| کد مطلب: ۱۱۳۷۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از سفر آتی پزشکیان به مقر سازمان ملل گزارش می‌دهد؛

پزشکیان و سخنرانی در مجمع عمومی

آرمان ملی- احسان اسقایی: مسعود پزشکیان چهاردهمین رئیس جمهور ایران اسلامی با شعار تغییر در سیاست خارجی و لغو تحریم‌ها توانست نظر بخشی از جامعه ایران را به خود جلب کرده و با نمادی که از سیاست خارجی مد نظر دولتش به عموم جامعه معرفی کرد (جواد ظریف) و کوشش‌های بی دریغ او برای پیروزی نامزد جریان اصلاحات؛ عملاً این توقع در جامعه به وجود آورده که دولت چهاردهم باید از سد تحریم‌ها عبور کند.

پزشکیان و سخنرانی در مجمع عمومی

 قبل از سفر پزشکیان به عراق نمای کلی از سیاست خارجه او متفاوت از سیاست خارجه دولت ابراهیم رئیسی نبود و همگان فکر می‌کردند او نمی‌تواند حتی بهتر از دولت رئیسی در عرصه سیاست خارجه عمل کند اما سفر موفق رئیس جمهور به عراق و استقبال گرم مقامات سیاسی بغداد و اقلیم کردستان از او نشان داد که پزشکیان می‌تواند به رئیس جمهوری موفق در عرصه سیاست خارجه تبدیل شود.

*مسیر سخت پزشکیان در سیاست خارجه

 البته به نظر می‌رسد مسیری که پزشکیان در عرصه سیاست خارجه باید برای تغییر نگاه‌ها به ایران بپیماید، مسیر سختی است چرا که ایران به علت نزدیک به روسیه و آنچه ادعای اروپا مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین اعلام شده عملاً در مسیر قهرآمیزی با اروپایی‌ها قرار دارد. لجاجت اروپایی‌ها بر سر ارسال پیام‌های توام با عدم تعامل با تهران نیز به اوج رسیده است. دقیقاً در زمانی که هم روس‌ها و هم ایرانی‌ها ارسال موشک به روسیه را تکذیب می‌کنند؛ اروپا تصمیمات تحریم گون علیه ایران گرفته است و سفرای ایران در کشورهای اروپایی دائماً به این علت به وزارت خارجه کشورهای اروپایی احضار می‌شوند. اروپایی‌ها از سوی دیگر نگاه مثبتی هم به مذاکرات هسته‌ای ندارند چرا که از یک سو اینگونه می‌اندیشند که ایران و آمریکا نقشی برای آنها در احیای برجام و یا هر مذاکره برای رسیدن به هر توافق دیگر در نظر نگرفته‌ و از سوی دیگر اینگونه می‌اندیشند که هم ایران و هم آمریکا اعراب خلیج فارس را جانشین آن‌ها در هرگونه ارسال پیام بین طرفین کرده‌اند. از این رو مسیری که پزشکیان باید بپیماید تا عملاً اروپا را در برابر خود و در کنار آمریکایی‌ها نبیند مسیر دشوار و پر پیچ و خمی است.

*سازمان ملل فرصتی برای پزشکیان و دولت چهاردهم

در اینجا دولت پزشکیان وزارت خارجه و حتی دستگاه سیاست خارجه باید بکوشند ندای وزش نسیم ملایم‌تر در ایران به منظور ارتباط با جهان وپذیرش گفت و گو از سوی کشورمان برای حل مسائل مختلف از جمله تحریم‌ها شنیده شود. اولین و نزدیک‌ترین فرصت برای دولت چهاردهم البته مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. سخنرانی پزشکیان در جمع نمایندگان و روسای کشورهای مختلف جهان و تلاش برای بهبود مناسبات با کشورهایی اروپایی در حاشیه دیدارهای معمول این مجمع می‌تواند موقعیت خوبی را برای دولت چهاردهم ایجاد کند.

*تلاش برای شکستن یخ روابط با اروپایی‌ها

 یکی از اقداماتی که پزشکیان می‌تواند در مجمع عمومی سازمان ملل انجام دهد. پیام صلح ایران به جهان و آمادگی دستگاه سیاست خارجی برای مذاکره به منظور حل بخشی از سوء تفاهمات است. یکی از این سوء‌تفاهم‌ها نگرانی اروپایی‌ها از ارسال سامانه‌های موشکی و پهپادی ایران به روسیه به منظور استفاد روس‌ها از این تجهیزات در جنگ اوکراین است. ایران باید صراحتاً اعلام کند که ایران با روسیه داد و ستد نظامی مانند هر دو کشور دیگری در جهان دارد اما هیچگاه سلاح‌ها را برای اقدامات روسیه علیه اوکراین در اختیار آنها  قرار نداده است. این موارد می‌تواند به صورت جدی در کنار نگاه متفاوت دولت در دیپلماسی هسته‌ای در دیدار دو جانبه ایران با سران کشورهای اروپایی به خصوص انگلستان، آلمان و فرانسه مطرح شود و تهران صراحتاً از آنها بخواهد که به مسئولیت خود در باب برجام عمل کنند و حتی اعلام نماید اروپایی‌ها باید نقش بیشتری در هرگونه توافقی بین ایران وآمریکا مانند گذشته که این تلاش‌ها به توافق وین منجر شد؛ داشته باشد.

*پزشکیان و پیشنهادی برای جهان

 در خاطر داریم پیشنهاد دو رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تا چه اندازه مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفت پیشنهاد خاتمی در نام گذاری سال جدید میلادی به نام سال گفت و گوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و پیشنهاد حسن روحانی برای نام گذاری سال جدید میلادی با عنوان دیگر مورد پذیرش مجمع عمومی قرار گرفت و این پیشنهادها توانست ایران را به مرکز توجه جهان ببرد و کشورهای مختلفی سران خود را بعد از این دو نامگذاری به منظور توسعه روابط دوجانبه به ایران فرستادند. از این رو به نظر می‌رسد مشاوران پزشکیان باید متنی با معیارهای گفت‌و‌گو با جهان با ارسال پیام حل مسائل ایران و جهان را برای رئیس جمهور تهیه کنند تا او بتوانند مانند محمد خاتمی و حسن روحانی از فرصتی که در سازمان ملل در اختیار او قرار داده می‌شود استفاده کرده و نسیم تغییر در سیاست خارجه ایران را  از تریبون سازمان ملل به گوش جهانیان رسانده شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار