| کد مطلب: ۱۱۳۹۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از آرایش نظامی – امنیتی منطقه بعد از شهادت نصرالله

استراتژی چند وجهی برای پاسخ ایران

آرمان ملی- احسان اسقایی: بالاخره آنچه نباید می‌شد به وقوع پیوست و اسرائیل دست به ترور فرماندهان میدانی حزب ا... و سید حسن نصر ا... زد.

 استراتژی چند وجهی برای پاسخ ایران

 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل دقیقا بعد از نطق ضد ایرانی‌اش در سازمان ملل که البته با ترک گسترده محل سخنرانی او توسط اکثریت سران جهان روبه‌رو شد به اتاقش رفت و بر اساس تصاویری که در شبکه های مجازی منتشر شده دستور حمله به اتاق جنگ و فرماندهی حزب ا... را داد. براساس برخی اخبار سید حسن نصر ا... دبیرکل حزب ا... در این جلسه حضور داشته است و درکنار او چندین تن از فرماندهان عالی رتبه حزب ا... نیز حاضر بودند. برخی منابع غیر رسمی از حضور تعدادی از مستشاران نظامی ایران در این جلسه خبر داده اند و برخی منابع دیگر خبری نیز این احتمال را داده اند که تعدادی از فرماندهان از محل جلسه در طبقه زیرین برج های مورد هدف اسرائیل خارج شده باشند. اما در نهایت مشخص شد اسراییل آنقدر موشک های سنگر شکن به ساختمان جلسه سران حزب ا... ریخته است که هیچ کس زنده نمانده است.

منطقه آبستن تحولات

 عموما در منطقه غرب آسیا هر روز شاهد تحولات، ترورها و تغییر ریل های سیاسی هستیم که هرکدام از این وقایع و خصوصا حوادث مهم درمنطقه بر آرایش سیاسی نظامی و امنیتی منطقه اثر می گذارد. در قضیه طوفان الاقصی بعد از اینکه اسرائیل دچار شوک شد و آمریکا به فریادش رسید. شاهد تحولات عمیقی بودیم و مقاومت در منطقه از عراق گرفته تا لبنان و از یمن و حتی ایران به یاری حماس شتافتند و کوشیند فضا را برای تنفس اسرائیل تنگ نمایند تا تل آویو بیش از این دراندیشه نابودی غزه نباشد. با این وجود کمک های آمریکا و غرب اجازه نداد که اسرائیل آنگونه که باید از منظر نظامی ضربه دریافت کند. در پاسخ ایران به اسرائیل نیز آرایش سیاسی – نظامی منطقه دچار تحول شد. به طوری که هر بار اسرائیل اقدام به ترور رهبران مقاومت در منطقه کرد، بر تعداد نیروهای فرامنطقه‌ای حامی اسرائیل در منطقه افزوده شد تا مقاومت واکنش بزرگ انجام ندهد. اکنون نیز همین طور است و بعد از اتفاقاتی که در لبنان افتاده و با شهادت سید حسن نصر ا... نمی‌توان توقع داشت که منطقه برای اسرائیل مکانی امن باشد. از این رو شاهد افزایش تنش در منطقه در جبهه های مختلف خواهیم بود. اگر هم آمریکا و متحدانش بخواهند مانند گذشته در برابر مقاومت ایستادگی کنند و به حمایت از اسرائیل بپردازند هزینه مادی و معنوی آنها به شدت افزایش خواهد یافت. به نظر می رسد بعد شهادت نصرالله منطقه دچار تحولاتی عمیق خواهد شد و این مادر آبستن شده از تحولات بالاخره زایمانی دردناک خواهد داشت. «زایمانی» که «حمل» آن خود کلیت منطقه را به سمت و سوی دیگری خواهد کشاند.

 *ایران و تحولات منطقه

 در اینجا این سوال به وجود می آید که ایران در برابر این تحولات چه خواهد کرد؟ ایران یک بار به اسرائیل حمله نظامی کرده است. بار دیگر بعد از ترور هنیه تا آستانه درگیری موشکی با اسرائیل حرکت کرد اما از زمین و زمان برای ایران پیغام فرستادند که غربی ها این اقدام تل آویو را نپسنیده‌اند و اگر ایران واکنش نشان دهد کل منطقه گرفتار جنگ خواهد شد و گویا وعده دادند که اسرائیل را مجاب به پذیرش آتش‌بس خواهند کرد اما اسرائیل غره‌تر شد و به لبنان حمله کرد و سران مقاومت را به شهادت رساند. اکنون تمامی آن وعده‌ها بر زمین مانده و تهران احتمالا دیگر هیچ وعده ای رانمی‌پذیرد و ممکن است استراتژی چند وجهی را برای پاسخ به اسرائیل آماده کرده باشد. البته در اینجا مساله انتخابات آمریکا که حدود 38 روز دیگر برگزار خواهد شد، مطرح است. آن هم امریکایی که از یک سو به داد اسرائیل می رسد و از سوی دیگر آتش بس را سیاست واحد خود می داند و گاها برخی کارشناسان این تحلیل را دارند که اگر در اثر حمله ایران به اسرائیل تحولاتی عمیق در منطقه رخ دهد نتیجه انتخابات در امریکا به پیروزی ترامپ حامی اسرائیل که این روزها تهدیداتی هم علیه محور مقاومت داشته، تمام خواهد شد. بررسی تمامی این احتمالات البته در تهران توسط کارشناسان صورت می گیرد و ایران تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی و به چه شکل و چه شیوه ای به تل آویو پاسخ دهد. به نظر می رسد در ایران تصمیم گیری برای مقابله با اقدامات تروریستی اسرائیل از مدت ها قبل در دستور کار بوده است و اینگونه نیست که ایران بخواهد از شب بعد از ترور فرماندهان ارشد حزب ا.. و نصر ا..و آرایش سیاسی و نظامی برای مقابله با اسرائیل به خود بگیرد. به نظر می رسد در روزها و ساعات آینده شاهد تحولات عمیقی در منطقه خواهیم بود .

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار