| کد مطلب: ۱۱۳۸۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از آثار سفر پزشکیان به نیویورک

سفری در میانه دود و آتش

آرمان ملی- احسان اسقایی: مسعود پزشکیان به نیویورک سفر کرده است. سفری که با حساسیت‌های زیادی روبه‌روست. از منظر بین‌المللی این سفر اولین سفر پزشکیان به آمریکا و مقر سازمان ملل است.

 سفری در میانه دود و آتش

 او قبل از سفر پیام دوستانه‌ای در بالاترین سطح برای ارتباط با جهان ارسال کرد و تلویحا از لفظ برادر در ارتباط با کشورهایی که سطح بالایی از درگیری کلامی با ایران دارند و تحریم های زیادی را علیه کشورمان وضع کرده‌اند استفاده کرد و از منظر داخلی نیز این سفر یک سفر مهم برای پزشکیان است. در این معنا که  همه در انتظار هستند که او اولین گام را برای بهبود روابط ایران با جهان بردارد و از آرزوی صلح، امنیت، آسایش برای منطقه در مجمع عمومی سازمان ملل سخن بگوید. به طوری که  حتی پیشنهاد او برای گفت‌وگو به منظور حل چالش‌های منطقه‌ای و حتی بین‌المللی به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل برسد. این مورد در گذشته در ارتباط با حسن روحانی و محمد خاتمی اتفاق افتاد و پیشنهاد این دو رئیس جمهور در جهت صلح و امنیت در جهان به شعار سالانه سازمان ملل متحد تبدیل شد.

*سفری در میانه آتش بازی اسرائیل

 سفر پزشکیان در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه به علت آتش افروزی‌های اسرائیل و ترورهای  سایبری‌ای که دولت نتانیاهو در لبنان انجام داده و اقدامات جنگ طلبانه‌اش در غزه  به یک آتشفشان در آستانه انفجار تبدیل شده است. آتشفشانی که از مقامات آمریکا تا اروپایی در مورد شعله ور شدن آن هشدار می دهند تا جایی که مکرون، رئیس جمهور فرانسه صراحتا  به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هشدار داده است که با اقداماتش در لبنان منطقه را به آتش نکشد. از این منظر می توان گفت شاید یکی از حاشیه‌های  سازمان ملل و موضع‌گیری سران کشورهای مختلف در ارتباط با مساله فلسطین خواهد بود.  همچنین  تشنج بین لبنان و اسرائیل  در این نشست می تواند از حاشیه  بحث‌ها در مجمع به متن  بیاید و بعید نیست در صورت سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل  شاهد بالاترین سطح از حملات به او باشیم.  چرا که این روزها حتی حامیان نتانیاهو نیز از اقداماتش خسته شده‌اند و بعید نیست بخواهند اسرائیل را مجاب کنند که دست از اقداماتش بردارد. تمامی این حاشیه‌ها بر نوع رفتار، کلام و ملاقات های مسعود پزشکیان اثرگذار خواهد بود هر چند به نظر می‌رسد با توجه به زمینه‌سازی‌های عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران  شرایط برای ارسال پیام مثبت از سوی پزشکیان در  هنگام سخنرانی در مجمع فراهم خواهد شد.

*پیام مذاکره در میانه خون ریزی در منطقه

 واقعیت آن است که در شرایط کنونی ارسال پیام  آمادگی برای مذاکره در زمینه هسته‌ای به منظور رفع تحریم ها بر اساس وعده هایی که مسعود پزشکیان داده است بسیار دشوار است چرا که منطقه بر اثر حوادث چند وجهی که در آن رخ داده با شب و روزی متفاوت روبه‌روست. منطقه از این حوادث در شرایط باروری قرار گرفته و به عبارت بهتر همگان در انتظار زایمانی تاریخی هستند. زایمانی که هر سوی آن علاقه دارند نتیجه مطلوب خود را از آن دریافت کند. اسرائیل به دنبال نابودی حماس و محور مقاومت  و حتی درگیری ایران و آمریکا در پس این زایش است. ایران به دنبال  در محاصره قرار دادن اسرائیل است و آمریکا نیز انتظار دارد فرزند این زایمان هر چه باشد منافع او را تامین کند. در چنین شرایطی آیا سخن گفتن از آمادگی برای مذاکرات رفع تحریم ها از سوی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد  اثر گذار است؟ و شاید اگر او از لزوم پایان دادن به جنگ در غزه و آرامش در منطقه و محکومیت حرکت های تروریستی اسرائیل سخن بگوید دستاوردهای بیشتری را داشته باشد.

*حوادث لبنان برای بی‌اثری سخنان پزشکیان

 برخی از تحلیلگران معتقدند اساسا اسرائیل حوادث کنونی  در خاورمیانه را ایجاد کرده و بر طبل تنش می کوبند تا دولت جدید حاکم بر تهران نتواند با ادبیاتی صلح طلبان به سراغ حل چالش های خود در حوزه روابط بین الملل برود چرا که از منظر  تل آویو وجود یک ایران گرفتار شده در چارچوب تحریم ارزش زیادی دارد تا ایرانی که توانسته تحریم های خود را لغو کند و به سمت قدرتمند شدن در عرصه اقتصادی گام بر دارد. با این وجود به نظر نباید به این زمینه چینی‌ها  توجه چندانی صورت بگیرد. پزشکیان باید محکم و استوار با جامعه جهانی سخن بگوید و حتی از مذاکرات همه جانبه حرف بزند و به جهان  چه غرب و چه شرق عالم این پیام را ارسال کند که هم دولت در ایران و هم بخش مهمی  از حاکمیت خواستار  بهبود جایگاه ایران هستند. لذا از تله تنشی که اسرائیل ایجاد کرده است نخواهد افتاد.

*سفری که می تواند شگفتانه شود

  در شرایط کنونی که همه مشکلات تحریم ایران و حتی به زعم برخی کارشناسان برخی مسائل امنیتی در منطقه  ارتباط زیادی به فقدان ارتباط بین ایران و آمریکا دارد و بسیاری معتقدند پیغام و پیغام های اعراب و اروپایی ها بین ایران و آمریکا نمی تواند به حل چالش دو سویه  بینجامد شاید  تصمیمی جدی  در این ارتباط گرفته شود و تهران و واشنگتن از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل برای ارتباط پیام مستقیم به هم  استفاده کنند البته باید دید اجازه ارسال پیام مستقیم از سوی پزشکیان به بایدن  صادر شده است  یا نه اگر چنین اجازه‌ای  وجود داشته باشد شگفتانه ای برای رفع تحریم‌ها در پش ارسال این پیام ها در سفر رئیس جمهور به سازمان ملل دور از ذهن نیست.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار