جذب معلمان جدید و چند نکته
چند سالی است که آموزش و پرورش با بحرانهای مختلفی روبهرو است.
از جمله این بحرانها کسری بودجه آموزش و پرورش است که مشکلاتی را برای کشورمان و مساله آموزش ایجاد کرده است. همچنین در گذشته تصمیماتی در عرصه آموزش و پرورش و جذب معلمان به این وزارتخانه گرفته شد و همچنین برخی سختگیریها باعث شد که اکنون به گفته مسئولان این وزارتخانه با مشکلاتی برای جذب معلم روبهرو باشد. به طوری که تلاش مدیران آموزش و پرورش و مسئولین وزارتخانهها برای انتخاب و استخدام معلم برای اینکه مدارس و دانشآموزان با مشکل روبهرو نشوند و هیچ کلاسی با کمبود و فقدان معلم روبهرو نشود، به خوبی هویداست. اخیرا هم که یکباره مسئولین آموزش و پرورش و مدیران وزارتخانه اعلام کردهاند با تدابیری که صورت گرفته هیچ مشکلی برای مساله آموزش به وجود نخواهد آمد و کلاسها و دانشآموزان در مقاطع مختلف دارای معلم هستند. فارغ از اینکه تلاش خوبی در این زمینه صورت گرفته و نباید به هیچ وجه هیچ کلاس و دانشآموزی با فقدان و نبود معلم روبهرو شود اما چند نکته در این زمینه وجود دارد. روزگاری در گذشته همه از هزینههای بالای آموزش میگفتند و اینکه در هر صورت باید از میزان معلمان کاسته شود تا هزینهها کمتر شود آن روز که این سیاستها را پیگیری میکردند آیا محاسبه نکرده بودند که کشور با چالشهایی در آینده در جذب معلم و مشکلاتی در آموزش دانشآموزان روبهرو خواهد شد؟ اکنون نیز نوع جذب معلمانی که با توسل به آنها کوشیده شده کلاسهای درس بر پا بماند جای سوال است. آنگونه که شنیده شده این استخدامها بر اساس ماده 28 صورت گرفته است. نقدی که بر این مورد جذب معلم وجود دارد این است که طبق قوانین این دسته از مستخدمین در آموزش و پرورش باید دوره قابل توجهی آموزش ببیند. آیا این دسته از معلمان آموزش لازم را دیدهاند یا اینکه به خاطر اینکه کلاسها با مشکلات روبهرو نشود آموزشی مقطعی به این دسته از معلمان داده شده است؟ از سوی دیگر از برخی از معلمان بازنشسته با سن بالا نیز دعوت به همکاری شده است که استفاده از این دسته از معلمان با سن بالا در آموزش دانشآموزان جای این سوال را دارد که آیا این دسته از معلمان میتوانند زمان کافی برای آموزش بگذارند؟ در نهایت نیز توجهها به این گزاره جلب میشود که امروز دیگر جوانان مانند گذشته انگیزه لازم برای معلم شدن را ندارند که عمده علت آن این است که متوسط زندگی معلمان کمتر از سطح متوسط زندگی در جامعه است و تا زمانی که این نقص اصلاح نشود شاهد کمبود معلم خواهیم بود.
*محمدرضا نیک نژاد
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش
ارسال نظر