نگاهی به رتبه های برتر در گفتوگو با امان الله قرائی مقدم، جامعهشناس:
بازشدن دوباره زخم عدالت آموزشی
آرمان ملی: اعلام اسامی رتبه های برتر کنکور در مراکز آموزش عالی دولتی بار دیگر زخم کهنه ای به نام عدالت آموزشی را باز کرد تا علاوه بر به رخ کشیدن فقر امکانات آموزشی در بسیاری از نقاط ایران به گواه آماری که نشان داد، سهم مدارس دولتی از رتبههای برتر کنکور؛ فقط ۷ درصد است و تنها فقط ۲ نفر از ۳۰ نفر رتبه برتر کنکور در مدارس دولتی درس خواندهاند مهر تائیدی بود بر اینن واقعیت تلخ که تقریبا همه رتبه برتر این سهم و حق دولتی همه دانش آموزان کشور را یک اقلیت که از انواع و اقسام امکانات غیر دولتی استفاده کرده اند به خود اختصاص داده اند.
در این زمینه گفتوگویی داشته ایم با امان الله قرائی مقدم تا با نقبی به پولی شدن آموزش و نگاهی به وضعیت فعلی، ضمن توصیف وضع حال دانش آموزان و بی تفاوت معلمان مدارس دولتی نگاهی به انگیزههای معلمان مدارس پولی بیندازیم و بپرسیم که با این گره آموزشی چه باید کرد؟
آموزش و پرورش هم پولی شده
امان الله قرائی مقدم در واکنش به نتایج کنکور و آماری که از حضور کمرنگ دانش آموزان مدارس دولتی در رتبه های برتر کنکور به دست آمده، می گوید: آموزش و پرورش هم تحت تاثیر اقتصاد، پولی شده و هر کسی که درآمد بیشتری دارد از امکانات اموزشی بهتری بهره مند می شود.
به گفته این جامعه شناس چنینی اتفاقی خلاف عدالتی است که قول آن را در جامعه داده ایم!
او به سالهای قبل اشاره کرده و می گوید: پیشتر به دلیل اینکه معلمان باتجربه و با سابقه، متخصص و کارآزموده که سال ها در آموزش و پرورش خدمت کرده بودند، در مدارس دولتی تدریس می کردند، میزان موفقیت آن ها در کنکور و در امتحانات دیگر که صورت می گرفت، بیشتر و نتایجشان بهتر بود اما به تدریج و از وقتی که «از ما بهتران» از امکانات آموزشی بهتر، معلمین بهترو فضای آموزشی بهتر دست یافتند، همه چیز برعکس شد؛ به این معنا که هر کسی که پول دارد، فرزندانش را به مدارس خصوصی می برد و آنجا هم معلمان به دلیل اینکه مورد کنترل و نظارت شدید قرار دارند و مدیران مدارس، نتیجه برایشان مهم است، میزان موفقیت این نوع مدارس بیشتر است.
بیشتر قبولی های ما در گذشته از مدارس دولتی و از شهرستان ها بودند
قرائی مقدم، توضیح می دهد که در گذشته در تهران دو دبیرستان داشتیم یکی مدرسه کمال در نارمک و دیگری مدرسه البرز و البته یک مدرس هم اول خیابان زنجان بود و پشت دانشگاه شریف که آن ها هم بر اساس به کارگیری معلمان کارآزموده و خوب، پولی بودند و دانش آموزانشان نتایج خوبی در کنکور داشتند اما ما همان موقع در مدارس دولتی هم از خیابان شوش گرفته و راه آهن و جاهای دیگر در منطقه ۱۲ و خیابان ایران و میدان امام حسین(ع) و خیابان انقلاب، قبولی های زیادی داشتیم و حتی می شود گفت بیشترین قبولی های ما از شهرستان ها و مراکز استان هایی مثل مشهد، اصفهان، شیراز و مناطق نظیر ان بودند.
معلمان مدارس دولتی را نسبت به قبولی دانش آموزان بی تفاوت کردند
این جامعه شناس اظهار تاسف می کند که از زمانی که آموزش و پرورش را پولی و اقتصادی کردند و معلمان مدارس دولتی را مورد کم توجهی قرار دادند و حقوقشان با میزان کارشان متناسب نبود، این معلمان هم نسبت به قبولی و موفقیت دانش آمورانشان، بی انگیزه و بی تفاوت شدند و تنها می خواهند ساعت کلاس تمام شود و همه از کلاس بیرون بروند اما مدارس خصوصی و غیر دولتی و در واقع پولی با درآمدهای ماهیانه بالا که از دانش آموزان می گیرند، خب معلمان را جذب کرده و پول بیشتری به آن ها می دهند و با امتحانات مکرری که از دانش آموزان می گیرند و در ساعات طولانی آموزش موفقیت های بیشتری را در کنکور رقم زده اند و این جای تاسف دارد که ترویج بی عدالتی آموزش را در کشور افزایش داده که این این بی عدالتی در تهران بیشتر است و مراکز استان ها و شهرستان ها هم جای خود دارد.
وزیر جدید آموزش و پرورش چه باید کند؟
در چنینی شرایطی از قرائی مقدم می پرسیم که مسئولان به ویژه تیم جدید وزارت آموزش و پرورش چه باید کنند؟ به گفته این جامعه شناس طبق قانون اساسی آموزش و پرورش رایگان برای دانش آموزان در نظر گرفته شده و این قانون اساسی کشور است و ما باید هرچه بیشتر تلاش کنیم که به سوی عدالت آموزشی حرکت کنیم و سعی کنیم مدارس دولتی که از اقشار و طبقات محروم هستند بر خلاف گذشته هم از امکاناتی برابر با سایر دانش آموزان فراهم کنیم؛ به وضعیت معلمان رسیدگی شده و به آنها انگیزه دهیم تا طبق قانون اساسی عدالت آموزشی در کشور ساری و جاری شود در غیر این صورت اوضاع روز به روز بدتر، بی عدالتی پررنگ تر و با بحرانی جدی در آموزش و پرورش و نیز آموزش عالی کشور مواجه خواهیم شد.
ارسال نظر