| کد مطلب: ۱۱۳۹۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» استراتژی تل‌آویو در ترور رهبران مقاومت را بررسی می‌کند

راهبرد شکست خورده صهیونیست‌ها

آرمان ملی- احسان اسقایی: منطقه غرب آسیا همواره آبستن حوادث گوناگونی بوده است.

راهبرد شکست خورده صهیونیست‌ها

 مسلمانان منطقه همواره زخم‌های کاری از استعمار و مهره‌های استعمار دریافت کرده و به علت سیاست‌ورزی‌های ناصحیح سران خود در خون غلتیده‌اند. بعد از جنگ جهانی اول فاتحان، سرحدات عثمانی را به چندین کشور تقسیم کرده و میوه نامبارکی با تخلیه فلسطین توسط انگلستان یعنی رژیم اسرائیل تاسیس شد و از آن تاریخ به بعد و در حدود 70 سال گذشته همواره نزاع‌های فراوانی بین گروه‌های مختلف مسلمان منطقه و کشورهای مسلمان با اسرائیل به وجود آمده است. جنگ اعراب و اسرائیل و بعدها تشکیل هسته‌های مقاومت در لبنان و سوریه و سرزمین‌های اشغالی نمونه‌ای از این درگیری‌هاست. اگر چه اختلافی ریشه‌ای بین کشورهای منطقه وجود داشته که باعث خون‌ریزی‌های فراوان شده اما درگیری‌های بین کشورهای مسلمان منطقه و بعدها گروه‌های موسوم به مقاومت نشان می‌دهد که تا زمانی که این غده سرطانی در منطقه تاخت و تاز می‌کند و به حقوق ملت‌های منطقه خصوصا حقوق ملت فلسطین احترام گذاشته نمی‌شود؛ این شرایط ناگوار ادامه خواهد یافت.

تل‌آویو در اندیشه ثلمه به مقاومت

از سوی دیگر از حدود دو دهه قبل به این سو گروه‌های مقاومت در منطقه خصوصا مقاومت در سوریه و لبنان توانستند با توجه به ایدئولوژی که در مبارزه با اسرائیل برای آنها به وجود آمده بود مجددا گرد هم آمده و به صورت سازمان‌دهی شده به مبارزه با اقدامات اسرائیل در فلسطین و لبنان بپردازند. عموما در این مدت هرجنگی بین حزب‌ا... و مقاومت به وجود آمد. هر دو طرف آسیب‌هایی را متوجه طرف مقابل کردند اما این حزب‌ا... بود که توانست اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کرده و اولین پیروزی در برابر اسرائیل را به نام خود ثبت کند. در این مدت اما به بهانه‌های مختلف جنگ‌های زیادی بین حزب‌ا... و گروه‌های مقاومت فلسطین علیه اسرائیل به وقوع پیوست و عموما به گواه اظهارات کارشناسان و مقامات اسرائیل، تل‌آویو در تمامی این جنگ‌ها شکست خورده و نتوانسته به اهدافش دست یابد. اکنون نیز در طول یک سال گذشته اگر چه غزه را شخم زده اما هنوز حماس در کوچه پسکوچه‌های این باریکه نفس می‌کشد و به مقاومت می‌پردازد. حزب‌ا... نیز در این مدت با دستی بسیار بازتر از گذشته به مقابله با اسرائیل پرداخت و تا آنجا پیش رفت که اسرائیل برای اینکه بتواند شهرک‌نشینان فراری از فلسطین اشغالی را به منطقه بازگرداند اقدام به عملیات علیه سران حزب‌ا... در لبنان کرد و از دبیرکل تا چهره‌های دیگر حزب‌ا... را به شهادت رساند. انگیزه اسرائیل در اینجا سوال برانگیز است که آیا اسرائیل با حذف سران مقاومت از حذف سران حماس گرفته تا حذف سران حزب‌ا... و حتی به طور احتمالی حذف سران مقاومت در عراق و سوریه می‌تواند مقاومت را نابود کند یا خیر؟

*مقاومت تفکر است؛ تفکر قابل حذف نیست

 واقعیت آن است که مقاومت اسلامی در منطقه اگر چه با حمایت‌های معنوی ایران قد علم کرده و به بالندگی رسیده است اما ریشه آن نه در کمک‌های معنوی تهران بلکه در واکنشی است که ملت‌های منطقه به طور طبیعی در برابر تحقیر اسرائیل از خود نشان داده‌اند. ملت‌های منطقه در بررسی ابعاد عقب ماندگی کشورهای اسلامی جنگ را عامل آن می‌دانند و ریشه بسیاری از این جنگ‌ها را به توطئه‌های اسرائیل نسبت می‌دهند. این جنگ و دخالت‌های اسرائیل در لبنان است که باعث عدم وجود ثبات سیاسی و اقتصادی در این کشور شده است. این برنامه‌ریزی‌های دقیق تل‌آویو است که موجب شد درگیری گسترده‌ای بین اسد و بخشی از معترض علیه او آنقدر در کف خیابان‌های سوریه اوج بگیرد که سوریه به ویرانه تبدیل شود. از این رو باید گفت ریشه مقاومت در منطقه به تحقیری که اسرائیل در طول 70 سال گذشته علیه کشورهای مسلمان در دستور کار داشته نهفته است و بی‌جهت است که مقاومت در منطقه را فرزند ایران دانست ایران تنها از بال‌ها و ریشه‌های مقاومت در منطقه حمایت کرده است. اگر با این دیدگاه به مقاومت نگاه کنیم و ریشه‌های تاریخی آن را در نظر بگیرم و ریشه‌های ایدئولوژیک آن را کنار هم بگذاریم به این نتیجه خواهیم رسید که مقاومت دارای ریشه‌های طبیعی در افکار ملت‌های منطقه است و اگر چه تنه آن ممکن است دچار ثلمه و آسیب شود اما ریشه مقاومت سوختنی نیست.

در نهایت...

 از این جهت به نظر ثلمه وارد شده به مقاومت در منطقه خصوصا آسیبی که به رهبریت حزب‌ا... وارد شده اگر چه آسیبی جدی است اما به علت اینکه حزب‌ا... و تفکر مقاومت در لبنان در برابر زیاده خواهی‌های اسرائیل تاسیس شده است و حزب‌ا... با ریشه‌های دینی و ایدئولوژیک دارد و هواداران زیادی در دل لبنان از تفکر مقاومت آن حمایت می‌کنند لذا بنا بر اظهارات دشمنان اسرائیل این تشکل سیاسی- نظامی زودتر از آنچه فکرش را بکنند کادر خود را بازسازی خواهد کرد و به عرصه سیاسی و نظامی در لبنان باز می‌گردد و حتی احتمال اینکه گروه‌های مقاومت در کل منطقه قدرت نفوذ پیدا کنند، بعید به نظر نمی‌رسد. 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار