| کد مطلب: ۱۱۳۸۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» درباره دستورات جدید همتی به رئیس سازمان بورس گزارش می دهد

بــورس با صیدی قبای سبز می‌پوشد

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: همتی، وزیر اقتصاد در دستوری فوری به رئیس جدید سازمان بورس، امیدهایی تازه برای اصلاح بازار سرمایه ایجاد کرد. او با تاکید بر ایجاد شفافیت، مقابله با فساد همواره در صحنه حضور داشته باشد و در خصوص هر رویدادی در این بازار اعلام موضع کند.

 بــورس با صیدی قبای سبز می‌پوشد

همتی در اظهاراتی بهبود معیشت و رفاه مردم تا زمانی که نرخ تورم بالا و رشد و ثبات اقتصادی پایین باشد غیرممکن دانست. به گفته وزیر اقتتصاد کاهش نرخ سود بانکی را یکی از ابزارهای کاهش نقدینگی و تورم در کشور دانست که می تواند متعاقب آن، باعث هدایت سرمایه ها به بازار سرمایه و بورس شود و در نتیجه با انجام اصلاحات در بورس، باعث آشتی مجدد و رونق این بازار در کشور و مشاهده نتایج مطلوب آن باشیم.

همه در دایره حکمرانی اقتصاد مقصریم

به گزارش «آرمان ملی»، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد رشد بازارهای مالی را عامل اصلی رشد چهارنعل اقتصادی کشورهای دیگر می داند و معتقد است، ایران در این زمینه دچار عقب ماندگی هایی است که با وجود برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های اشتباه به آن میزان از رشد دست نیافته ایم، به گفته همتی در این فرآیند همه در دایره حکمرانی اقتصاد مقصر هستند، اما در این راستا چنانچه سه شاخص رشد اقتصادی، کنترل تورم و ممانعت از بیکاری در کشور بهبود یابد، می توانی امیدی به بهبود عملکرد در کل نظام اقتصادی کشور داشت. به گفته وی وقتی ارزش یک شرکت در دنیا دو برابر مارکت کپ 140میلیارد دلاری بازار سهام ایران است، همه چیز نشان از الزام برای اصلاح دارد و قطعاً انتظار از آقای صیدی این است که فکری برای اندازه بازار و مارکت کپ داشته باشند. همتی با اشاره به اینکه، بورس باید مرکز تامین اعتباری کشور شود، گفت: تمام بار روی دوش سیستم بانکی است که باید اصلاح شود. اصلاح نرخ سود وقتی محقق می‌شود که بانک‌های ما تراز باشند. با همکاری تیم اقتصادی تلاش می‌کنیم تا نرخ بهره را کنترل کنیم و برای تامین مالی روی بازار سرمایه تکیه کنیم. امروز پنجاه میلیون سهام دار داریم اما فعالان بازار خیلی کم شده‌اند که باید اصلاح شود. نرخ سود بانکی ۳۰ درصد باعث افزایش ناترازی و نقدینگی و در نتیجه رشد تورم می‌شود، بنابراین باید کاهش پیدا کند.

هزینه های مالی کاهش نرخ سود بانکی

پویا نظریان، کارشناس اقتصادی درباره ضرورت های کاهش نرخ بانکی به «آرمان ملی»، گفت: کاهش سود بانکی یکی از ابزارهای سیاست اقتصادی است که هدف آن کنترل تورم و بهبود تراز مالی بانک‌هاست. با این حال، این سیاست در اقتصاد مانند ایران که با نرخ‌های بالای تورم و ناترازی مالی، مزایا و چالش‌هایی است، دارد. با کاهش نرخ سود بانکی، هزینه مالی برای تولیدکنندگان و کسب‌وکارها کاهش می‌یابد. این امر به افزایش سرمایه گذاری های داخلی و افزایش تولید کمک می کند. در یک اقتصاد تورمی، کاهش نرخ سود می‌تواند باعث شود که بانک‌ها بیشتر به بانک‌ها مراجعه کنند و در نتیجه، فعالیت‌های اقتصادی بیشتر شود.

مزایای کاهش نرخ سود بانکی

ناظریان اضافه کرد: کاهش نرخ سود بانکی در ایران نرخ نقدینگی و تورم در کشور را کاهش می دهد. کشور در شرایطی که با تورم و ناترازی‌های مالی روبه‌رو می‌شود، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های افزایش مالی، افزایش تولید، و بهبود تراز بانک‌ها شود. با این حال، اگر این سیاست به‌درستی مدیریت نشود، امکان خروج سرمایه از بانک‌ها، افزایش نقدینگی و رشد تورم دامن وجود دارد. بنابراین، برای موفقیت نرخ سود، دولت باید مانند مدیریت نقدینگی و تقویت بانک‌ها عمل کند تا از پیامدهای منفی جلوگیری کند و اهداف سیاست‌گذاری اقتصادی را انجام دهد.

هدایت سرمایه ها به سمت بازار سرمایه

این کارشناس توضیح داد: در صورت کاهش سود بانکی با هدف تقویت بازار سرمایه و هدایت سرمایه‌ها به سمت بورس انجام می‌شود، این سرمایه می‌تواند مهمی برای اقتصاد داشته باشد. کاهش نرخ سود بانکی می‌توان جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها را کاهش داد و سرمایه‌گذاری را کاهش داد و به سمت بازارهای دیگر مانند بورس هدایت کند. این افزایش جریان سرمایه به بورس، می‌تواند به رشد شرکت‌های بورسی و خدمات مالی بهتر آن‌ها از طریق عرضه کمک کند، همچنین شرکت‌ها با دسترسی به منابع مالی بیشتر، می‌توانند در تولید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود سرمایه‌گذاری کنند. هدایت سرمایه‌ها به بازار سرمایه از طریق کاهش نرخ سود بانکی یک سیاست چندلایه و پیچیده است که می‌تواند بر اقتصاد تأثیر بگذارد. برای بررسی جامع‌تر این موضوع قطعاً باید بیشتر در مورد تأثیرات بلندمدت، الزامات اجرایی و چالش‌های ساختاری بدانیم. در بررسی تاثیرات بلندمدت آن در اقتصاد می توان به رشد پایدار تولید و کار اشاره کرد. زمانی که سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاری بانکی به بازار سرمایه روی می‌آورند، شرکت‌ها از طریق انتشار سهام و سهام بهادار به منابع مالی تازه دسترسی پیدا می‌کنند. می کنند. این منابع به شرکت‌ها می‌دهند که پروژه‌های جدید راه‌اندازی، تولید را افزایش دهند و ایجاد کنند. در نتیجه اقتصاد به سمت رشد پایدار می‌شود.

تاثیرات خروج سرمایه از بانک‌ها

او درباره احتمال خروج سرمایه ها از بانک ها و تبعات احتمالی آن گفت: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره کاهش نرخ سود بانکی، خروج سرمایه‌های مردمی از بانک‌هاست. زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، می‌تواند پولی کمتری برای خود داشته باشد، زیرا سود کمتری دریافت می‌کند. این امر می‌تواند باعث شود که مردم پول‌های خود را از بانک‌ها بسازند و در بازار غیرمولد مانند ارز، طلاها سرمایه‌گذاری کنند که به ناپایداری اقتصادی و رشد سفته‌بازی می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ همتی با اهتمام جدی نسبت به انجام اصلاحات در بورس معتقد است؛ طبق آخرین آمار، سود شرکت‌های بورسی نسبت به دوره قبل نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته است و این اتفاق خوشایندی نیست، بنابراین ما باید با کمک سایر اعضای دولت تلاش کنیم تا این روند، احیا و اصلاح شود تا شاهد آن باشیم که سودآوری و بهره‌وری شرکت‌های بورسی، افزایش پیدا کند و این موضوع به تعامل رئیس سازمان بورس با اعضای دولت بازمی‌گردد و یکی از دلایلی که آقای صیدی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس انتخاب شد به توانایی تعامل وی با وزرا و روسای سازمان‌های دولتی بازمی‌گردد. به گفته همتی، بورس باید مرکز تامین اعتباری کشور شود. وزیر اقتصاد بر این باور است که تمام بار روی دوش سیستم بانکی است که باید اصلاح شود و اصلاح نرخ سود وقتی محقق می‌شود که بانک‌های ما تراز باشند. و در این میان اصلاح و کنترل نرخ بهره و تلاش برای هدایت نقدینگی ها به بازار سرمایه او اولویت ها در برنامه وزیر اقتصاد است که معتقد است؛ امروز پنجاه میلیون سهامدار داریم اما فعالان بازار خیلی کم شده‌اند که باید اصلاح شود.

سهم عشقی در بی اعتمادی سهامداران به بورس

در همین رابطه بهنام صمدی، کارشناس حوزه بورس گفت: مهمترین اقدام عشقی که منجر به بی‌اعتمادی بازار سرمایه شد را موضع‌گیری ایشان در اردیبهشت ۱۴۰۲ بود. در شرایطی که بازار منفی شد، ایشان در تریبون رسمی آن را به شناسایی سود ربط دادند، در حالی که ۳ ماه بعد در پی انتشار نامه‌ای مشخص شد موضوعی در دولت مبتنی بر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در حال بررسی بوده است . واقعیت این است آقای عشقی به توسعه ارزی بازار فکر می‌کرد و تعداد زیادی صندوق‌های سهامی و صندوق‌های درآمد ثابت را پذیره‌نویسی کرد و بعضا نامه‌نگاری‌هایی نیز با دولت در خصوص بخشنامه‌ها و مصوباتی که به نفع بازار باشد، انجام داد، اما عملا سهامدار خرد اثرات این مصوبه‌ها را در تابلو ندید و کل سه سالی که ایشان در سازمان بود، زیان بورس بیشتر شد، به همین دلیل کف بازار چندان دل خوشی از آقای عشقی ندارد.

وی در خصوص علت خرسندی نهاد‌های مالی در دوره ریاست ایشان گفت: صادر کردن تعداد قابل توجهی مجوز چه برای صندوق‌های سهامی و سبدگردانی، چه صندوق‌های اهرامی حتی خود شرکت‌های سبدگردانی سبب این ابراز رضایت بود، ضمن اینکه ایشان به صورت ارزی بازار را توسعه داد.

بازار سرمایه خواهان برکناری عشقی بود

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به تصمیمات پر حاشیه عشقی نیز اشاره کرد و گفت: بالا و پایین کردن دامنه نوسان، نارضایتی‌های زیادی بین اهالی بازار یعنی همان سهامداران خرد و بخش حقیقی بازار ایجاد کرد، وگرنه بخش نهاد‌های مالی را با صدور مجوز‌های متعدد راضی نگه داشتند. ایشان تلاش می‌کرد از طریق لابی با مجلس و دولت بخشی از مشکلات بازار را حل کند، ولی ناموفق بود و همانطور که اشاره شد اثراتش را ندیدیم.وی ادامه داد: این مجموعه دلایل مسبب دریافت اعتراض مداوم توسط ایشان بود و هر اقدام ایشان انتقاد بازار را به همراه داشت، چه کم و زیاد کردن اعتبارات، چه بالا یا پایین کردن دامنه نوسان و ... صمدی با اشاره به دفعاتی که ریاست این سازمان اقدام به استعفا کرد بیان کرد: بازار هم همسو با ایشان خواهان استعفا بود و ادامه فعالیت ایشان چندان به نفع نبود و بازار را به حاشیه می‌برد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار