| کد مطلب: ۱۱۳۹۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ایجاد فراکسیون جدید در مجلس را بررسی می‌کند

شکست پروسه یکدست‌سازی در مجلس

آرمان ملی- مطهره شفیعی: پس از رای اعتماد مجلس به تمام وزرای مسعود پزشکیان در میان اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی اختلاف ایجاد شده و در همین راستا نیز زمزمه‌هایی مبنی بر انشقاق گروهی از نمایندگان از بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی به گوش رسید‌.

 شکست پروسه یکدست‌سازی در مجلس

ظاهرا بالاخره رسایی و یارانش به هدفی که داشتند نزدیک شدند یعنی انشقاق در میان اصولگرایان بهارستان. مدت‌هاست خبر تشکیل فراکسیون جدید به گوش می‌رسد، انشعابی که هدفش اتحاد علیه قالیباف است البته قالیباف عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نیست اما او بر این فراکسیون سایه انداخته که پایداری‌ها تمایلی به آن ندارند. اکثر نمایندگانی که ممکن است از فراکسیون انقلاب اسلامی جدا شود از اعضای جبهه پایداری هستند و البته مساله رای اعتماد به وزرای پزشکیان تنها عامل اختلاف این عده با فراکسیون ۲۰۰ نفره انقلاب نیست. پیش‌تر نیز در زمان انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اینکه موسی غضنفرآبادی، رئیس موقت فراکسیون انقلاب اسلامی اعلام کرده بود که این فراکسیون از کاندیداتوری محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس حمایت می‌کند، اما ۶۰ نفر از اعضای جبهه پایداری به مجتبی ذوالنوری که خود نیز از اعضای جبهه پایداری بود، رای دادند.

*تایید انشقاق

دیروز عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: «با توجه به ناکارآمدی‌های که فراکسیون انقلاب اسلامی تا امروز داشته، احتمال تشکیل فراکسیون جدید زیاد است.» روح‌ا... ایزدخواه که زمان انتخابات به اتفاق رسایی در لیست امناء حضور داشته، رأی ندادن مردم به لیست‌های مشهور را حجتی بر تشکیل فراکسیون‌های متعدد سیاسی قلمداد می‌کند و از بانیان تشکیل فراکسیون جدید است. ایزدخواه معتقد است: «به نظر بنده نباید هیچ محدودیتی برای فعالیت سیاسی نمایندگان بگذاریم. مجلس خانه ملت است، نماینده رأی خود را از ملت گرفته و وامدار هیچ گروه و جناح سیاسی نیست، کسی‌که توانسته از ملت رأی بگیرد و در مجلس حاضر شود، در واقع نمایندگی ملت را دارد نه نمایندگی احزاب و گروه‌ها را. بنابراین هر گونه فعالیت سیاسی در چارچوب ضوابط قانونی و آئین نامه داخلی مجاز است و افرادی هم که می‌خواهند با شانتاژ، هیاهو و هوچی‌گری، نمایندگان را تحت‌الشعاع اقدامات سیاسی خودشان قرار بدهند و فعالیت سیاسی را محدود کنند، این اصلا درست نیست و ما اینگونه حرف‌زدن‌ها و موضع‌گیری‌ها را برنمی‌تابیم. نماینده مجاز است فعالیت سیاسی داشته باشد، در مورد همه مسائل کشور اظهارنظر کند و برای اظهارنظر لازم نیست از جایی اعم از فراکسیون و یا مقامی اجازه بگیرد. لذا من موافق این هستم که فعالیت سیاسی نمایندگان آزاد باشد و اگر عده‌ای از نمایندگان صلاحدیدند که فراکسیون سیاسی بزنند، باید بزنند.»

* شکست پروژه اتحاد

او اظهارکرد: «شدیدا طرفدار فراکسیون جدید هستم. اتفاقا انتخابات این دوره نشان داد که مردم به یک لیست واحد رأی ندادند و این تکثر و تنوع را خود مردم در انتخابات رعایت کردند، بنابراین موضوعیتی ندارد که خود انتخابات دچار تنوع مطلوبی بوده، بخواهیم مجلس را یکدست کنیم. یکدست‌سازی نمایندگان پروژه شکست خورده‌ای است. بنده هم در دوره قبل و هم الان این حرف را زدم که کسانی اعم از باند و گروه‌های فشاری بخواهند نمایندگان را یکدست کنند و آنها را کانالیزه کنند، قطعا ضد منویات امام و رهبری و ضد جمهوریت است.» وی افزود: با توجه به ناکارآمدی‌های که فراکسیون انقلاب اسلامی تا امروز داشته، احتمال تشکیل فراکسیون جدید زیاد است. به نظر می‌آید لازم است فراکسیون مستقل‌تری با حضور جوانان بیشتری تشکیل شود. نمایندگی به هویتش است، اگر نماینده هویت مستقل و استقلال رأی نداشته باشد، به هیچ دردی نمی‌خورد، نماینده‌ای که استقلال رأی نداشته باشد و نتواند موضع شفاف و دقیق و مبتنی بر مبانی خودش را داشته باشد و بخواهد دستور و سفارش بگیرد و روز قبل از رأی‌گیری از طرف این و آن با او تماس گرفته شود که این موضع را اعلام کن و این رأی را بده، این فرد دیگر نماینده نیست. نمایندگی به هویتش و به استقلالش است. مدرس یک نفر بود اما اندازه یک مجلس کار کرد. بنابراین ما دفاع می‌کنیم از اینکه وقتی افراد احساس کردند، ناکارآمدی‌هایی در فضای موجود و فراکسیون موجود قرار دارد، با اختیارات کامل بتوانند مجموعه دیگری راه‌اندازی کنند. ضمن اینکه اشتراکات می‌تواند همه جا باشد، ایجاد فراکسیون جدید به معنای این نیست که بخواهیم انشقاق در همه امور داشته باشیم، خیر امکان دارد در بسیاری از جاها اشتراکاتی وجود داشته باشد اما مهم این است که استقلال رأی نماینده از بین نرود. ما احساس می‌کنیم در فضای این چند ماهه مجلس تا حدی استقلال رأی نمایندگان تهدید شده. لذا اگر فراکسیون جدیدی برای صیانت از استقلال رأی نماینده ایجاد شود، حتما حمایت می‌کنیم.

* چه‌ کسانی مخالفند؟

گفتنی است سران فراکسیون انقلاب اسلامی تمایلی به این انشقاق ندارند چنان که ۲۶ شهریور موسی غضنفرآبادی، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: فراکسیون انقلاب اسلامی یک فراکسیون بیشتر نخواهد بود اما در مورد اینکه بخواهند خارج از آن فراکسیون دیگری تشکیل بدهند، نکته این است که نگاه اکثر نمایندگان بر این قرار دارد که فراکسیون حداکثری تشکیل شود اما اگر کسانی بخواهند در تشکیل فراکسیون حداکثری اخلال ایجاد کنند، خودشان می‌دانند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار