| کد مطلب: ۱۱۳۹۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از ضرورت خروج بورس از سایه گسترده دولت در بازار سرمایه گزارش می دهد

ضرورت خروج بورس از سیاست های دولتی

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: در سال‌های اخیر، بازار سرمایه و بورس ایران با چالش‌های متعددی روبه رو شده است که یکی از عوامل اصلی آن، تلاش دولت برای جبران کسری بودجه از طریق فروش سهام و سهام دولتی بوده است.

ضرورت خروج بورس از سیاست های دولتی

این سیاست‌ها، همراه با بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی، باعث می‌شوند که سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به این بازار از دست بدهند. همزمان با فصل بررسی لایحه بودجه در دولت و مجلس در سال‌های اخیر به دغدغه تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه تبدیل شده است و همزمان با حضور دولت چهاردهم و اعلام سیاست های وزیر اقتصاد جدید و وعده های او در بازار سرمایه روزن های امید بسیاری در این زمینه گشوده شده است .

استفاده از بورس برای جبران کسری بودجه

به گزارش «آرمان ملی»، فرزین دهکردی، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت در سال‌های گذشته برای جبران بودجه کسری، عرضه سهام‌های دولتی در بورس و فروش مالی بوده است. این اقدام به طور موقت به جذب نقدینگی سرمایه‌گذاری می‌شود، اما جمع آوری نقدینگی نمی‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری، به‌ویژه با مدیریت درست تلقی شود و باعث کاهش شدید اعتماد عمومی به بورس شود. چرا که دولت با عرضه‌های ناشی، باعث اشباع بازار و افزایش فشار فروش شد، در حالی که بسیاری از سهامداران انتظار رشد ارزش سهام را دارند. این فشار فروش در نهایت باعث کاهش شاخص های بورس و کاهش ارزش دارایی های سهامداران شد و بی اعتمادی عمومی نسبت به این بازار شد.این کارشناس اضافه کرد: به دنبال اجرای سیاست های اشتباه دولت در بازار سرمایه در سال های گذشته شاهد افت شدید شاخص‌های بورس، افزایش نوسانات بازار سرمایه و به دنبال آن کاهش اعتماد سرمایه گذاران، تقویت عوامل دیگری که سرمایه گذاران را از بورس دور کرد و... شدیم و همه این رویکردها نیز به دلیل عدم شفافیت اطلاعات، عدم ارائه گزارش عملکرد صحیح، تورم داخلی و ... بوده است. او درباره راهکارهایی برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس گفت: برای احیای بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران، دولت و نهادهای مرتبط باید بررسی های دقیقی در این زمینه صورت گیرد و به به کارگیری مدیران کارآمد گستره بی اعتمادی در این بازار را از بین برد. علاوه بر این دولت نباید به این بازار به عنوان محلی برای جبران کسری ها در بودجه نگاه کند بدون توجه به اینکه باید در اندیشه حفظ، ثبات و پایداری آن در دراز مدت به منظور تشویق سرمایه داران در این بازار باشد.

اهمیت حذف مداخله دستوری دولت ها

دهکردی حذف مداخلات غیرضروری دولت را شرط ضروری برای درمان این بازار ذکر و بیان کرد: یکی از نکات مهم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در ایران، آموزش و ارتقای سطح دانش سرمایه‌گذاری بین عموم مردم است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد، به دلیل نداشتن دانش کافی در زمینه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، در زمان‌های نامناسب وارد بازار شده و دچار زیان‌های سنگین شده‌اند. آموزش عمومی درباره سرمایه گذاری، تحلیل های مالی، و مدیریت ریسک می تواند به کاهش زیان ها و تبعات ناخوشایند آن امیدوار بود.

آسیب های بورس از سیاست گذاری های اشتباه

این کارشناس اضافه کرد: بازار سرمایه ایران در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های نادرست دولت برای جبران بودجه کسری و عوامل کلان اقتصادی و سیاسی، با کاهش شدیدی مواجه می‌شود و اعتماد سرمایه‌گذاران در این بازار به شدت کاهش یافته است. برای احیای این بازار و بازگشت به سرمایه‌گذاران اعتماد، دولت باید از مداخلات غیرضروری خودداری کند، شفافیت را افزایش دهد و اصلاح کند برای بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام دهد. همچنین، ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری و آموزش در این زمینه می‌تواند نقشی عمومی در جذب سرمایه‌گذاران و بهبود وضعیت بازار داشته باشد.

روزن امید برای بهبود بازار سرمایه

محمد اقبال‌نیا، کارشناس بازار سرمایه دراین باره گفت: باید امکان حضور سازمان بورس در جلسات دولت و کمیته‌های تخصصی مرتبط با تصمیمات بازار سرمایه فراهم شود.سازمان بورس نیز باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند.او با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری و تولید، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است، افزود: تغییر قوانین و مقررات مرتبط با تولید در قالب احکام بودجه، ضمن آسیب به فرآیند تشکیل سرمایه، سبب از بین رفتن انگیزه برای تولید می‌شود. اقبال‌نیا با تاکید بر تغییر سالانه فرمول و نحوه محاسبه قیمت گاز خوراک، بهره مالکانه معادن، عوارض صادراتی و احکام مالیاتی گفت: این تغییرات مداوم، همگی عاملی در جهت افزایش هزینه بنگاه‌ها و خروج تولید از صرفه اقتصادی است. در بسیاری از موارد شاهد نبود تناسب مابین قیمت تعیین شده برای گاز خوراک و حق انتفاع معادن با سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بوده‌ایم که این امر به تضعیف قدرت رقابت بنگاه‌ها، کاهش ارزآوری و کوچ سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد منجر شد.

توقف تامین کسری بودجه از جیب تولیدکننده و سهامداران

او یادآور شد: باید تدابیری برای توقف تامین کسری بودجه دولت از جیب تولیدکننده و سهامداران شرکت‌ها اندیشید وبرای تبدیل تولید و حضور در بازار سهام به عنوان سودآورترین فعالیت در کشور اقدام کرد.

اقبال‌نیا گفت: انتظار می‌رود در شرایط سخت اقتصادی که با تحریم و انواع ناترازی‌ها در داخل کشور مواجه هستیم، دولت و مجلس این موارد را از طریق ارایه مشوق‌ها و تعیین فرمول‌های بلندمدت از احکام بودجه سالانه خارج کنند تا دیگر با تغییر دولت‌ها و تحت تاثیر سلیقه‌ها و برداشت‌های متفاوت افراد، شاهد وضع قوانین خلق‌الساعه نباشیم.

ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در این شرایط، فعالان اقتصادی از امکان پیش‌بینی‌پذیری و برنامه‌ریزی بلندمدت بهره‌مند شده و انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری و حضور در بازار سرمایه فراهم می‌شود، گفت: با رخ دادن چنین اتفاقاتی، علاوه بر رونق سرمایه‌گذاری در بازار سهام، زمینه تقویت انگیزه برای حضور سرمایه‌گذاران با نگاه‌ بلندمدت در این بازار فراهم می‌شود. او تاکید کرد: جهت‌گیری اقدامات دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که انگیزه فعالیت‌ کوتاه‌مدت و سفته‌بازانه در بازارهای غیرمولد مانند بازار طلا، ارز و رمز ارزها به حداقل برسد و سود فعالیت‌های تولیدی و به تبع آن بورس به میزان چشمگیری افزایش یابد. در این شرایط با حضور بلندمدت مردم در بازار سهام، امکان تامین مالی تولید و زیرساخت‌های کشور فراهم شده و می‌توان به تدریج با پشت سر گذاشتن مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف، به رشد و ‌توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح رفاه جامعه کمک کرد.

اقدامات سازمان بورس در حوزه لایحه بودجه

این کارشناس بازار سرمایه به کمک سازمان بورس برای دفاع از حقوق سهامداران در تدوین لایجه بودجه اشاره کرد و گفت: سازمان بورس باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند. او ادامه داد: در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که به دلیل ارایه اطلاعات غلط یا نبود اطلاعات کافی، تصمیماتی اتخاذ شده که به تولید و بازار سهام آسیب زده است. اقبال‌نیا با اعلام اینکه باید امکان حضور سازمان بورس در جلسات دولت و کمیته‌های تخصصی مرتبط با تصمیمات بازار سرمایه فراهم شود، یادآور شد: اگر سازمان بورس بتواند از طریق تشکیل کمیته‌های تخصصی و بررسی‌های تطبیقی و مقایسه‌ای، تجارب مشابه در دنیا و منطقه را در اختیار دولت و مجلس قرار دهد می‌توان با ادله و مستندات کافی آنها را نسبت به اتخاذ تصمیمات بهتر متقاعد کرد.

تاثیرپذیری بورس از مؤلفه‌های اقتصادی

او اضافه کرد: پس از گذشت ۳ سال بسیار سخت، اکنون امیدواری سرمایه‌گذاران به آینده بورس تحت تاثیر محورهای مورد تاکید تیم اقتصادی دولت و رییس سازمان بورس افزایش پیدا کرده است. اقبال‌نیا در پایان گفت: همچنین بازار در چند وقت گذشته، نسبت به مسایل حاشیه‌ای و منطقه‌ای واکنش کمتری را از خود نشان می‌دهند و بیشتر تحت تاثیر مسایل داخلی و مؤلفه‌های اقتصادی روند خود را در پیش گرفته است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار