| کد مطلب: ۱۱۳۷۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از سخنان معاون اول در اجلاس روسای دانشگاه‌ها

زندان اوین ، دانشگاه می‌شود؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: زندان تبدیل به دانشگاه می‌شود! در نگاه نخست این جمله کمی عجیب است چرا که زندان محل حضور متهمان و محکومان است که با نفس دانشگاه که محل حضور اهل علم و دانش است، تفاوت دارد. این موضوع روز گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد.

زندان اوین ، دانشگاه می‌شود؟

محمدرضا عارف در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور تاکید کرد: در نشستی که در دانشگاه در دوره قبل داشتیم این تصمیم را گرفتیم که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب‌مان معروف‌ترین و مخوف‌ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم که در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود. معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز تاسف نسبت به اینکه مصوبه قانونی و جدی دولت اجرایی نشد، گفت: در سال اول منابعی برای آن گذاشتیم ولی اجرا نشد. آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیا کنیم و این به نفع کشور است و این پیام را به دنیا می‌دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم. وی افزود: از عمر این مصوبه 21 سال می‌گذرد از نوجوانی عبور کرده امیدواریم به پیری نرسد.

*اعلام آمادگی دانشگاه شهید بهشتی

در راستای اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دانشگاه شهید بهشتی خواستار واگذاری زندان اوین به این دانشگاه شد. محمودرضا آقامیری این دانشگاه را یکی از برترین دانشگاه‌ها خواند و گفت: دانشگاه بهشتی به وضعیت فعلی خود راضی نبوده و در راستای کسب مرجعیت علمی در سطح ملی و جهانی گام برمی‌دارد. وی همچنین ضمن اشاره به مشکل کمبود فضای دانشگاه، درخواست کرد زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شود. رئیس دانشگاه شهید بهشتی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور بیان داشت: امیدواریم با کمک جنابعالی واگذاری زندان اوین و انتقال این محل به دانشگاه که در گذشته مطرح شده بود، اجرایی شود تا بتوانیم مشکل کمبود فضای دانشگاه را حل کنیم. وی افزود: قرار شد زندان اوین به‌دلیل محدودیت‌های فیزیکی به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شود. بنابراین از معاون رئیس‌جمهور می‌خواهیم در این مورد به ما کمک کند. او تصریح کرد: انتخاب وزیر علوم از دانشگاه شهید بهشتی باعث افتخار ما بوده است. امروز دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه مطرح در سطح جهانی است. این دانشگاه در فصل جدید فعالیت در حوزه توسعه رشته‌ها، گسترش همکاری بین‌المللی با دانشگاه‌های مطرح، پیش‌دستی در ارتباط با جامعه صنعتی و به‌عنوان دانشگاه معین وزارتخانه‌های صنعت، نیرو و فعال در زمینه توسعه سواحل مکران است. آقامیری گفت: ایستادگی در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا، حمایت از جامعه دانشگاهی و تامین مسکن برای اساتید و اعضای دانشگاه را در دستور کار قرار داده‌ایم. دانشگاه بهشتی طبق اسناد بالادستی اقدام به تنظیم سند افق بالادستی کرده است و اهداف راهبردی را تعیین و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرده است. او ادامه داد: گسترش مرجعیت آموزشی، توسعه همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای از اهداف بالادستی است که ۲۱ راهبرد برای آن در نظرگرفته‌ایم.

*مصوبه چه بود؟

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 26/9/1382 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و و‌زارتخانه‌های دادگستری و مسکن و شهرسازی، موضوع نامه شماره 02/100/7066 مورخ 25/9/1382 و به استناد ماده (114) قانون محاسبات عمومی کشور‌ـ‌ مصوب 1366 ‌ـ‌ تصویب نمود:  1- ‌ زندان او‌ین برای گسترش دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی به دانشگاههای مذکور و‌اگذار می‌شود. 2-  ارزش رو‌ز زمین و ساختمان‌های زندان او‌ین توسط کارشناسان ارزیابی می‌شود و برابر آن و‌زارت مسکن و شهرسازی 10 دستگاه بازداشتگاه در مناطق مختلف شهری تهران ساخته و به سازمان زندان‌ها و اقدامات تأ‌مینی و تربیتی کشور و‌اگذار می‌نماید. 3- اعتبار مورد نیاز جهت خرید زمین و ساخت بازداشتگاه‌ها از سوی و‌زارت مسکن و شهرسازی برآو‌رد می‌شود و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به تأ‌مین آنها در بودجه سالانه (حداکثر 5 سال) اقدام خواهد کرد.‌ 4- اگر ارزش زمین و ساختمان‌های زندان او‌ین از هزینه زمین و ساخت بازداشتگاه‌ها بیشتر باشد، تفاو‌ت ارزش در سایر طرح‌هایی که سازمان زندان‌ها و اقدامات تأ‌مینی و تربیتی کشور معین می‌کند، به‌و‌یژه برای ایجاد مهارت و اشتغال زندانیان هزینه خواهد شد. 5- حداکثر تا پایان سال 1383 محل و ارزش زمین و برآو‌رد ساختمان 10 دستگاه بازداشتگاه شهری در تهران تعیین خواهد شد. 6- متناسب با پیشرفت تأ‌مین زمین و ساخت ساختمان بازداشتگاه‌ها، زمین و ساختمان زندان او‌ین به دانشگاه‌های مذکور و‌اگذار خواهد شد.

* برخورد سلیقه‌ای با اساتید متوقف شود

محمدرضا عارف روز گذشته در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور اظهارات دیگری هم داشت. وی در ادامه خطاب به دانشگاهیان حاضر در اجلاس گفت: آیا امکان اظهارنظر و طرح بی‌حاشیه مسائل مختلف در دانشگاه را داریم یا خیر؟ چقدر به کرسی آزاداندیشی که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است، عمل کردیم؟ انتظار ما از این نشست‌ها این است که به مسائل کلان در زمینه اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته شود. رؤسای دانشگاه‌ها در دو دهه گذشته بسیار محافظه‌کار شده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: هنر ما تا کنون برخوردهای امنیتی بوده است. فضایی که در چند سال اخیر بر دانشگاه‌ها حاکم بود اینگونه بوده است که دانشگاه به جای اینکه مرکز تمدن و فرهنگ باشد در تلاش بوده است که با نیروهای غیردانشگاهی و فضای امنیتی دانشگاه را آرام کند که به درد نمی‌خورد. آرامشی که ما به‌دنبال آن هستیم همان راهبردی است که به پیروزی انقلاب منجر شد. وی گفت: یک سری از اساتید و دانشگاه‌ها این احساس را دارند که به‌صورت فراقانونی با آنها برخورد شده است، باید این مساله دنبال شود و مسأله برخورد سلیقه‌ای با اساتید متوقف شود و اگر احیانا با افرادی برخورد سلیقه‌ای شده سریع حل شود. عارف خاطرنشان کرد: دانشجو عین دختر و پسر ماست مگر دختر و پسر ما در خانه پرخاش می‌کند، از خانه اخراجش می‌کنیم؟ حتی اگر فرار کند می‌رویم دنبالش و التماس می‌کنیم برگردد. وی تصریح کرد: پاسخ پرخاش برخورد تند نیست مگر اینکه از جاهای دیگری خط گرفته باشد که این نظام نشان داده به‌رغم نگاه فرهنگی، اما اجازه نمی‌دهد کسی از خطوط قرمز آن عبور کند البته مطمئنا اینطور افراد در دانشگاه‌ها نداریم.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار