| کد مطلب: ۱۱۳۵۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حاشیه‌سازی‌‌های ادامه دار دلواپسان

هراس از لبخند رضایت جامعه!

آرمان ملی – مطهره شفیعی: ظاهرا روزهایی از جنس دیگر در انتظار جامعه ایران است، جامعه‌ای که در سال‌های گذشته شاهد ممنوعیت تدریس اساتید شناخته‌ شده‌اش و جلوگیری از تحصیل دانشجویانی بود که فرصت خطا و آموختن از آنها گرفته شده بود.

هراس از لبخند رضایت جامعه!

پزشکیان که با شعار وفاق بر سر کار آمد، از همان روز اول سعی کرد گره‌های اجتماعی و سیاسی را بگشاید پس وزرایی انتخاب کرد که می‌دانستند دستاوری مثبنی با محرومیت و دیوار کشی و ... به‌دست نخواهد آمد و پزشکیان از آنها خواست تا در تصمیمات گذشته تجدید نظر شود. اما غیر از قشر دانشگاهی برخی اقشار دیگر هم با مشکلاتی مواجه بودند مانند شکایت نهادهای دولتی از رسانه‌ها که دستور پس گرفتن این شکایات هم داده شد. از سوی دیگر هنرمندان هم مشکلاتی داشتند از جمله ممنوع التصویر شدنشان در سال‌های گذشته که ظاهرا بر اساس اظهارات سخنگوی دولت،  تدبیری برای فعالیت آنها شده است.

*رفع محدودیت بازیگران؟

فاطمه مهاجرانی که نخستین سخنگوی بانوی دولت است، در پاسخ به اینکه موضع دولت درباره هنرمندان ممنوع‌الکار که بخش قابل توجهی از آنان بنا به اتفاق‌های رخ داده یکی دو سال اخیر از میان سینماگران زن هستند، چه خواهد بود، تاکید کرد: ان‌شاءالله در این زمینه وفاق ملی ایجاد می‌شود. او در نکوداشت امین تارخ با اشاره به اینکه در این برنامه اولین بار است با عنوان رسمی دولتی صحبت می‌کند، خطاب به هنرمندان حاضر در سالن فردوس موزه سینما گفته بود: واقعیت این است که خیلی از شما هنرمندان شاید خودتان به نقشی که در زندگی ما به عنوان شهروند دارید، واقف نباشید. نقش شما مهم است چون نوعی پیوستگی از جنس عشق به ما می‌دهید. خوشا به حال آن کسانی که می‌دانند جز هنر که تاج سر آفرینش است، دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست. مهاجرانی در حاشیه رونمایی از گنجینه‌ها در گفت‌وگویی با ایسنا درباره رویکرد دولت به هنر و سینما آن هم وقتی که نوعی افتراق میان هنرمندان و دولت به وجود آمده است، بیان کرد: هنر، صدای اصیل جامعه است که به آن لطافت هم می‌بخشد. هنر خیلی وقت‌ها مثل یک روانکار بین اجزای یک سیستم عمل می‌کند. اگر هنر نباشد زندگی خشن می‌شود لذا نگاه دولت حمایت از هنر و هنرمند است.

*ناراضیان از تصمیم دولت وفاق

اما ظاهرا تصمیمات دولتمردان به مذاق برخی خوش نیامده است. مانند نماینده رهبری در دانشگاه‌ها به برکناری اردشیر انتظاری، استادی که اظهاراتش درمورد مهسا امینی جنجال آفریده بود، واکنش نشان داد. حجت الاسلام مصطفی رستمی نوشت: «یکی می‌گوید نفله؛ عذرخواهی هم می‌کند، به دانشگاه دستور عزلش می‌رسد. یکی به مقدسات جامعه اهانت می‌کند، اصرار هم می‌کند، از دانشگاه مدارا و عدم برخورد خواسته می‌شود.» حمید رسایی هم از دایره منتقدان عقب نماند و دیروز با انتشار توئیت‌های یک دانشجوی محروم شده از تحصیل نوشت:« صدها هزار استاد و دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تدریس و تحصیلند که مشکلات متعددی از جهت آموزشی و رفاهی متوجه آنهاست. اینکه اولین دستور آقای پزشکیان به جای برطرف کردن مشکلات آنها بازگرداندن چند ده #داعشجو به محیط دانشگاه است، محل سؤال‌ جدی است.نمونه‌ای از یک دانشجو که آقای پزشکیان تلاش می‌کند امثال او را به محیط دانشگاه برگرداند! برگرداندن چنین داعشجویانی به محیط دانشگاه، پای وزیر علوم را هم به مجلس باز می‌کند.» اوپیش از این هم نوشته بود:« به صحبت‌های آقای پزشکیان با دقت گوش کنید. جان کلام این است: دانشجو نمی‌تونه آدم بدی باشه. اگر دانشجو نمی‌تونه آدم بدی باشه پس اساسا آیین‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها چیز مزخرفی است. قاعدتا دانشجو خلافکار نمی‌شود ولی خلافکار در لباس دانشجو خلاف می‌کند. همانطور که طلبه امام زمان اگر واقعا طلبه باشد خلاف نمی‌کند ولی خلافکار می‌تواند در لباس طلبه‌ها خلاف کند.»

*هراس از کابینه پزشکیان

روزنامه کیهان که در ابتدا در قامت حامی پزشکیان ظاهر شده بود، نارضایتی از تصمیمات رئیس جمهور را علنی کرد. این روزنامه نوشت: « در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی (با استناد به بی‌دقتی آقای پزشکیان) چنین القا شد که کلیت کابینه با نظر رهبر انقلاب چیده شده است. جریان بی‌صداقت سیاسی و رسانه‌ای با همین خط القایی، برخی نمایندگان را هم به اشتباه انداختند. اما رهبر انقلاب بیان کردند: «آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم و نظری نداشتم».«تعداد بیشتر» یعنی حداقل نصف به علاوه یک. و چنان که از خبرها بر می‌آید و سیره رهبر انقلاب بوده، ایشان نهایتا درباره چند نفر از وزرای پیشنهاد شده، نظر اثباتی و تاییدی داده و درباره بقیه نظری نداده‌اند. نکته قابل توجه درباره فهرست پیشنهادی اینکه بنابر اعلام آقای کوثری نماینده مردم تهران: «وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت اعلام کرد دست ما برای اعلام استعلام وزرا بسته است، و فقط تابعیت و محکومیت قضائی را اعلام می‌کنیم». بنابراین، افراطیون مدعی اصلاحات، دو دروغ را با هم گفتند تا الزام قانونی بررسی صلاحیت وزیران در مجلس را دور بزنند: اینکه کابینه در هماهنگی کامل با رهبری بسته شده (!) و اینکه درباره یکایک وزیران پیشنهادی، استعلام گرفته شده و بنابراین نیازی به بررسی مجدد مجلس نیست!»  از سوی دیگر سید محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس، با انتشار یادداشتی، به کابینه مسعود پزشکیان، حمله کرد. سید محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، خطاب به مسعود پزشکیان نوشت: «جناب آقای پزشکیان، آیا جمع شدن اغتشاشگران و حامیان آن‌ها در دولت شما خبر از برنامه ریزی برای اغتشاش گسترده و به هم ریختن نظم عمومی و آرامش مردم می‌دهد؟» که احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح طلب به او پاسخ داد:« خدمت آقای نبویان و دوستانشان باید عرض کرد که این «نوندونی سیاسی» دیگه عصاره‌اش کشیده شده و پاک خشکیده است! بنابراین، فکر نوندونی سیاسی تازه باید باشند! »

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار