| کد مطلب: ۱۱۳۵۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی از برنامه‌های فرمانده اقتصادی دولت گزارش می‌دهد:

مخالفت وزیر اقتصاد با شوک درمانی

آرمان ملی- احسان اسقایی: خاطرات خوبی از او در ذهن هاست. زمانی که در دولت حسن روحانی رئیس کل بانک مرکزی شد یکباره و ظرف کمتر از چند روز نرخ دلار در بازار شکست به طوری که رسانه ها از او تحت عنوان کمر شکن دلار نام بردند.

مخالفت وزیر اقتصاد با شوک درمانی

همتی یک مدیر اقتصادی قوی است که همواره تلاش کرده زمینه های ایجاد رانت اقتصادی را از بین ببرد. طرح های اقتصادی که او پایه گذاشته است و یا اینکه تلاش کرده به نتیجه برساند عموما بر مبنای جلوگیری از رانت است. همتی همواره کوشیده فاصله دلار در بازار با نرخ رسمی آن را بکاهد تا اجازه ندهد که عملا رانتی توزیع شود. رانتی که عموما منشأ فسادهای میلیارد دلاری در اقتصاد ایران است و توزیع آن بین یک طبقه خاص باعث افزایش اختلاف طبقاتی می‌شود. با این وجود همواره مخالفانش سعی کردند او را با حاشیه هایی روبه‌رو کنند و عموما این اقدامات علیه او نیز به خاطر سوابق روشن اقتصادی و مبارزه هایی که با رانت در حوزه ارز  داشته؛ راه به جایی نبرده است. در خاطر داریم در زمانی که او رئیس کل بانک مرکزی بود کوشید ارزها ناشی از صادرات را با نرخی نزدیک به ارز بازار  در دسترس بانک مرکزی قرار دهد و از این طریق توانست بر میزان ذخایر ارزی کشور بیفزاید او مدیر بحران‌هاست و در اوج بحران اقتصادی ناشی از تحریم هایی که ترامپ می خواست به وسیله آنها کمر تهران را بشکند توانست کشور را به هر طریق از منظر اقتصادی اداره کند. هرچند جهش های مقطعی ارز در دوران او باعث شده،  برخی خدمات او را نادیده بگیرند اما اینکه او با واقعیت های اقتصادی ایران آشناست؛ برکسی پوشیده نیست.

*همتی بالاخره  به جلوت آمد

  جمعه شب بود که همتی که اکنون وزیر اقتصاد دولت چهاردهم است به برنامه ویژه خبری صدا و سیما دعوت شد و توانست از فرصت رسانه ملی استفاده کند و برنامه های اقتصادی دولت را با سمتی که در تیم اقتصادی دولت دارد و عملا فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم است را بیان کند؛ سخنان او البته با واکنش مثبت بازار روبه‌رو شد و بنابر اطلاعاتی که از بازارهای مالی منتشر شده است با توجه به وعده هایی که وزیر اقتصاد داد در ارتباط با بورس داد؛ بورس واکنش مثبتی به سخنان همتی داد و یکپارچه سبز شد.

*بایکوت همتی شکسته شد، کدام اسب زین کرده؟

عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی ویژه خبری تاکید کرد:خوشحالم بعد از سه سال بایکوت خبری همتی در رسانه ملی شکست.این را مرهون تدابیر رهبر معظم انقلاب می‌دانم. همتی افزود: برخی می گویند اسب زین شده تحویل دولت چهاردهم شده است اما رشد اقتصادی ما هنوز تا ۸ درصد فاصله زیادی دارد، تورم هنوز نزدیک به ۴۰ درصد است، نرخ بیکاری اگر با نرخ مشارکت زمان کرونا در نظر بگیریم نزدیک به ۱۳ درصد به صورت واقعی است. وی  وعده داد:باید به سمت ثبات اقتصادی پیش برویم.دخالت‌های دستوری و رانت اطلاعاتی ناشی از قیمت گذاری دستوری باید از بین برود. باید اعتماد را به بورس بازگردانیم و نیازمند چند اقدام است.میانگین سود شرکت های بورسی از ۲۶ درصد نصف شده است.سر موضوع بورس در ستاد اقتصادی دولت ایستادگی خواهم کرد.

*وعده مهم برای رفع ناترازی بانک ها

 وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت:رفع ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها مهمترین موضوعاتی است که برای کمک به کاهش تورم به طور جدی در دستور کار است.از روزی که آمده ایم تمرکز خود را بر کاهش کسری بودجه گذاشته ایم. بودجه سال آینده را با دقت و تراز بیشتر هزینه و درآمد تدوین خواهیم کرد.

*مالیات بر تولید کاهش می‌یابد

 او تاکید کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تکمیل سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی دنبال خواهد شد. عدالت مالیاتی را همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی دنبال می کنیم. ۵ درصد کاهش مالیات تولید کنندگان اجرا می شود.

*فریاد وزیر اقتصاد از رانت در اقتصاد و مخالفت با شوک درمانی

 عبدالناصر همتی گفت: حکمرانی اقتصادی ما غلط است. ۱۷۰۰ همت رانت در اختلاف قیمت ارز در سال گذشته داده ایم. با همکاری بانک مرکزی نرخ ارزها را با هم کم می کنیم. ۱۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی غیر نفتی ناشی از همین فاصله نرخ ارزهاست.تجربه نرخ ارز نیما و بازار آزاد را در بانک مرکزی داشتم، نرخ ارز آزاد را پایین می‌آورد و جلوی سفته بازی را می‌گیرد. ارز ترجیحی را باید مدیریت کنیم تا فقط به کالاهای اساسی تخصیص دهیم. نظارت کنیم نفع آن به سبد کالای اساسی مردم برسد.کارهای شوک آور در اقتصاد نخواهیم کرد، چه در ارز ترجیحی و چه بنزین.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار