| کد مطلب: ۱۱۳۵۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حاشیه‌های فرزندان همراهان رئیس جمهور

مراسم معارفه حاشیه‌ساز

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: سیاست تنها یک تنه درخت ساده نیست که تنها رشدش در بالارفتن و قطورشدنش تعریف شود بلکه شاخ و برگ‌هایی دارد که شاید در مسیر تنه حرکت نکند و چهره زیبایی نداشته باشد.

 مراسم معارفه حاشیه‌ساز

فرزندان و نزدیکان سیاستمداران را می‌توان همین شاخ و برگ‌ها توصیف کرد که اگر رشدی هماهنگ با تنه نداشته باشند، تنه زیبا و قطور دیگر زیبایی ومخاطب نخواهد داشت. در تاریخ کشور بارها فرزندان برای پدران سیاستمدار دردسرساز شده‌اند و موجبات کاهش اعتبار یا شهرت آنها را با رفتار و اقدامات خود فراهم کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها پرداخته خواهد شد.

*سمت دولتی ژن خوب چیست؟

حمیدرضا عارف آخرین پسری است که نگاه‌ها را متوجه خود کرد. محمدرضا عارف به‌تازگی به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور انتخاب شده است اما حضور پسرش در مراسم تودیع ومعارفه وزیر صمت شیرینی سمت جدید را به کام پدر تلخ کرد چرا که بی‌نهایت انتقاد به حضور پسر عارف در یک مراسم دولتی شد و این سوال را پدید آورد که شغل حمیدرضا عارف چیست که در این مراسم حضور داشت. محمد فاضلی، جامعه‌شناس نوشت: «آقای عارف توضیح بدهند پسرشان در جلسه رسمی دولتی چه می‌کرده است؟ به چه حقی، با چه سمتی و به چه دلیلی در جلسه حضور داشته‌اند؟ خیلی افراد مثل من دولت را از درون دیده‌اند و می‌دانند این نوع حضورها، منفعت خلق می‌کند. یک خبر یا عکس از بودن در جلسه‌ای، فرصت خلق رانت ایجاد می‌کند. آقای عارف، عضو دولت آقای پزشکیان هستید که در کارزار انتخاباتی، بیش از هر متن دیگری، به نهج‌البلاغه ارجاع داده است. آداب حضور در دولت به‌طور عام، دولت پزشکیان به‌طور خاص را محترم بشمارید. درباره حضور پسرتان در این جلسه توضیح دهید. شفاف.» یا حسن آقامیری، سخنران مذهبی در اینستاگرام خود نوشت: «آقای معاون اول! پسر شما چکاره دولت هستند که تو مراسم رسمی تکریم و معارفه وزیر صمت حضور داشتند؟ اگر پستی دارند رسما اعلام کنید وگرنه دولت خانه پدر شما نیست.» رسانه اصولگرای تابناک، با انتشار تصویری از ترندشدن هشتگ پزشکیان در پیام رسان ایتا، نوشت: «پس از حواشی ایجاد شده پیرامون حضور فرزند معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه انتصاب یکی از وزرا موجی از انتقادها در این شبکه اجتماعی به سمت رئیس‌جمهور روانه شد.»

*سوءاستفاده تندروها از حضور پسر عارف

نکته قابل تامل اینجاست که اصولگرایان تندرو به حمایت از عارف پرداختند که هدفشان ایجاد تفرقه در جریان اصلاحات است مانند عبدا... گنجی، مدیرمسئول پیشین روزنامه‌ جوان که نوشت: «برای بنده هم مثل بقیه سوالم این است، پسر دکتر عارف در جلسه معارفه چه می‌کند؟ حتی ممکن است موجه باشد خوب است توضیح داده شود. اما قسم می‌خورم اگر فرزند برخی دیگر از همین اصلاح‌طلبان بود، به رو هم نمی‌آورند. موضوع خود عارف است. ظاهرا عارف سرنوشتی مثل لاریجانی یا ناطق و... در جریان مقابل دارد.» گفتنی است حمیدرضا عارف پیش از این هم اظهاراتی داشت که حاشیه‌ساز شده بود. او گفته بود: «هر کسی‌که توانایی داشته و به نقطه‌ای رسیده، حتما استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تاثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه 15 کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود.» پس از آن بود که برخی او را ژن خوب نامیدند.

*حواشی پشت‌پرده پسر مشایی

فرزندان معاون‌ اول‌های دیگر هم خبر ساز بودند مانند فرزند مشایی! رضا مشایی همواره همراه علیرضا احمدی‌نژاد بود که البته به هر حال خواهرش همسر پسر احمدی‌نژاد شد. حواشی اطراف مشایی آن اندازه زیاد بود که فرصتی برای حاشیه‌آفرینی پسرش نبود. رضا رحیم مشایی در سایه بود و سعی می‌کرد دیده نشود اما دور از ذهن است که پسر رحیم باشی و حامی احمدی‌نژاد اما حاشیه‌آفرین نباشی! او از سریال‌های هری پاتر، همراهان، 24 و لاست به عنوان فیلم‌های مورد علاقه خود نام برده است. اگرچه صفحه «کوروش کبیر» در فیسبوک، حدود سال 99 از سوی طیفی از پان ایرانیست‌ها راه‌اندازی شده است اما مشخص نیست علاقه رضا رحیم‌مشایی به شخصیت کوروش از چه زمانی شکل گرفته است. رضا مشایی همچنین در لیست علاقه‌مندی‌های خود به موارد قابل تأملی اشاره کرده است. پسر مشایی همچنین از «لوی اشتراوس» نظریه‌پرداز یهودی آمریکایی، برندهای «آدیداس» و «ورساچه»، ورزش تنیس، قلیان و خوانندگان و سینماگرانی مثل شادمهر عقیلی، احسان خواجه امیری، مهران مدیری، گروه موزیک رپ – متال «لیمپ بیزکیت» و کارتون‌های لولک و بولک، سگ بوشوِگ و... به‌عنوان علاقه‌مندی‌های خود نام برده است.»

*دختران رحیمی علیه احمدی‌نژاد

فرزندان مرحوم محمدرضا رحیمی هم خبرساز بودند. زمانی‌که بحث دریافت یک میلیاردی به معاون اول رحیمی مطرح شد، دختران معاون اول رئیس‌جمهوری سابق ایران، با انتشار نامه‌ای اتهامات وارده به پدرشان مبنی بر دریافت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رشوه را رد کردند و گفتند که همه این پول صرف انتخابات مجلس شده است. این نامه همچنین عنوان می‌کند که دلیل درگذشت همسر محمدرضا رحیمی، اعلام حکم زندان آقای رحیمی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که آن زمان منجر به بیماری قلبی و سکته‌مغزی همسر او شد. پیش از این رحیمی با اعلام حکم زندان خود در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشته بود: «رحیمی محکوم امروز، چوب لجبازی‌ها و آبروبری‌های‌ گاه و بیگاه شما را می‌خورد» این موضوع بازتاب‌هایی داشت که عدم شرکت محمود احمدی‌نژاد در مراسم عروسی دختر رحیمی از آن جمله است اما پسر احمدی‌نژاد در این مراسم حضور داشت. خبرگزاری دولتی برنا در سال 95 نوشته بود: «احمدی‌نژاد که در سال آخر ریاست جمهوری خود تمامی امور کشور را رها کرد و در هر محفلی به دفاع از رحیمی پرداخت، غایب بزرگ مراسم دیشب بود. به‌نظر می‌رسد روابط میان رئیس و معاون پس از نامه‌هایی که با یکدیگر رد و بدل کردند، هنوز به حالت عادی برنگشته است.»

*اتهام به پسر برای تخریب پدر

پسر اسحاق جهانگیری هم بی‌حاشیه نبود. در سال 97 فیلمی در فضای مجازی از یک فِراری طلایی و سرنشینان آن منتشر و ادعا شده است: «این بزرگوار پسر جهانگیری عزیزه که در اسپانیا با ماشین فراری طلائیش داره با پول ملت بیچاره فخر می‌فروشه فرزندت کجاست آقای جهانگیری؟ لابد میگه بیکار و الاف.» اما این اقدام برای تخریب پدرش بود و پسر اسحاق جهانگیری در واکنش به انتشار این فیلم در اینستاگرام خود نوشته است: «من محمدحسین جهانگیری فرزند دکتر اسحاق جهانگیری دانش آموخته دکتری مدیریت زنجیره تامین، اکنون مشغول انجام خدمت سربازی هستم. برادر کوچک‌ترم محمد حسام دانش‌آموز سال سوم دبیرستان است. دو خواهرم هم هر دو ازدواج کرده‌اند و ساکن تهران هستند. همه این‌ها را برای این نوشتم که بگویم هیچیک از ما، نه در اسپانیا هستیم و نه در هیچ کشوری غیر از ایران و نه آنگونه که «اخبار جعلی» به خانواده ما هم رسید، نه «فِراری» داریم، نه از ایران عزیز «فَراری» هستیم.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار