| کد مطلب: ۱۱۳۶۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا اسماعیلی مقدم در گفت وگو با آرمان ملی:

قم استانداری در تراز معاون اول می‌خواهد

آرمان ملی- روح الله کرمانی: دولت چهاردهم که دولت وفاق ملی نام دارد، به ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان ، سیاستمدار اصلاح طلب و نهمین رییس جمهور ایران ، در ۷ مرداد ۱۴۰۳ رسماً آغاز به کار کرد پس از آن در روز 21 مرداد ماه در کمتر از زمان قانونی پیش بینی شده کابینه پشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و پس از بررسی برنامه های وزرا پیشنهادی در 31 مرداد ماه مجلس در اقدامی کم سابقه به تمام وزرای پیشنهادی رای اعتماد داد و کابینه دولت چهاردهم تشکیل شد.

 قم استانداری در تراز  معاون اول می‌خواهد

پس از تشکیل کابینه موضوعی که این روزها در صدر محافل سیاسی کشور قرار گرفته است انتخاب استانداران و مدیران میانی کشور است.رییس جمهور بر انتخاب افراد شایسته و توانمند و معتقد به برنامه‌ها و وعده‌های دولت فارغ از نگرش سیاسی تاکید داشته اند.انتخاب استانداران به عنوان نمایند عالی دولت در استان‌ها از اهمیت زیادی برخورد است چرا که آنها باید سیاست ها و برنامه های دولت در سطح کشور عملیاتی نمایند.یکی از استان‌های مهم کشور به عنوان پایگاه اصلی انقلاب اسلامی و قطب دوم سیاسی کشور بعد از تهران استان قم است که انتخاب استاندار آن همواره از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده است؛ چرا استاندار قوی و توانمند می تواند در بهبود ارتباط مراجع و علما و دولت و اجرای موفق برنامه های دولت نقش غیرقابل انکاری را داشته باشد.برای بررسی شاخص ها و ویژگی های استاندار مطلوب برای استان قم، خبرنگار ما به سراغ محمدرضا اسماعیلی مقدم، نماینده اسبق مردم قم در مجلس شورای اسلامی رفته و با وی به گفت وگو نشسته است. این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که استاندار قم باید هم تراز معاون اول رییس جمهور با اختیارات و امکانات کافی باشد و در واقع قم یک ابر استاندار می خواهد. اسماعیلی مقدم معتقد است بهترین خدمت رییس جمهور به قم این است که مدیران ارشد استان ما را از کارشناس ترین، پاک ترین، شجاع ترین، مردمی ترین و... فراجناحی انتخاب کنید. رییس جمهور برای حل ابربحران‌ها نمی‌تواند خود را محدود به یک جریان خاص کند. وی باید تکثر را به رسمیت بشناسد و بدون توجه به جناح و حزب و دسته و گروه افراد، از شایسته‌ترین افراد در کابینه و دولتش استفاده کند. در ادامه مشروح گفت وگوی آرمان ملی با محمدرضا اسماعیلی مقدم را می خوانید.

چرا از نخبگان و قمی های توانمند برای اداره استان قم کمتر استفاده شده است؟

قبل از انقلاب اکثر خانواده های قمی بیشترین موجودی خود را بی ادعا نثار دین خدا و قوام مذهب شیعه و رسیدن به سعادت ملت ایران و حفظ ثغور و شرافت کشور کردند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه چیز آنطور که انتظار آنها بود محقق نشد همین امر موجب شد یا گوشه عزلت گزیدند و اکثراً با برخوردهایی مواجه شده و سکوت پیشه کردند!گروهی با فراخوان هم مسلکان خود سازمان دولت پنهان را پایه گذاری کردند و الگوهای آن را به کل کشور صادر و در این راه رسیدن به اهداف خود از هیچ کوششی دریغ نکردند!

نخبگان قم را راندند و مدیران شایسته را به حاشیه فرستادند و همپالگی‌های خود را به قم آوردند.

قم در رتبه اول صادرات مدیران اصلاح طلب علمی و کارشناس به سایر نقاط کشور و وارد کننده مدیران ایدئولوژیک و مطلوب دولت پنهان است.

مهمترین خواسته های مردم قم از رئیس جمهور چیست؟

اما خواسته هایی از زبان عده زیادی از مردم قم این است که

آقای رئیس جمهور! فردی را به عنوان استاندار قم انتخاب کنید که خدمتگزار شایسته مردم قم باشد، نه کارگزار مورد پسند دولت پنهان.

دست او را برای خدمت عمومی و مردمی باز بگذارید.

به وزرای محترم تأکید کنید بهترین مدیر کل یا مدیر عامل یا رئیس سازمانی خود را در قم بگمارند.

استاندار موظف باشد از بودجه استان و کارهای مردمی به هیچ نهاد تبلیغی یا مذهبی اختصاص ندهد.

استاندار و مدیرانی انتخاب کنید که از قم یک چهره صادق، مهربان، منطقی، قاطع، متخصص و از همه مهمتر با سعه صدر به نمایش بگذارد.

ما استانداری می خواهیم که شجاعت تصمیم گیری در کارهای درست را مثل تعیین تکلیف پروژه منوریل (یا برچیدن آن که چهره شهر را زشت کرده ) و یا جایگزین مثل تبدیل آن به اتوبانی دوطرفه و دوطبقه شبیه بزرگراه شهید مدرس تهران را داشته باشد.

آقای رئیس جمهور در قم هم شر و هم خیر با درجه خلوص بالا وجود دارد و بدبختانه و هم خوشبختانه آن را به سایر نقاط کشور هم صادر می کنند. پس درگیری خطی و جناحی در قم در بالاترین حدش وجود دارد؛ بهترین خدمت شما این است که مدیران ارشد استان ما را از کارشناس ترین، پاک ترین، شجاع ترین، مردمی ترین و... فراجناحی انتخاب کنید. از مقامات بالای کشور بخواهید از مؤثرین سنتی قم بخواهند یکدوره 4 ساله از دخالت در امور کارشناسی و اجرایی دولت خودداری کنند.

برای تحقق خواسته های مردم قم انتظار از رییس جمهور چیست؟

رییس جمهور بهترین مجریان دولتی را در قم به کار بگمارد و آقایان هم در امور دولتی و حاکمیتی در استان قم هیچ گونه دخالت نکنند .امیدواریم رئیس جمهور محترم تمهیداتی را به کار برند که استانداری با نظر مردم و مقبول آنها انتخاب شود تا موفق باشد.

آقای پزشکیان کاندیدای جبهه اصلاحات بودند، اصلاح طلبان حقیقی . نه آنها که نان اصلاح طلبی را خورده و تقار اصلاحات را شکسته اند نه آنها که اصلاح طلبی دکان دو نبش آنها در بازی با عواطف و افکار مردم است.اگر اشتباه نکنم ارسطو می گفت افلاطون را خیلی دوست دارم اما حقیقت را بیشتر دوست دارم من قبول دارم که آقای رئیس جمهور تحت فشارهای متعدد است و مشکلات عدیده ای به ارث برده است ، حتما همه باید به او کمک کنند که امیدهای داده شده با وعده هایش به ناامیدی نینجامد. ولی رییس جمهور نیز به همراه هیأت دولت باید تمام توان خود را را برای تحقق وعده ها به کار گیرد و در این مسیر همواره وعده ها را یاد آور می شویم تا مردم از جریان اصلاح طلب در حمایت از رییس جمهور نا امید نشوند

استاندارآینده قم باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

استاندار قم به نظر ما باید بومی و دردآشنا و اهل تعامل با نهادهای مهم تاثیرگذار باشد. قم استانداری می خواهد که قوی و در حد معاون رئیس جمهور باشد.

آشنایی با بخش های مختلف وزارت کشور، شناخت کافی از وظایف دستگاههای مختلف و راهکارهای برون رفت از مشکلات در صورت بروز اختلاف بین دستگاهها و توان هماهنگی بین دستگاهها در راستای تحقق برنامه‌های دولت را داشته باشد .

داشتن سابقه قوی اجرایی و کارنامه موفق، شناخت گروه‌های سیاسی و تفکرات آنها و نحوه تعامل با آنها در کنار توجه به اقتضائات استان، توان هماهنگی با نهادهای حوزوی و فراملی قم، توان استفاده از ظرفیت فراملی قم برای توسعه این استان از دیگر شاخصه های استاندار در تراز قم باید باشد.

بررسی رزومه و عملکرد گزینه استانداری و بررسی خروجی مسئولیت های قبلی او، توان کنترل مدیریت شهری، اعاده اقتدار استانداری، توان دفاع از حقوق مردم قم از دولت هم باید در گزینه مطلوب استانداری قم لحاظ شود.

استاندار قم باید شجاع و قاطع باشد و توان به سرانجام رساندن کارها و پروژه های نیمه تمام قم را از بن بست داشته باشد. همچنین توان جذب اعتبار جدا از اعتبارات اختصاصی سالیانه برای مراسم ملی که هر ساله در قم برگزار می شود را داشته باشد.

توجه جدی به مشکلات زیست محیطی قم داشته باشد به ویژه گرد و غبار و کمبود آب توجه جدی به نسل جدید و خواسته های آنها و جلوگیری از گسست اجتماعی و وفاق بیشتر به کارگیری مدیران توانمند و متخصص و آزمون پس داده فارغ از نگاه‌های سیاسی، ساماندهی وضعیت مهاجرین و اتباع بیگانه در قم، ضابطه مند کردن موضوع مهاجرت ها به قم، توجه جدی به مناطق محروم و کم برخوردار، تلاش برای توزیع اعتبارات به صورت متوازن بین مناطق مختلف استان، توان کنترل گروه‌های تندرو، داشتن توانمندی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه گردشگری با رویکرد مذهبی، توانمندی در ایجاد رابطه اصولی و مناسب بین مراجع و علما و دولت و استفاده از ظرفیت آنها برای عملیاتی نمودن مأموریت های دولت، تلاش برای جذب اعتبارات ملی برای اجرای پروژه های حمل و نقلی، توانمندی در ارتقای جایگاه قم در اختصاص بودجه ملی و لحاظ نمودن زائران که سالیانه به قم می‌آیند. نیز از دیگر ملاک های استاندار قم می‌باشد که باید لحاظ گردد.

آیا کابینه دولت چهاردهم توان تحقق وعده‌های رئیس جمهور را خواهد داشت؟

خوشبختانه مجلس با درک شرایط کشور به کل کابینه دولت چهاردهم رای اعتماد ولی اینکه وزرای دولت چه کسانی باشند مهم نیست، ما به انتخاب آقای رئیس جمهور احترام می‌گذاریم مهم حفظ اعتماد مردم نسبت به دولت و در نتیجه نسبت به نظام است که باید حفظ شود فلذا داعیه اصلاح‌طلبان عمل ریاست محترم جمهوری به وعده‌های خود است با هر کابینه‌ای که صلاح می دانند که امیدوارم آقای پزشکیان بتواند با شعار وفاق ملی بتواند وعده های خود به مردم را محقق و کشور را به سوی آینده روشن تر رهنمون سازد. وزرا باید با هماهنگی با رییس جمهور برای پست های میانی و استانداران افراد با تجربه و متخصص انتخاب نماید تا توان تحقق وعده های رییس جمهور را داشته باشند. به هیچ وجه نباید افراد تندرو و کسانی که اعتقادی به برنامه های رییس جمهور ندارند و سابقه آنها هم این را نشان می دهد.

چه پیشنهادی به دکتر پزشکیان برای بهبود شرایط کشور دارید؟

دکتر پزشکیان! پیشنهاد و خواهش ما این است که در هر وزارتخانه و هر استانداری یک معاونت راهبردی تعیین شود که زیر نظر دکتر ظریف گوش و چشم ایشان و شما باشند که سوء خدمات و انحراف از وظایف را بررسی و بر انتخاب ها نظارت داشته و مرکز شکایات در امور تخصصی و سلامت اجرای قانون را در دست گیرند.

خواهشمندیم شما و آقای دکتر ظریف این کار ابتکاری و شایسته را به ثمر برسانید. شورای راهبردی ضمنا می تواند نقش اتاق فکر با جمع آوری مطلب از کارشناسان داخلی و خارجی ـ برگزاری میزهای تقاطع افکار و بررسی نظرات کارشناسان در فضای مجازی و ماهواره ها و روزنامه های برون مرزی و درون مرزی - هر جا فکر قابل تبدل است- استخراج کند.

شورای راهبردی ماهانه از کلیه وزرا حساب بگیرد و از جانب مردم مدعی باشد و نتیجه را سخنگوی محترم دولت به مردم اعلام کند. و شورا نظام امتیازدهی داشته باشد تا حد تغییر استاندران، مدیران و حتی وزیران.

برخی معتقدند موفقیت و عدم موفقیت دولت چهاردهم به پای اصلاح طلبان نوشته خواهد شد نظر شما در این زمینه چیست؟

قطعا اینگونه خواهد بود چرا که دکتر پزشکیان کاندیدای جبهه اصلاحات بودند، حتما منظور شما اصلاح طلبان حقیقی هستند که نه آنها که نان اصلاح طلبی را خورده و تقار اصلاحات را شکسته اند نه آنها که اصلاح طلبی دکان دو نبش آنها در بازی با عواطف و افکار مردم است.اگر اشتباه نکنم ارسطو می گفت افلاطون را خیلی دوست دارم اما حقیقت را بیشتر دوست دارم من قبول دارم که آقای رئیس جمهور تحت فشارهای متعدد است و مشکلات عدیده ای به ارث برده است ، حتما همه باید به او کمک کنند که امیدهای داده شده با وعده هایش به ناامیدی نینجامد. ولی رییس جمهور نیز به همراه هیأت دولت باید تمام توان خود را برای تحقق وعده ها به کار گیرد و در این مسیر همواره وعده ها را یادآور می شویم تا مردم از جریان اصلاح طلب در حمایت از رییس جمهور نا امید نشوند و رییس جمهور نیز وعده های خود را فراموش نکند. رییس جمهور برای حل ابربحران‌ها نمی‌تواند خود را محدود به یک جریان خاص کند. وی باید تکثر را به رسمیت بشناسد و بدون توجه به جناح و حزب و دسته و گروه افراد، از شایسته‌ترین افراد در دولتش استفاده کند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار