشکیل کمیته مشورتی در انتخاب وزیران الگو گرفته است. به عبارتی سازوکار تعیین شده به نوعی در راستای عمل به وعده انتخاباتی پزشکیان مبنی بر بهره‌مندی از نظرات کارشناسی در تعیین مناصب کلیدی است. چنانکه وزیر کشور هم گفته بود: « بین شاخص‌هایی که در نظر گرفته می‌شود به ویژه شاخص اختصاصی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن کارآمدی و مردم‌داری است و در همه انتصاب‌ها این مهم مدنظر قرار می‌گیرد بنابراین تفاوتی ندارد افراد از چه قومیت و مذهب و جناح و تفکری باشند.» اما با حکم وزیر کشور کمیته انتصابات وزارت کشور با ریاست سردار ذوالفقاری تشکیل شده که در دوره رحمانی فضلی و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مسئولیت معاونت امنیتی وزارت کشور را برعهده داشت. بنا بر شنیده‌ها وی گزینه سردار مومنی برای معاونت سیاسی وزارت کشور نیز است و حتی تا مراحل صدور حکم نیز پیش رفته بود که گویا با مخالفت‌هایی از سوی نهاد ریاست جمهوری روبه‌رو شده و موضوع معاونت سیاسی وی منتفی شد و در نهایت سردار مومنی علی زینی‌وند از کارکنان خود وزارت کشور را به معاونت سیاسی برگزید. آنچه مسلم است پیشنهاد برای انتخاب استانداران و فرمانداران به وزیر کشور و هیأت دولت از وظایف معاون سیاسی وزیر کشور است که باید دید زینی‌وند چه کسانی را و بر چه اساسی به وزیر و هیأت دولت معرفی خواهد کرد.

* استانداران جدید

وزارت کشور رفته رفته استانداران جدید خود را می‌شناسد و به نظر می‌رسد که طی چند هفته آینده تمامی 31 استان کشور با استانداران جدید به کار خود ادامه دهند. در همین راستا پس از آنکه استانداران کردستان و کهگیلویه و بویراحمد معرفی شدند طی روزهای گذشته چندی دیگر از چهره‌ها به استانداری استان‌های مختلف منصوب گردیدند. بر این اساس و با اعلام فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت و با تصویب اعضای هیات دولت «بهرام سرمست» به‌عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی و حمید ملانوری به‌عنوان استاندار همدان منصوب شدند. سرمست پیش از این در کارنامه خود مسئولیت مدیرکل سیاسی وزارت کشور، استانداری قم، معاون منطقه آزادارس و ریاست اداره دانش‌آموختگان و مدیریت پژوهش و کارآفرینی دانشگاه پیام نور را در کارنامه داشته است. ملانوری نیز خدمت در مجموعه وزارت کشور را با بخشداری «انار» آغاز کرد، پس از آن سال‌ها به‌عنوان شهردار «بهرمان» فعالیت کرد و سپس به‌عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه رفسنجان انتخاب شد. وی سپس در شهرستان رفسنجان به‌عنوان مدیرکل سیاسی انتخابات و در تقسیمات کشوری به استانداری کرمان انتخاب شد. ملانوری همچنین سرپرستی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان را در سوابق خدمتی خود تجربه کرده است. وی از سال ۱۳۹۷ تا پیش از انتصاب به عنوان استاندار خراسان‌جنوبی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور بود. همچنین آنطور که در رسانه‌ها آمده گویا قرار است 2 چهره نام آشنای دیگر یعنی حسینعلی امیری و هادی حق‌شناس نیز به‌عنوان استانداران فارس و گیلان معرفی شوند. هادی حق‌شناس در سال 1398 در دولت دوازدهم به‌عنوان استاندار گلستان منصوب شد؛ مدیرکلی بنادر و دریانوردی مازندران، خوزستان، گیلان، عضو هیات‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی، رئیس هیأت قایقرانی استان گیلان، نماینده بندرانزلی در دوره هفتم مجلس و مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سوابق اجرایی وی است. همچنین حسینعلی امیری‌بدر دولت یازدهم حسن روحانی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس فعالیت می‌کرد و سابقه قائم مقامی وزیر کشور، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مستشاری دیوانعالی کشور، عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی، معاونت رئیس قوه قضائیه و نیز ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را داراست.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار