| کد مطلب: ۱۱۳۹۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد

جعفر قنادباشی در گفت‌و‌گو با آرمان ملی:

حزب ا... آماده نبرد زمینی است

آرمان ملی- احسان اسقایی: جنگ و خونریزی در لبنان ادامه دارد و حزب ا.. نیز در برابر حملات مکرر اسرائیل؛ حیفا و تل آویو را با موشک‌های خود مورد هدف قرار می‌دهد.

 حزب ا... آماده نبرد زمینی است

با این وجود  تل‌آویو نتوانسته به نتایجی که با حمله به لبنان به دنبال آن بود دست یابد. اسرائیل به منظور ایجاد امنیت برای بازگشت شهرک‌نشینان حمله اخیر به حزب ا...  را آغاز کرده است اما اکنون باید فکری برای آوارگانی که از هراس موشک‌های حزب ا... حیفا و  تل‌آویو را مکانی امن برای زندگی نمی دانند،کند. به نظر می رسد اسرائیل به هر سمت که می چرخد و هر ضربه ای که وارد می آورد چند برابر آن را دریافت می‌کند. اکنون کارشناسان معتقدند حتی اگر اسرائیل در جبهه زمینی به لبنان حمله کند دچار اشتباه تاریخی شده چرا که ضربات سنگینی را در این جبهه متحمل می‌شود. آرمان ملی برای بررسی  شرایط جنگ در لبنان و آثار و پیامدهای  آن با جعفر قنادباشی، کارشناس روابط بین‌الملل به گفت‌و‌گو پرداخته است.

*آقای قنادباشی اسرائیل چه اهدافی در جنگ علیه لبنان را دنبال می‌کند؟

 اسرائیل اهداف مختلفی را در حمله به لبنان  دنبال می‌کندکه البته به این اهداف نه تنها نرسیده‌اند بلکه هر لحظه از آن فاصله می‌گیرند. فهرستی از اهداف برای اسرائیل وجود دارد یکی از این اهداف این است که زمینه لازم برای بازگشت شهرک نشینان را فراهم کنند. این درحالی است که با موشک هایی که حزب ا.. به حیفا و  تل آویو زده بر تعداد افرادی که آواره خواهند شد افزوده شده است. اگر در گذشته بر اساس حملات حزب ا.. نواری 20 کیلومتری در اسرائیل نا امن شده بود اکنون  نواری 50 کیلومتری ناامن شده و این در معنای آوارگی حدود 2 میلیون نفر غیر از آوارگی 300 هزار نفری است که قبلا بر اثر حملات حزب ا.. از شهرک های اسرائیلی آواره شده بودند.

*آیا ممکن است اسرائیل با این حجم از آتش ریزی در لبنان به دنبال آن باشد که افکار عمومی جهان را از غزه منحرف کند؟

 بله این مورد نیز از جمله اهداف اسرائیل در حمله به لبنان است. اسرائیل با بازکردن جبهه جدید به دنبال آن است که توجهات را  از غزه را دور کند اما اینگونه نشد و امروز اسرائیل به کشور دیگری تجاوز کرده و از منظر حقوق بین‌الملل  جرم مرتکب شده و تمامیت ارضی لبنان را نادیده گرفته است. این در حالی است که در بحث غزه به دلایلی نادیده گرفتن تمامیت ارضی مطرح نیست. چرا که غزه به صورت رسمی یک کشور نیست اما اکنون  اسرائیل یک متجاوز به کشور دیگر است. اسرائیل نمی تواند بگوید که به یک گروه در لبنان حمله کرده است. چرا که حزب ا... یک گروه سیاسی رسمی در لبنان است و در پارلمان لبنان نمایندگانی دارد. حزب ا... قابل قیاس با حماس نیست. حماس گروهی است که  اسرائیل این گروه را متهم به عملیات تروریستی می کند اما حزب ا.. جز گروه های سیاسی لبنان است و دولت لبنان عضو سازمان ملل است و با کشورهای جهان ارتباط دارد و این مورد فشارهای بین المللی را بر اسرائیل می افزاید.  اسرائیل می خواست یک حزب در لبنان را نابود کند اما اکنون از عراق و یمن  به سمت سرزمین های اشغالی موشک روانه می شود.

*این حجم از عملیات و پاسخ های موشکی حزب ا.. به  تل آویو و حیفا چه آثار داخلی را برای نتانیاهو  ایجاد می‌کند؟

عمق حملات حزب ا... به 50 کیلومتر؛  بعد از حمله اسرائیل به لبنان موجب افزایش نگرانی ساکنان فلسطین اشغالی خواهد شد.  در گذشته احزاب مخالف نتانیاهو همواره او را به علت جنگ و مساله  اسرا مورد انتقاد قرار می‌دادند و حتی علیه او تظاهرات می کردند اکنون عمق این اعتراضات با توجه به عملیات موفق موشکی حزب ا.. به سایر شهرهای اسرائیل افزایش  یافته است.

حزب ا... قابل قیاس با حماس نیست. حماس گروهی است که  اسرائیل این گروه را متهم به عملیات تروریستی می کند اما حزب ا.. جز گروه های سیاسی لبنان است و دولت لبنان عضو سازمان ملل است و با کشورهای جهان ارتباط دارد و این مورد فشارهای بین المللی را بر اسرائیل می افزاید.  اسرائیل می خواست یک حزب در لبنان را نابود کند اما اکنون از عراق و یمن  به سمت سرزمین های اشغالی موشک روانه می شود.

*پس می توان به این نتیجه رسید که اسرائیل به اهدافی که در لبنان به دنبال آن بود آنگونه که باید نرسیده است؟

 بله همین طور است. اگر چه اسرائیل آسیب هایی را به لبنان در عملیات پیجری و ترور برخی از فرماندهان حزب ا... وارد  آورده است اما پرونده خود در محاکم بین المللی را قطورتر کرده است و در حمله به لبنان موارد جدیدی از جنایت علیه بشریت و مجازات  را مرتکب شده است و می‌توان گفت که بعد از حمله به لبنان پرونده حقوقی صهیونیست ها در محاکم بین المللی سنگین تر شده است.  خصوصا اینکه امروز اسرائیل به خاطر حمله به لبنان از سوی برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته است.

*آیا ممکن است اسرائیلی‌ها با توجه به حملات هوایی به لبنان وارد مرحله دیگر یعنی حمله زمینی به لبنان شود؟

اسرائیلی‌ها در حملات هوایی بسیار آسیب‌پذیر تر از لبنان هستند. به این علت که افراد مرفهی در آنجا زندگی می‌کنند و خواستار آن نیستند که وارد جنگ شوند. لذا همین که موشکی علیه آنها شلیک شود و حتی اگر برخوردی موشکی صورت نگیرد، همین شلیک خاصیت اصابت را دارد و همه  اشخاص در اسرائیل احساس ترس می کنند لذا این احتمال وجود دارد که هر لحظه هر نقطه از اسرائیل مورد اصابت قرار گیرد و این یعنی تعطیلی در لبنان اما چنین نیست چون لبنانی‌ها آماده شهادت هستند و انگیزه لازم برای دفاع از وطن را دارند اما چنین دیدی در اسرائیلی ها نیست و هر کدام آنها از یک نقطه از جهان آمده اند و بسیاری از آنها حتی به یهودی بودن هم اعتقاد ندارند و سکولار هستند. اما در مورد ورود زمینی هم باید گفت که اسرائیل بنا بر تجربه گذشته نمی تواند در حمله زمینی موفق باشد. چرا که در حدود 4000 کیلومتر مربع  مرز بین دو طرف وجود دارد و  حمله در این وسعت در معنای آن است که آنها مرگ خود را هم امضا کردند لذا برخی معتقدند که اساسا اسرائیل به صورت زمینی به لبنان وارد نخواهد شد برخی نیز البته معتقدند در حال حاضر بهترین فرصت برای حزب ا... به وجود آمده تا در صورت ورود زمینی اسرائیل به لبنان آنها آسیبی جدی به ارتش اسرائیل وارد کنند. چون ورود آنها به لبنان دست خودشان است و خروج از لبنان به سادگی ممکن نیست و  هر گونه خروج از لبنان در معنای عقب نشینی و شکست است. برخی از تحلیلگران حتی معتقدند ورود به لبنان برای اسرائیل یک تله است و اگر این ورود زمینی که افزایش سال های جنگ تبدیل شود دیگر از اسرائیل چیزی باقی نمی ماند. چرا که ارتش اسرائیل ارتشی ترسوست.

* سایر بازوان جبهه مقاومت در برابر عملکرد  اسرائیل در لبنان چگونه رفتار خواهند کرد؟

 یمنی ها، عراقی هاو بسیاری از مسلمانان منطقه که مقاومت را قبول دارند آماده اند در صورت وجود شرایط  ضربات کاری به اسرائیل وارد کنند. هم حوثی ها هم حشدالشعبی عراق آسیب ناپذیرند و مرکزیت ندارد که با بمباران بتوان آنان را خاموش کرد. حوثی ها که دست برتر در دریا دارند و رهبر آنها اعلام کردند که از این به بعد باب المندب و دریای سرخ منطقه ای ممنوعه برای آمریکایی هاست و مساله بسیار مهم است و فشار زیادی به اسرائیل  و آمریکا وارد می کند و آمریکایی ها برای خود ماموریت حفاظت از انتقال نفت و  گاز جهان و حفاظت از آب راه های جهان  تعریف کردند و رهبری آنها بر جهان حفاظت از انرژی و آب راه های جهان است اما در قضیه اخیر آنها حتی نتوانستند باب المندب را برای عبور کشتی های اسرائیل امن کنند. این موارد موجب شده آمریکایی ها نیز از ادامه نقش آفرینی حوثی ها در دریا و خشکی نگران شوند. امروز مقاومت در جغرافیای بزرگ یمن و عراق ساکن است و پراکندگی حضور این  نیروها باعث آن شده که کمتر آسیب ببینند و به خوبی آسیب بزنند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار