| کد مطلب: ۱۱۳۷۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران: ۵۰ درصد از مدارس تهران از منظر آتش نشانی ناایمن‌اند

آتش در کمین مدارس تهران

آرمان ملی: چند روز دیگر مدارس بازگشایی می‌شود، رئیس سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که از هر ۲ مدرسه پایتخت یکی ناایمن است و اینکه از نظر ایمنی حریق هم مدارس را مورد بررسی قرار داده‌اند اما «وضعیت خوبی ندارند» و از سال گذشته تاکنون حتی یک پرونده مبنی بر اینکه مدرسه‌ای اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده به دست آن‌ها نرسیده است.

آتش در کمین مدارس تهران

کارشناسان، معتقدند باید سیستم اطفا، اعلان حریق و... در تمامی مدارس تهران نصب شود. حفظ سلامت دانش‌آموزان در اولویت است و آموزش‌وپرورش باید سالانه بودجه لازم را برای ایمن‌سازی در نظر گرفته و با کمک خیرین نوسازی را آغاز کند.

وضعیت هشدارآمیز مدارس تهران به لحاظ ایمنی

بیش از 50 درصد مدارس تهران ناایمن هستند و آموزش‌وپرورش کاری نکرده است؛ این را رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر تهران قدرت‌ا... محمدی می‌گوید. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران علی‌نصیری با اشاره به فرسودگی مدارس، توضیح می‌دهد: «تمام موارد ناایمن را ریزبه‌ریز اعلام کرده‌ایم» و منتظریم که مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

 به گزارش فارس، از سال گذشته موضوع ایمن‌سازی مدارس تهران در دستور کار آتش‌نشانی و سازمان مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌ای هم در این زمینه با آموزش‌وپرورش تهران بسته شد.

 از 2800 مدرسه تهران نیمی توسط سازمان مدیریت بحران از نظر سازه‌ای بررسی شده و تا پایان سال تمام مدارس مورد بررسی قرار می‌گیرند. رئیس سازمان آتش‌نشانی هم می‌گوید که از نظر ایمنی حریق هم مدارس را مورد بررسی قرار داده‌ایم اما «وضعیت خوبی ندارند» و از سال گذشته تاکنون حتی یک پرونده‌ مبنی بر اینکه مدرسه‌ای اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده به دست ما نرسیده است.

 شهرداری آموزش‌های ایمنی لازم را به مدارس ارائه می‌کند و به گفته مدیران شهری، اگر مالکان برای ایمن‌سازی اقدام کنند، شهرداری در صدور پروانه و ارائه مجوزهای لازم با آنها همکاری می‌کند.

علاوه بر ناایمنی مدارس، بیمار‌ستان‌های پایتخت هم از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارند و بخش عمده‌ای از آنها هنوز تأییدیه ایمنی از آتش‌نشانی دریافت نکرده‌اند.

 به گفته کارشناس اجتماعی نصرت حسینی: مدارس بودجه لازم برای ایمن‌سازی ندارند و حتی در پرداخت قبوض آب و برق خود دچار مشکل هستند.

 در مقابل کارشناس ایمنی حمید حدید‌پور می‌گوید که بسیاری از مدارس غیردولتی هم که شهریه‌های بالایی دریافت می‌کنند برای ایمن‌سازی هزینه‌ای نمی‌کنند، آتش‌نشانی باید همان‌طور که تمدید پروانه بیمارستان‌ها را منوط به تأییدیه آتش‌نشانی کرده است، ادامه فعالیت مدارس را هم منوط به اخذ تأییدیه ایمنی کند. کارشناسان، می‌گویند که باید سیستم اطفا، اعلان حریق و... در تمامی مدارس تهران نصب شود.

مدارس نا ایمن در کمین سلامت دانش آموزان

اما اوضاع ناایمن بودن مدارس تنها مربوط به تهران نمی‌شود، آبان ۱۴۰۲ مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: در مجموع ۱۸ درصد مدارس استان نا ایمن هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدرسه به عنوان خانه دوم دانش‌آموزان نقشی تعیین کننده در سلامت آینده سازان این مرز و بوم دارد، اما متاسفانه درصد قابل توجهی از مدارس مازندران از وسایل ابتدایی، رفاهی و خدماتی برای دانش‌آموزان بی‌بهره‌اند و تجهیز و مقاوم سازی نشدند. مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در مجموع ۱۸ درصد مدارس استان نا ایمن هستند، گفت: بیشتر این مدارس در مناطق ییلاقی و روستایی است. مدیرکل تجهیز ونوسازی مازندران هم گفت: این اداره کل ۱۲۵ طرح ساخت مدرسه به جای مدارس نا ایمن را در دست اجرا دارد.

۱۸ درصد مدارس کشور ناایمن است

فروردین همین سال بود که مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۱۴۰۰ مدرسه سیار و کوچ‌رو داریم. علی تیرگیر، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکرد آموزش و پرورش این است که فضای آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان با کیفیت باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی با بیان اینکه در برخی نقاط کشور مدارس کانکسی وجود دارد؛ افزود: ما در تلاشیم مدارس کانکسی و کپری که شرایط مناسب فضای آموزشی را ندارند به یک محیط آموزشی ایمن و با کیفیت تبدیل کنیم.

او ادامه داد: اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری وزیر آموزش و پرورش توجه ویژه به بهسازی، مقاوم‌سازی و احداث مدارس در مناطق کم برخوردار و عشایری داشته‌اند.

تیرگیر با بیان اینکه در دو سال گذشته برخی از مدارس عشایری و مرزی را بازسازی نوسازی و احداث کرده‌ایم، اظهار کرد: ما برخی از مدارس کانکسی را به مدارس ثابت تبدیل کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ مدرسه سیار و کوچ رو داریم که تعدادی از این مدارس کانکسی هستند. در تلاشیم کانکس‌ها جمع آوری شده و یا به کانکس‌های با کیفیت تبدیل شوند.

گفتنی است که در مهر پارسال ۵۰ هزار کلاس در مناطق روستایی و کم برخوردار در طرح شهید عجمیان ساخته شد و بیش از ۳.۵ میلیون متر مربع فضای مدرسه نیز ساخته‌ شده است. در پویش همه حاضر ۱۵۰۰ میلیارد ریال توسط ۱۸ نهاد جمع آوری و به دست دانش‌آموزان رسیده است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار