| کد مطلب: ۱۱۳۷۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حاشیه جدید در شهرداری

جنجال تابلوی 30 میلیاردی در بهشت

آرمان ملی- مطهره شفیعی: زاکانی تنها شد! او که کاندیدای انصرافی انتخابات ریاست جمهوری است، این روزها از جهات مختلف مورد انتقاد قرار دارد و حتی آنانی که در هر شرایطی انتقاد به زاکانی را نمی‌پذیرفتند، منتقد شدند.

جنجال تابلوی 30 میلیاردی در بهشت

*تابلوها کو؟

روز گدشته ناصر امانی، عضو شورای شهر گفت: ۳۰ تابلو هنری ارزشمند از موزه امام علی (ع) به منظور برگزاری نمایشگاهی به خارج از شهرداری واگذار شد اما این نمایشگاه برگزار نشد و تابلوها به موزه بازنگشته‌اند. وی افزود: یکی از تابلوها به تنهایی حدود ۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

*پروژه مسکن چی شد؟

 در جلسه شورای فضای شورای شهر تهران علیه زاکانی بود و در ادامه عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که یکبار دیگر سوال خود را از شهردار تهران درباره پروژه‌های مسکن شهرداری تهران مطرح می‌کند. سوده نجفی در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به طرح سوال خود از شهردار تهران با بیان اینکه اینجانب در راستای ماده ۸۳ قانون انتخاب شهرداران در تاریخ ۱۱ شهریور یعنی ۱۵ روز پیش سوالی از شهردار تهران، علیرضا زاکانی داشتم که تقدیم ریاست شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران کردم که ایشان نیز این موضوع را تأیید و به شهردار تهران ابلاغ کرد، بیان داشت: در ماده ۸۳ قانون انتخاب شهرداران اینگونه قید شده است که چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس ‌شورا موارد را به‌صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به‌صورت سوال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتبا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سوال است. وی با بیان اینکه سوال بنده به استناد تذکر سایر اعضای شورای اسلامی شهر تهران بود که در این خصوص پیش‌تر تذکر داده بودند، اظهارکرد:  اما گویا طرح سوال ۱۱ شهریور بنده را تذکر نامیده‌اند، لذا بنده یکبار دیگر سوال خود را مطرح می‌کنم تا ایرادی که برخی به این موضوع دارند رفع شود. بنده قطعا به سوال اصرار دارم و خواستار حضور شهردار در صحن شورا برای پاسخ به این سوال هستم. عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری تور بازدید خبرنگاران از پروژه‌های مسکن شهرداری تهران گفت: متأسفانه شهرداری به‌جای پاسخگویی اقدام به برگزاری تور بازدید با حضور خبرنگاران کرده و در اقدامی عجیب بنده را هم به این تور دعوت کرده که در زمان مناسب به این موضوع خواهم پرداخت.

*پایان حمایت چمران

زاکانی سعی دارد چمران را در مقابل منتقدان پروژه خانه‌های شهرداری قرار دهد که ناموفق بود چنانکه روز شنبه اظهار داشت: ما به رئیس شورا گفتیم که پیش از سفر، به این سوال پاسخ دهیم، اما رئیس شورا اعلام کرد که سوال، چون روند ماده ۸۳ را طی نکرده غیرقانونی است، این در حالی است که ما متهم به عدم پاسخگویی شدیم. اگر روند طی شود بنده از پاسخ دادن استقبال می‌کنم. زاکانی ادامه داد: در ابتدا آقای چمران با این موضوع موافقت کردند اما در ادامه گفتند برآیند سوال طی نشده و نیازی به حضور بنده در شورای شهر تهران نیست. قطعا اگر نیاز باشد بنده حاضر هستم در ارتباط با موضوع اشاره شده و سایر موضوعات در صحن شورا حاضر و توضیحات لازم را بدهم. اما چمران پاسخ زاکانی را داد و با بیان اینکه ما به شهردار گفتیم آمادگی پاسخگویی داشته باشد، افزود: البته سوال مراحل قانونی خود را طی نکرده بود و ما روز سه‌شنبه را در نظر گرفته بودیم اما چون سفر بریکس پیش آمد اجازه دادیم به فرصت دیگری موکول شود. ما هنوز از ایشان دعوت نکردیم اما دعوت می‌کنیم که در مورد مسکن گزارش‌های خود را ارائه دهد. آن موضوعی که مطرح شد سوال نبود و باید مراحل قانونی خود را طی کند. چمران گفت: موضوع تحقیق و تفحص کمتر از ۴۸ ساعت اعلام وصول شده و کارهای آن به اتمام رسیده است.

* میرسلیم هم علیه زاکانی

البته از خارج شورا هم زاکانی مورد نقد جدی است. مصطفی میرسلیم، عضو ارشد موتلفه به تازگی گفته است: در دیدار با شهردار محترم تهران اولین درخواستی که ارائه کردم جلوگیری از توسعه ساخت‌وساز در تهران بود؛ مگر اصلاح و بازسازی بافت فرسوده که متأسفانه به این توصیه اصلا توجه نشد و به عکس آن عمل شد. وی افزود: نخستین دستگاه قانونیِ ناظر بر شهرداری، شورای شهر است که چون در انتخاب شهردار از قواعد شایسته‌سالاری تبعیت نکرده و بر مبنای مناسبت‌های سیاسی و رفاقت، شهردار را انتخاب کرده‌اند و نیز چون برخی از اعضای شورای شهر نتوانسته یا نخواسته‌اند استقلال خود را از شهرداری حفظ کنند، از اعمال نظارت شایسته بر شهرداری ناتوان هستند. بر مصوبات شورای شهر نیز فرمانداری تهران و وزیر کشور باید نظارت کنند که عملا اقدامی نکرده‌اند و مثلا اگر وزیر کشور می‌خواست اقدام قانونی بکند باید از امضای حکم شهرداری که هیچ تخصصی به لحاظ تحصیلی، یا هیچ تجربه‌ای به لحاظ حرفه‌ای در زمینه شهرسازی و مدیریت شهری ندارد، خودداری می‌کرد. البته این نکات به مفهوم بی‌تخصصی و بی‌تجربگی شخص شهردار نیست، بلکه تناسب لازم مراعات نشده ‌است. البته زاکانی هنوز در یک رسانه دلواپس دارای حامی است که به میرسلیم انتقاد کند. جهان‌نیوز نوشت: اخیرا «مصطفی میرسلیم» نماینده ادوار گذشته مجلس که سخنان خودرویی وی در جامعه بازتاب منفی داشت در یک رویکرد جدید و تغییر جهت سیاسی اما با رویه همیشگی و مالوف خود که به وقایع دیدی غیرکارشناسی و غیرواقعی دارد به ملامت و بدگویی از شهرداری تهران پرداخته است که مورد حمایت جریان اصلاحات نیز قرار گرفته است. نگاهی به رفتار سیاسی میرسلیم نشان می‌دهد که وی شاقول و پایه و اساس درستی در نقدهای مختلف ندارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار