| کد مطلب: ۱۱۳۹۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد

جواد اوجی در سازمان انرژی اتمی

آرمان ملی _مطهره شفیعی :رئیس سازمان انرژی اتمی در حکمی جواد اوجی را به عنوان قائم مقام این سازمان منصوب کرد. با صدور حکمی از سوی محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، جواد اوجی وزیر سابق نفت به سمت قائم مقام رئیس این سازمان در امور اجرایی منصوب شد.

جواد اوجی در سازمان انرژی اتمی

*اوجی گفت اما نشد

شاید تصور شود وزارت نفت در دولت سیزدهم دوران آرامی را پشت سر گذاشته بود اما اوجی بی حاشیه نبود.جواد اوجی، وزیر نفت ایران در شهریور ۱۴۰۱ در برنامه جهان آرا در شبکه افق گفت «امسال زمستان سختی در انتظار کشورهای غربی به خصوص اروپاست و دولت‌های اروپایی با دست خودشان به مردم‌شان ظلم می‌کنند» روزنامه دولتی ایران نیز در ۱۴ شهریور سرمقاله‌ای با عنوان «زمستان غرب را سر عقل خواهد آورد» منتشر کرد. اما در واقعیت در اروپا خبری از زمستان سخت نشد و بر اساس گزارش‌ها ذخایر گاز به حد مورد نیاز رسید و قیمت گاز نیز روند کاهشی پیدا کرد.زمستان ۱۴۰۱، جواد اوجی در ستاد مدیریت بحران کشور  تنها راه عبور از این بحران کمبود گاز را کاهش مصرف خواند. این در حالی است که مردم بسیاری از مناطق استان‌های گلستان، مازندران و خراسان رضوی با قطعی گاز مداوم روبه‌رو شده بودند از این رو دیگر گازی نمانده بود که در مصرف آن اسراف یا صرفه‌جویی کنند. در این دوره مردم برخی از مناطق کلا‌نشهرها از قطعی چندساعته گاز گزارش داده و سخن گفتند.

*ماجرای لباس گرم اوجی

نکته قابل تامل آنجاست وزیر نفتی که از زمستان سخت و بدون گاز برای اروپا خبر داده بود، خودش ۲۱ دی ۱۴۰۱ گفت : بارها راه‌های استفاده بهینه مصرف گاز را اعلام کردیم و هشدار دادیم که مردم برای کاهش مصرف گاز، لباس گرم بپوشند و یک درجه دمای منزل خود را کاهش دهند.اوجی ادامه داد:خط قرمز ما بحث خانگی و از اولویت نخست ماست و از قبل هشدار دادیم که مردم رعایت کنند و راه‌های استفاده بهینه مصرف گاز را اعلام کردیم که آن یک لباس گرم پوشیدن و کاهش یک درجه دماست.آقای اوجی بیان کرد: دمای گاز مصرفی منزل ما ٢١ درجه است و از لباس گرم استفاده می‌کنم.زمستان سخت و کمبود گاز سال ۱۴۰۱ خسارات سنگینی به صنایع کشور وارد کرد، اما وعده دولت برای افزایش تولید گاز، نه‌تنها به سرانجام نرسیده، بلکه اشتباهات پی‌در‌پی عملیاتی باعث از دست‌رفتن بخشی از ظرفیت تولید گاز شده است.

*دوری از پاسخگویی

در تاریخ صنعت نفت می‌نویسند جواد اوجی، تنها وزیری بود که در طول وزارت خود بر نفت، حتی حاضر نشد یک نشست خبری ساده با خبرنگاران برگزار کند. واهمه او از پرسش‌های تخصصی خبرنگاران موجب شد تا وی خود را در موقعیت پاسخگویی قرار ندهد و به ارائه آمارها به دولت بسنده کند.میز نفت نوشت: گفتنی است وزیر نفت دولت سیزدهم، در آمارسازی و  دادن گاف یکی از عجیب ترین وزرای نفت ایران بود و به همین دلیل، اوجی هیچگاه شهامت حضور در بین خبرنگاران نفتی را نداشت.

*نگاهی به رزومه اوجی

ایسنا نوشت: اوجی به عنوان وزیر نفت در دولت سیزدهم فعالیت داشت. او پیش از این سوابقی همچون معاون وزیر و نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران را در کارنامه خود ثبت کرده است. اوجی در سال ۱۳۴۵ در شیراز متولد شده است، او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی نفت و در دانشگاه صنعت نفت اهواز به پایان رسانده و در حال حاضر از اعضای هیأت امنای دانشگاه صنعت نفت است. وی در سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت استخدام و سابقه کارشناسی اداره مهندسی نفت شرکت مناطق نفت خیز جنوب اهواز، کارشناس ارشد اداره ارزیابی مخازن نفر و گاز شرکت مناطق نفت خیز جنوب اهواز، ریاست اداره مهندسی پترو فیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ریاست اداره مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، عضویت در هیأت مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، معاون امور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، مدیرعاملی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در کارنامه او به چشم می خورد. او همچنین در سمت معاون وزیر و نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز فعالیت داشته است. به نظر می‌آید انتخاب اوجی از سوی اسلامی با لحاظ تجربیات و ویژگی‌های اجرایی این مدیر باسابقه و نیز برنامه‌های سازمان برای توسعه نیروگاه‌های اتمی با چشم‌انداز تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار