شکایت 55هزار میلیاردی صداوسیما از آپارات؟!
دیروز اسنادی از گزارش کارشناس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در فضای مجازی منتشر شد که حاوی شکایت صداوسیما از سایت آپارات بود.
بر اساس اسناد منتشر شده صداوسیما از ۱۱ سال فعالیت سایت آپارات درخواست ۵۵ هزار میلیارد ریال خسارت کرده! کارشناسان مذکور با فرمول ۲۰ درصد هزینه تولید +درآمد آگهیهای سایت و ترافیک! به این رقم نجومی رسیده اند. نکته قابل تامل در این شکایت ، عدم توجه صداوسیما و کارشناسان مربوطه به این موضوع است که آپارات یک سایت «کاربرمحور» است و نه سایت تولیدکننده. در نتیجه اگر قرار بر شکایت باشد صداوسیما باید از کاربران و کانالهای آپارات شکایت کند. جالب آنکه تعدادی از شبکههای صداوسیما و برنامههای آنها راسا درخواست ایجاد کانال اختصاصی روی سایت آپارات را داشتهاند. به نظر میرسد نسیم انتخابات 1403 هنوز به جام جم نرسیده و برخی عزم خود را جزم کردهاند که همچنان بر پایه شکایت و عصبانیت کار خود را ادامه دهند؛ چه آنکه در یکی از أوراق منتشر شده، علت بی اعتنایی مردم به تلویزیون سایت آپارات ذکر شده است. آذر سال 1401 یک سال بعد از روی کار آمدن پیمان جبلی در صداوسیما، محمدجوادشکوری مقدم ،بنیانگذار آپارات، در توییتر خود نوشت: امروز حکم جدید کیفری بنده با شکایت شاکی همیشگی، سازمان صدا و سیما از آپارات، صادر و ابلاغ شد. در این حکم، با عدم توجه به کاربر محور بودن آپارات، مسئولیت محتواهای صدا و سیما که توسط کاربران در سایت آپارات بارگذاری شده را متوجه مدیر سایت دانستهاند. تیرماه 1397 نیز صداوسیما از آپارات شکایت کرده و این پلتفرم چنین واکنش نشان داده بود: مقررات مندرج ذیل سایت آپارات بیانگر این امر است که مسئولیت تخلفات احتمالی محتوای ویدیو بارگذاریشده با آپلودکننده آن است و مسئولیت سایت بهطور خلاصه طبق قوانین و مقررات جاری محدود به حذف ویدئو از سایت به دستور مراجع قضائی و قانونی ذیربط ازجمله کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانهای یا درخواستکنندهای است که حق کپیرایت وی یا سایر حقوق قانونی وی ازسوی آپلودکننده نقض شده باشد. اما تاکنون سازمان صداوسیما باوجود حضور در کمیته مصادیق نه از طریق کمیته و نه رأسا هیچ اخطار یا نامه یا درخواستی برای حذف ویدئویی که آن را ناقض حق کپیرایت خود میداند، به سایت آپارات ارسال نکرده است.صداوسیمای جبلی شکایتی از 11 سال فعالیت سایت آپارات تهیه کرده که نکات عجیب دارد: 1. محاسبه 20درصد هزینه تولید برای خسارت، درآمد آگهیهای سایت و ترافیک با چه مبنا و معیاری به عدد 55هزار میلیارد ریال رسیده است؟ 2. آیا تفاوت سایت «کاربرمحور» و سایت تولیدکننده برای کارشناسان صداوسیما مشخص نیست ؟ 3- آیا مقصر ریزش مخاطلبان تلویزیون و بی اعتنایی مردم به صداوسیما آپارات است؟
ارسال نظر