| کد مطلب: ۱۱۳۷۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد

روحانی: نباید متواضعانه از آن‌ها بپرسیم چرا رأی ندادید؟

صدای رای نداده‌ها شنیده شود

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: روز گذشته حسن روحانی و یکی از وزرای دولتش به نام آذری جهرمی به موضوع توجه به قشری نوشتند که در انتخابات شرکت نکردند.

صدای رای نداده‌ها شنیده شود

حسن روحانی، رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در انتخابات نیمی از مردم رأی ندادند؛ آیا این بزرگترین مسأله کشور و انقلاب نیست؟ نباید متواضعانه از آن‌ها بپرسیم چرا رأی ندادید؟ چرا رأی خود را در تعیین سرنوشت کشور مؤثر ندانستید؟ مگر ما غیر از این مردم، در قدرت‌های دنیا حامی دیگری داریم؟» همچنین محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: «علی علیه‌السلام، ضایع کردن اصول و تمسک به فروع را از دلایل شکست دولت‌ها برشمرده‌اند. اینکه رسانه‌ها صرفا به حواشی دولت‌ بپردازند و مطالبه ‌گری در باب اصول توافقی دولت با مردم را فراموش کنند، نتیجه‌اش می‌تواند شکست دولت باشد.از یاد نبریم که علیرغم همه تلاش‌ها، نیمی از جمعیتِ قادر به رای دادن، در انتخابات شرکت نکردند و اعتماد افزایی و جلب مشارکت آنها با انجام اقدامات اصولی توسط دولت، باید سرلوحه امور باشد.»

پزشکیان: صدایتان را شنیدیم

 این اظهارات در حالی است که مسعود پزشکیان  در جمع بندی مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری  درباره عدم مشارکت ۶۰ درصدی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفته بود:‌ آن ۶۰ درصدی که در انتخابات نیامدند، چون نمی خواستند مشارکت آن ها، مصادره به مطلوب شود. اینکه ۶۰ درصد مردم در دور اول پای صندوق نیامدند پیام دارد . من صدای این تردید و نارضایتی و قهر را شنیده بودم و باز هم می شنوم.» بار دیگر گفت:« همه آنان که نیامدند و همچنان در تردید از اثربخشی رأیشان ماندند، هر دو پاره‌های تن ایران عزیزند و دل در گرو تحقق عدالت و آزادی و پیشرفت برای ایران دارند و ایران را از آن همه ایرانیان می‌دانند.» او  در اول مرداد هم اظهار داشت: « ۶۰ درصد عزیزانی که می توانستند بیایند پاید صندوق های رای اما نیامدند ما اعلام کردیم صدای آنان را شنیدیم و آنها را می‌فهمیم. امیدواریم کاری کنیم که آن عزیزان از ما و از کشور و از اقداماتی که شکل خواهد گرفت راضی باشند. تلاش خواهیم کرد که برای آنان مشکل ایجاد نکنیم. تلاش می‌کنیم اگر برایشان مشکل ایجاد کردند به آنان کمک کنیم تا مشکل حل شود. »

بی تردید  همه آنانی که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به پای صندوق رای نیامدند ،  مشکلی با ساختارهای کشور نداشته و ندارند بلکه  خواسته‌هایی دارند که محقق نشده وبه نوعی دلسرد شده‌اند. برخی هم کاندیدای مورد وثوقی در میان گزینه‌ها نداشتند که برای رای دادن به این کاندیدا به پای صندوق رای بروند. به هر حال این قشر از جامعه را نباید نادیده گرفت چرا که در سرنوشت کشور تاثیرگذار هستند.  ایرنا در گزارشی به بررسی چرایی عدم رای دادن در کشورهای جهان پرداخت و در بخشی آورد:«اگر مردم باور نداشته باشند که اقدامات فردی آنها می‌تواند بر نتایج سیاسی تأثیر بگذارد، تمایل کمتری به رای دادن دارند. افرادی که از نظر سیاسی ناسازگار هستند کمتر در انتخابات شرکت می‌کنند.»کتابخانه مجلس عوامل گزارشی در مورد عدم مشارکت سیاسی در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد. در مارس ۲۰۲۴(اسفند ۱۴۰۲)، یک نظرسنجی از ۴۱۳۵ بزرگسال توسط دفتر آمار ملی نشان داد که ۴۴٪ از پاسخ دهندگان به توانایی خود برای مشارکت در سیاست اعتماد اندکی یا بی‌اعتمادی داشتند.» از سوی دیگر روزنامه کیهان درباره دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات نوشت: درصد کمتر مشارکت در انتخابات اخیر علت‌های چندگانه‌ای داشته است که در جای خود قابل پرداختن است ولی آنچه بی‌تردید می‌توان گفت این‌که مشکلات فراوان معیشتی و فشارهای کمرشکنی که طی ۸ سال گذشته از سوی دولت به مردم تحمیل شده است، یکی از اصلی‌ترین علت‌ها در کاهش درصد مشارکت بوده است. این روزنامه افزود: گرانی افسارگسیخته کالا و خدمات مورد نیاز مردم. چوب حراج به بیت‌المال و تعطیلی صدها کارخانه و مراکز تولید. کاهش ده‌ها برابری و نزدیک به سقوط ارزش پول ملی. سرازیر کردن ۳۰ میلیارد دلار ارز و ۶۰ تن طلا به حلقوم مفسدان و رانتخواران. افزایش ۸ برابری قیمت مسکن. تنزل ۶ رتبه‌ای اقتصاد کشور از هجدهمین رتبه در اقتصاد دنیا. شکستن رکوردهای تورم، رکود و ضریب جینی و گسترش فقر و بیکاری و فاصله طبقاتی. تاسیسات هسته‌ای کشور را به مرز نابودی کشاندند و پیشرفت هسته‌ای را متوقف کردند.

آرای باطله

از سوی دیگر بخش زیادی از آرای باطله را بابد در آمار رای نداده ها قرار داد چرا که تنها برای رفع تکلیف بر روی برگ رای مطالبی نگاشته می‌شود که ارزش ندارد. آرای ماخوذه در انتخابات ۱۴۰۳ در مقایسه با ۱۴۰۰ ریزش محسوسی داشته است و به نسبت همان ریزش نیز ریزش در آرای باطله را شاهد هستیم. به گزارش خبرآنلاین،پس از اعلام نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مشخص شد درپی مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات، نتیجه رقابت‌ها میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، در ۱۵ تیرماه مشخص خواهد شد. اما یکی از نکات قابل توجه هر انتخابات، تعداد آرای باطله است. طبق ماده ۲۵ تا ۲۸ قانون انتخابات، آرایی باطله خوانده می‌شوند که؛ « غیرقابل خواندن، حاصل از خرید و فروش، سفید، فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد و همچنین افراد پایین‌تر از سن قانونی خود یا با  شناسنامه افراد فوت شده یا غیرایرانی رأی داده باشند.»همچنین آرای اضافه بر تعداد تعرفه، ناشی از تقلب و تزویر (در تعرفه‌ها، آراء، صورت‌جلسات، شمارش)، مأخوذه با شناسنامه دیگری یا جعلی، تکراری، مأخوذه با شناسنامه افراد غیرحاضر، مأخوذه از طریق تهدید، آرای روی برگه‌ای غیر از برگ رأی و در آخر آرا افرادی که در برگ رأی نام بیش از یک نامزد نوشته و یا علامت گذاری کرده باشند هم جزء آرای  باطله محسوب می‌شود. نکته قابل ذکر آن است که کل آراء ماخوذه در انتخابات ۱۴۰۰ برابر با ۲۸.۹۳۳.۰۰۴ رأی و کل آراء ماخوذه در انتخابات ۱۴۰۳ برابر با ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی بود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار