| کد مطلب: ۱۱۳۶۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» دروغ ارسال موشک به روسیه را بررسی می‌کند

باز شکست ، باز هم اتهام به ایران

آرمان ملی : رسانه‌های آمریکایی از پایان هفته گذشته مدعی ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به مقصد روسیه شدند. خبری که با تکذیب نمایندگی ایران در سازمان ملل روبه‌رو شد.

باز شکست ، باز هم اتهام به ایران

 شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین نسبت به تعمیق مشارکت امنیتی بین روسیه و ایران هشدار داده‌ایم و از این گزارش‌ها نگران هستیم. پس از این گزارش و طرح مواضع مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران موشک های بالستیک کوتاه برد به مسکو داده است، ایران ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ جاری اوکراین را رد کرد. برخی پایگاه‌های خبری اوکراینی با استناد به گزارش وال استریت ژورنال نوشتند: برد ابابیل و فتح ۳۶۰ به ترتیب ۸۶ و ۱۲۰ کیلومتر است که اهدافی را که روسیه می‌تواند علیه آنها استفاده کند، محدود به نقاط نزدیک مرز و خطوط مقدم جنگ می‌کند. در گزارش کیف ایندیپندنت به نقل از یک کارشناس نظامی به این مساله اشاره شد که این موشک‌های تاکتیکی به احتمال زیاد علیه اهداف خط مقدم مانند اهداف نظامی، مراکز لجستیکی، پست‌های فرماندهی، پادگان‌ها و انبارهای سوخت استفاده می‌شود. این گزارش که اولین بار روز جمعه در وال استریت ژورنال منتشر شد، بر اساس شواهدی است که مقامات ایالات متحده به متحدان اروپایی ارائه کرده‌اند. خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا هم در گزارشی مدعی شد: به گفته ۲ منبع آگاه، ایران اخیراً موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: مشخص نیست دقیقا چه زمانی موشک‌ها تحویل داده شده اند، اما انتقال آنها در حالی صورت می‌گیرد که روسیه حملات موشکی و پهپادی خود را به شهرهای اوکراین تشدید کرده است و اوکراین در زمستان امسال برای حملات گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی خود آماده می‌شود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در نشست گروه تماس دفاعی اوکراین در آلمان به متحدانش گفت که اوکراین به سیستم‌های دفاع هوایی بیشتری نیاز دارد. دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر تهران را تهدید کرده بود که در صورت انتقال چنین تسلیحاتی به مسکو پاسخ سختی خواهد داد. ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌اِی) مدعی شد که ایران با ارائه موشک‌های بالستیک برای کمک به جنگ روسیه در اوکراین، حمایت خود از روسیه را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

*ایران تکذیب کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: همانگونه که بارها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین همچنان ثابت و بدون تغییر باقی مانده و تکرار ادعای ارسال موشک های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشورهای غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است. وی خاطرنشان کرد: همکاری های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد. علاوه بر این نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که این کشور هرگونه کمک نظامی به طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین که موجب افزایش تلفات جانی و تخریب زیرساخت‌ها شود را غیرانسانی می‌داند. بنابراین، ایران نه تنها چنین کاری نمی‌کند، بلکه دیگر کشور‌ها را نیز دعوت می‌کند تا از ارسال سلاح به طرف‌های درگیر خودداری کنند. نمایندگی ایران افزود: "موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین تغییر نکرده است. " این اظهارات پس از آن مطرح شد که نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در تاریخ ۳۰ آگوست در نشست شورای امنیت سازمان ملل اتهامات هماهنگ شده‌ای علیه تهران در مورد جنگ روسیه و اوکراین مطرح کردند. این نمایندگی همچنین از دیگر کشور‌ها خواست که به این روند بپیوندند و ارسال سلاح به طرف‌های درگیر را متوقف کنند. وزارت خارجه اوکراین در تاریخ ۷ سپتامبر، با مطرح کردن ادعا‌های بی‌اساس علیه تهران، گفت اگر ایران موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار دهد، "پیامد‌های ویرانگری برای روابط دوجانبه اوکراین و ایران خواهد داشت. " کی‌یف این بیانیه را در واکنش به ادعا‌های اخیر رسانه‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک توسط ایران برای تقویت نیرو‌های روسی در جریان عملیات جاری در اوکراین، صادر کرد. وزارت خارجه اوکراین ادعا کرد: "تشدید همکاری‌های نظامی-فنی میان روسیه و ایران، تهدید جدی امنیتی نه تنها برای اوکراین بلکه برای کل اروپا، خاورمیانه و جهان است. "

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار