| کد مطلب: ۱۱۳۵۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اهداف سفر آتی رئیس‌جمهور به روسیه را بررسی می‌کند

امضای معاهده جامع در دستور کار

آرمان ملی- حمید شجاعی: سیاست خارجی بخش مهمی از برنامه‌های دولت چهاردهم را تشکیل می‌دهد و رئیس‌جمهور نیز چه در زمان تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از پیروزی و تشکیل دولت بارها به مساله روابط خارجی مطلوب و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تعامل بهتر و بیشتر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای تامین منافع ملی بسیار تاکید کرده است.

 امضای معاهده جامع در دستور کار

در همین راستا توافقات دو یا چندجانبه و حضور و عضویت در سازمان‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رویکردی بوده که اساسا طی سال‌های اخیر در دستور کار دولت‌های مختلف بوده است تا با استفاده از ظرفیت این سازمان‌ها بتوانیم شرایط اقتصادی داخلی را نیز به طور کلی سامان ببخشیم. سازمان همکاری شانگهای که یک سازمانی میان دولتی اوراسیایی برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی  به حساب می‌آید یکی از این سازمان‌هاست که ایران طی سال‌های گذشته از زمان دولت روحانی درخواست عضویت خود به این سازمان داده بود و به‌عنوان عضو ناظر در آن حضور داشت و سپس به عضویت دائم درآمد. جدای از آن؛ سازمان دیگر گروه بریکس است که بیشتر رویکرد و سویه اقتصادی دارد و قدرت‌های نوظهور آن را پایه‌ریزی کرده‌اند که کشورمان نیز شهریوماه سال گذشته به عضویت رسمی این گروه درآمد تا در کنار کشورهایی همچون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای‌جنوبی که قدرت‌های نوظهور اقتصادی محسوب می‌شوند شرایطی را فراهم کنند که در مراودات و مناسبات جهانی به لحاظ اقتصادی بتوانند طبق روند مطلوب و موردنظر خود و فارغ از آنچه در نظام کنونی بین‌المللی با تاثیر مستقیم آمریکاست پیش بروند. جالب اینکه همین عدم مشارکت اروپا و آمریکا در این گروه است که باعث مخالفت‌های گاه و بیگاه آمریکایی‌ها با این گروه می‌شود. اما شاید این پرسش مطرح شود که  چرا حضور در بریکس برای ایران تا حدی زیادی مهم است و بر آن تاکید دارد.  باید اذعان داشت که فقط یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت حضور در گروه بریکس این است که این گروه به‌واسطه دارا بودن نیمی از جمعیت جهان و بین ۲۵ تا ۲۸‌درصد از ظرفیت اقتصاد جهانی پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارد و از رشد پرشتاب اقتصادی و نفوذ در امور جهانی هم برخوردار است و از سوی دیگر یکی از رویکرد‌های اصلی اعضای بریکس هم این بوده که آن‌ها همیشه حامی کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های جنوب و برقرار کننده تعادل و عدالت اقتصادی در مقابله با نظام پولی و بانکی غربی بوده‌اند. از قضا ایران نیز همواره به‌دنبال حضور در سازمان‌های بین‌المللی مستقل و عدم وابستگی به غرب بوده است. لذا حضور در بریکس می‌تواند افق‌های روشن‌تری را پیش‌روی کشورمان بگشاید.

 از دعوت پوتین تا دستور کار نشست

اجلاس آتی سران بریکس به‌عنوان مهم‌ترین رویداد این گروه ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار خواهد شد و کشورهای عضو بار دیگر برای هم‌اندیشی و تبادل‌نظر گرد یکدیگر جمع خواهند شد. این در حالی است که بیست و نهم مردادماه  سال‌جاری یعنی کمتر از 2 هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به‌صورت رسمی از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان دعوت به‌عمل آورد تا در اجلاس بریکس در روسیه شرکت نماید. چه اینکه کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز با تایید این خبر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در حاشیه این اجلاس را رد نکرد. طبق گفته جلالی سران گروه بریکس در نشست خود در کازان، ضمن سخنرانی و طرح دیدگاه‌ها، درباره مسائل مهم بحث و بررسی خواهند کرد؛ در طول ماه‌های اخیر و طی جلسات بسیار زیادی که در سطوح مختلف بین اعضای بریکس برگزار شد، مباحثی جمع‌بندی شد که نکات اصلی این جلسات، به تأیید سران نیز خواهد رسید. اما مساله دیگر در حاشیه این نشست را می‌توان در روابط دو جانبه ایران و روسیه دید جایی‌که اخیرا سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: «معاهده جامع ایران و روسیه مدت‌هاست میان دو کشور در چارچوب نشست‌های فنی گفت‌وگو شده و پیش‌نویس‌های آن مورد مذاکره قرار گرفته است. در چارچوب اراده سیاسی مشترک برای امضای آن در راستای تقویت مناسبات دو کشور، این سند در آخرین دور مذاکرات نهایی شده است. امضای نهایی آن یک روند حقوقی دارد.» جلالی سفیر کشورمان نیز در همین خصوص اظهارکرد: «اکنون منتظر هستیم که هر دوطرف، مسائل پروتکلی را انجام دهند و در مرحله بعد، نوبت به امضای وزیران امور خارجه خواهد رسید. اینکه این موافقت‌نامه در کازان و در حاشیه نشست سران گروه بریکس توسط رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امضا خواهد شد، به طی شدن فرایندهای پروتکلی بستگی دارد. خواست قلبی ما این است که قبل از اجلاس سران گروه بریکس، کار در بخش پروتکلی دو کشور به پایان برسد و در گفت‌وگوهای دوجانبه آقایان پزشکیان و پوتین در حاشیه این رویداد بزرگ، این موافقت‌نامه به امضای رؤسای‌جمهور دو کشور برسد.» حال باید دید که حضور مسعود پزشکیان در این نشست که قطعا ابعاد گسترده‌ای چه از منظر روابط بین ایران و روسیه و معاهدات دوجانبه و چه از منظر بین‌المللی حضور در نشست اعضای بریکس دارد با چه دستاوردهایی همراه خواهد بود.

* دیدار سرکنسول ایران با دستیار رئیس‌جمهور تاتارستان

سرکنسول ایران در کازان با دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان دیدار و رایزنی کرد. داود میرزاخانی در دیدار با «باکیروف گازینور»، دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان، در خصوص روابط دوجانبه و هماهنگی اجلاس سران بریکس به بحث و تبادل‌نظر پرداخت. پیش‌تر کاخ کرملین اعلام کرد که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران دعوت‌نامه‌ای از طرف روسیه برای شرکت در نشست رهبران گروه بریکس در کازان دریافت کرده است. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه تأیید کرد که مسعود پزشکیان دعوت‌نامه‌ای از سوی مسکو برای شرکت در نشست سران بریکس در کازان دریافت کرده است. وی افزود: «از هم اکنون برای رئیس‌جمهور منتخب ایران دعوت‌نامه‌ای رسمی ارسال شده و امیدواریم آقای پزشکیان در این نشست شرکت کند. ما خوشحال خواهیم شد که او را ببینیم و رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین نیز در حال آماده‌سازی خود برای این ملاقات است.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار