| کد مطلب: ۱۱۳۸۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارشی از عملکرد بازارهای سرمایه‌ای در ایران

رکوردداری طلا، سرخ شدن بورس و خفگی خودرو

آرمان ملی:در حالی اقتصاد ایران از دیروز وارد نیمه دوم ۱۴۰۳ شد که عملکرد بازارها در طول ۱۸۶ روز گذشته متفاوت بود.

 رکوردداری طلا، سرخ شدن بورس و خفگی خودرو

بازار طلا و سکه تحت‌تاثیر بازارهای جهانی در مسیر جهشی حرکت کردند و بازارهای موازی دیگر، مانند ارز و خودرو و بورس ریزشی‌ و گاهی دچار ریزش‌های شوک آور شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت طلا در نیمه اول سال ۱۴.۸ درصد و سکه ۱۳.۹ درصد گران شد و در این شرایط، حالا سوال اینجاست که روند  حرکت  نقدینگی سرگردان  به سمت کدام بازار خواهد بود و باعث التهاب کدام  بازار در ماه‌های آینده  می‌شوند. بازاری  که دیگر تنها به آلارم اقتصادی حس نیست و به کوچک‌ترین مساله سیاسی در منطقه پر تنش خاورمیانه  واکنش نشان می‌دهد.

مقصد بعدی قیمت طلا کجاست؟

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ می‌گوید: بازارهای جهانی همیشه می‌تواند در بازارهای دنیا تاثیر بگذارد. از پارسال تحلیلی در سطح دنیا وجود داشت که تا پایان سال میلادی ۲۰۲۴، اونس جهانی به ۳ هزار دلار افزایش پیدا کند. این مسیر تا حدی سپری شده و این اتفاق با افزایش حدود ۴۰۰ دلاری طلا تاکنون رخ داده است.وی با بیان این‌که اونس از ۲ هزار و ۹۰ دلار تا بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دلار افزایش تغییر کرده است، می‌افزاید: با این اتفاق، بازارهای داخلی دنیا نیز واکنش نشان داده و تحت‌تاثیر بوده‌اند. در بازار ایران نیز باید ببینیم در کنار این‌ها، بازار ارز و عرضه و تقاضا چگونه بوده است. ما شرایط نوسانی را در بازار ارز شاهد بودیم، اما در کل، پیش‌بینی‌ها دارد اتفاق می‌افتد.

اونس طلا به ۳ هزار دلار می‌رسد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: ما در حال حاضر در نیمه دوم سال قرار گرفته‌ایم و چند ماه تا پایان سال میلادی مانده است. اگر پیش‌بینی‌ها به وقوع بپیوندد و اونس جهانی طلا تا قیمت ۳ هزار دلار برسد، به طور قطع بازارهای داخلی ما تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

بذرافشان عنوان می‌کند: در کنار این‌ها، نکته‌ای که در کشور ما وجود دارد، این است که ما تورم هم داریم و نوسان بازار ارز نیز زیاد است. برای همین شرایط بازار طلای ایران متفاوت است. یک زمان‌هایی با وجود این‌که بازارهای جهانی افزایشی بوده، اما کاهش قیمت ارز باعث شده که بازارهای داخلی خیلی تحت‌تاثیر قرار نگیرند. ولی در کل نیمه دوم سال را طبق تحلیل‌ها در سطح دنیا، به صورت تدریجی افزایشی می‌بینیم.وی با اشاره به تقویب ارزش پول یورو در اروپا و در عین حال، دلار آمریکا، بیان می‌کند: این‌ها همه عامل‌های تاثیرگذار در بازار طلا است. کشورهای دنیا نیز در حال تقویت ذخایر طلا هستند و با توجه به پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا، در نیمه دوم سال و تا پایان سال ۱۴۰۳ به تبع بازارهای داخلی، روند افزایشی را طی می‌کند.

بازار روال عادی را طی می‌کند

بذرافشان با اشاره به عرضه و تقاضا در بازار طلای داخلی، می‌گوید: خوشبختانه امسال خیلی در بازار التهاب نداشتیم. یعنی با وجود سنوات گذشته که وقتی بازار روند افزایشی را طی می‌کرد، به تدریج بازار داخلی التهاب پیدا می‌کرد و تقاضا زیاد می‌شد، اما خوشبختانه از ابتدای امسال خیلی التهاب در بازار نداشتیم.وی می‌افزاید: حتی یک زمان‌هایی، رکود در ماه محرم و به خصوص در ماه صفر تشدید شد. الان هم با وجود این‌که ۱۵ روز است وارد ماه ربیع‌الاول شده‌ایم، اما خیلی شرایط التهاب و یا افزایش تقاضا نداشتیم. بازار روال عادی را طی می‌کند، اما متاسفانه رکود و کاهش تقاضا را داریم.

طلا گران می‌شود یا ارزان؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه می‌گوید: این سوال را خیلی از مردم می‌پرسند که احتمال کاهش قیمت وجود دارد؟ و یا این‌که افزایش قیمت‌ها ادامه دارد و یا مقطعی است؟بذرافشان می‌افزاید: به نظر من، احتمال کاهش قیمت خیلی کم است و می‌توانیم بگوییم احتمال آن شاید ۵ درصد هم نباشد، ولی در صورتی که در بازارهای جهانی پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها به واقعیت تبدیل شود، بازار داخلی ما نیز به طور قطع تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

سکه در نیمه دوم سال در چه مسیری قرار می‌گیرد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به روند قیمت‌ها در بازار سکه نیز می‌گوید: بازار سکه هم شرایط بازار طلا را دارد. اما نکته این‌جاست که مردم یکی دو سال است که در بازار طلای آب شده ورود می‌کنند، چون حباب سکه افزایش خیلی زیادی طی سال‌های گذشته داشته است.

بذرافشان عنوان می‌کند: حباب سکه دو سال قبل ۳۰۰ هزار تومان بوده و الان در مقطعی تا ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم بالا رفته است. الان حباب سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

قیمت دلار نزدیک به ۲ هزار تومان ریخت

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه گذشته، سود خریداران ارز منفی بوده است. قیمت دلار در طول ۶ ماه گذشته یک‌هزار و ۷۱۶ تومان ارزان شده است. این یعنی دلار ریزش ۲.۸ درصدی را تجربه کرده و حالا در قیمت ۵۹ هزار و ۲۳۰ تومان ایستاده است.

در این شرایط، این سوال مطرح است که بازار ارز در نیمه دوم سال چه شرایطی را سپری می‌کند؟ سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبر آنلاین درباره روند آتی بازار ارز می‌گوید: قیمت ارز و تقویت ریال به زمان‌های مختلف و توجه به سایر متغیرهای اقتصادی مثل صادرات، اشتغال و بهره‌وری بستگی دارد.وی با اشاره به تاثیر درآمدهای ارزی و فروش نفت روی نرخ ارز، می‌افزاید: اشتباه ما این است که از نگاه نرخ ارز به تورم نگاه می‌کنیم؛ در صورتی که خود نرخ ارز، عاملی است از افزایش نرخ تورم. بنابراین اگر در ۶ ماه دوم سال نقدینگی زیادی داشته باشیم و کنترل نقدینگی صورت نگیرد، نرخ ارز را نباید به این میزان ثابت نگه داریم.معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح می‌کند: برای کنترل نرخ ارز باید نرخ‌های ارز و حداقل نرخ‌های ارز ترجیحی را به نرخ بازار آزاد نزدیک کنیم و آن زمان، نرخ بهینه ارز مشخص می‌شود.

سیدعلی با اشاره به تصمیمات درباره نرخ ارز و بهره، متذکر می‌شود: از طرف دیگر، کسری بودجه و افزایش نقدینگی بسیار مهم است که اگر در این دو بخش درست عمل کرده باشیم، نرخ ارز نیز کنترل می‌شود

بازار خودرو با سر زمین خورد

بازار خودرو در طول ۶ ماه گذشته روندی ریزشی را سپری کرده و خریداران خودروهای داخلی زیان ۵ تا ۱۳۵ میلیون تومانی قیمت را تجربه کردند. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، در طول ۶ ماه گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۳۳۰ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۳۱۵ میلیون تومان به فروش رفت.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم ۳۵ میلیون تومان ریزش کرده و ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۸۰ میلیون تومانی، ۷۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. این در حالی است که پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ در حدود ۸۰ میلیون تومان ارزان شد و ۹۹۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز کاهش ۲۰ میلیون تومان قیمت را تجربه و ۶۶۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد، اما پژوپارس ELX- TU۵ مدل ۱۴۰۲ با ریزش ۳۰ میلیون تومانی، به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان رسید. اما پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ افزایش ۲۵ میلیون تومانی قیمت را تجربه و ۸۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. بنا به این گزارش، در نیمه اول سال ۱۴۰۳ تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۱۲۵ میلیون تومان ریزش کرد و به قیمت ۸۷۵ میلیون تومان رسید. تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز با کاهش ۱۱۵ میلیون تومانی، ۷۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد در طول ۱۸۶ روز گذشته دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود ۶۰ میلیون تومان ارزان شد و ۹۷۰ میلیون تومان تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۱۰۵ میلیون تومانی، ۹۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نیز ۳۰ میلیون تومان ارزان شد و ۶۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم در بازار با کاهش ۲۵ میلیون تومانی، ۵۸۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۴۰ میلیون تومانی، ۴۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۳۵ میلیون تومان ارزان و ۷۰۵ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۱۰۵ میلیون تومان ارزان شد و ۷۹۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۲۵ میلیون تومانی به قیمت ۴۱۵ میلیون تومان به فروش رفت.

 بازار سرمایه

 بورس در  نیمه اول سال مشغول عوض کردن جامه سرخ و سبز بود که دفعات سرخ پوش شدن به کرات بیشتر بود و در آخرین روزها شهریور وام  رئیس  سازمان بورس و  هیات مدیره، آن را دچار ریزش مجدد کرد اما در این چند روز اخیر با  پایان داستان عشقی  و آمدن صیدی دوباره بورس قبا سبز خود را بر تن کرده است.

 فقط ثبات

نکته مهم در این بازار ثبات است که با توجه به نقدینگی سرگردان و خبرهای سیاسی در منطقه پر تنش  بازار را دچار التهاب می‌کند. لازم سکاندار اقتصاد ثبات به بازار با هدایا درست نقدینگی برگرداند. 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار