| کد مطلب: ۱۱۳۵۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد

دستور ویژه رئیس جمهور برای بررسی جوانب حادثه لاهیجان

درگیری در قهوه خانه، مرگ در بازداشتگاه

آرمان ملی: روز هفتم شهریور ماه، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان از بازداشت پنج نفر از کارکنان نیروی انتظامی در جریان پرونده فوت یک متهم تحت نظرگاه فرماندهی انتظامیِ (مکانی که متهمان نگهداری می‌شوند) این شهرستان خبر داد؛ متهمی به نام محمد میرموسوی که در اولین اطلاع‌رسانی‌های قوه قضائیه نامی از او برده نشد.

درگیری در قهوه خانه، مرگ در بازداشتگاه

بعد از این بود که تصاویری از  پیکر  این فرد در فضای مجازی منتشر شد. روز هشتم شهریور، ویدئوهایی از مراسم خاکسپاری متوفی همچنین شستن جسد منتشر شد که آثار  کبودی روی بدن او دیده می‌شد. همزمان برخی رسانه‌های خصوصا خارجی به نقل از منابع محلی که با شرایط پاسگاه پلیس لاهیجان آشنایی دارند، گفتند که ماموران بعد از بازداشت، محمد میرموسوی را به قسمت پشت پاسگاه پلیس لاهیجان که فاقد دوربین بوده است، برده‌اند.

تحت‌نظرگاه مکانی است که متهمان حسب مورد به دستور مقام قضائی یا در جرائم مشهود به موجب قانون براساس گزارش کتبی ضابطان و مقامات ذیصلاح قانونی تا تسلیم به مقام قضائی و حداکثر تا مدت ۲۴ ساعت در آن محل نگهداری می‌شوند و براساس اخبار منتشر شده در پایگاه خبری پلیس وابسته به نیروی انتظامی این حادثه در پاسگاه روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان (گیلان) رخ داده است.

اما این اتفاق علاوه بر بازتابی که در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، واکنش جمعی مسئولان و متولیان امور دولتی و قضا در ایران را هم در پی داشت؛ بعد از این اتفاق، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان از بازداشت ۵ نفر از کارکنان نیروی انتظامی مربوطه در این زمینه خبر داد و روز بعد هم مسعود پزشکیان، رئیس دولت به وزیر کشور برای بررسی جوانب حادثه لاهیجان دستور داد و همان روز، دادستان لاهیجان خبر داد که متهمان با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شده‌اند.

همزمان سردار احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی کشور دستوری ویژه درباره حادثه لاهیجان، صادر کرد که به موجب آن، تیم تخصصی بازرسی از ۷۲ ساعت گذشته در محل حادثه استقرار یافته و تمامی متهمان تحت بازجویی و تحقیق قرار گرفتند و از سوی این مقام ارشد انتظامی کشور تاکید شد که به‌هیچ عنوان از خطا‌های این‌چنین چشم پوشی نمی‌کنیم. بلافاصله هیات ویژه وزارت کشور برای بررسی حادثه لاهیجان اعزام شدند و بررسی‌ها هنوز ادامه دارد.

اطلاعیه پلیس درباره فوت جوان لاهیجانی

روز گذشته، اولین ویدئو از خودروی مرحوم میرموسوی جوان فوت شده لاهیجانی در بازداشت پلیس، منتشر شد. در این ویدئو خودروی سوخته طی نزاع و درگیری، کاملا از بین رفته بود. همزمان، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دومین اطلاعیه‌ای که پیرامون فوت مرحوم میرموسوی صادر شد از عزل فرمانده پاسگاه ناصر کیاده و از تعلیق خدمت عوامل دخیل خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: روز پنجشنبه، رئیس بازرسی کل فراجا در موقعیت حاضر و بر اساس جمع بندی گزارش‌های بازرسان، با دستور سردار رادان، فرمانده پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل معلق از خدمت گردیدند. همچنین در صورت تأییدِ سهل انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی؛ تنبیهاتِ انضباطی متناسب اجرا خواهد شد. در پایان به خانواده مرحوم میرموسوی تسلیت عرض نموده و استیفایِ حقوق ایشان را وظیفه ایمانی و اخلاقی پلیس می‌دانیم.

بازداشت ۵ نفر و دستور پزشکیان

اما برای مرور حادثه به روز هفتم شهریور برمی‌گردیم و خبر بازداشت پنج نفر از کارکنان پلیس در رابطه با پرونده فوت یک متهم. در این روز، ابراهیم انصاری، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان از بازداشت پنج نفر از کارکنان نیروی انتظامی در جریان پرونده فوت یک متهم در تحت نظرگاه فرماندهی انتظامی این شهرستان خبر داد. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان گیلان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان، این موضوع در کمیته پیگیری وقایع خاص دادگستری استان نیز با حضور مسئولان قضائی استان مطرح شد و مورد رسیدگی و نظارت ویژه قرار گرفت. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان خاطرنشان کرد، هیات حقوق شهروندی استان گیلان به لاهیجان عزیمت کرده و تحقیقات و بررسی‌های دقیق قضائی ادامه دارد.

در این میان و زمانی که حادثه فوت جوان لاهیجانی در بازداشت پلیس به صدر اخبار آمده بود، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از بررسی تمامی جوانب حادثه رخ داده در لاهیجان خبر داد. الیاس حضرتی که به تازگی به این سمت گماشته شده، گفت: در پی حادثه تلخ لاهیجان، رئیس‌جمهور به وزیر کشور دستور داد با تشکیل و اعزام کمیته‌ای به لاهیجان تمامی جوانب حادثه را بررسی و گزارش و نتیجه بررسی را در اسرع وقت به هیات وزیران اعلام کند.

همان روز، دادستان لاهیجان درباره فوت یک متهم دستور داد اقدامات قضائی برای مشخص شدن علت تامه فوت انجام ‌شود و خبر داده شد که متهمان با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند.

خبرگزاری میزان نوشت: در جهت نقض حقوق شهروندی نیز پیگیری‌های لازم از ناحیه عوامل مرتبط انجام شد و متهمان مرتبط با پرونده با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند.

به دستور ویژه فرمانده کل انتظامی کشور برمی‌گردیم؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در خصوص بررسی وقوع حادثه در شهرستان لاهیجان؛ مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد: در پی حادثه فوت فردی مذکر در پاسگاه روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان، فرمانده کل انتظامی کشور دستور ویژه رسیدگی به موضوع را صادر کرد و اینچنین به قید فوریت، تیم تخصصی بازرسی کل فراجا از ۷۲ ساعت گذشته در محل حادثه استقرار یافتند. همچنین برابر دستور اکید سردار رادان تمامی متهمان حادثه تحت بازجویی و تحقیق هستند. در پایان این اطلاعیه آمده که پلیس به‌هیچ عنوان از خطاهای این‌چنین چشم پوشی نکرده، با متخلفان احتمالی برخورد و نتیجه اقدامات تکمیلی به اطلاع عموم خواهد رسید.

هشتم شهریور اما هیات ویژه وزارت کشور برای بررسی حادثه لاهیجان هم اعزام شدند. خبرگزاری مهر در این باره نوشت: وزیر کشور در پی دستور رئیس‌جمهور در خصوص بررسی تمامی جوانب حادثه رخ داده در لاهیجان، هیات تحقیق ویژه‌ای را برای بررسی کامل و همه‌جانبه تعیین و به محل اعزام کرد. نتیجه تحقیقات این هیات در گزارشی به دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور و مردم ارائه خواهد شد.

این فرد پس از حضور در یک نزاع در قهوه‌خانه دستگیر شد

اما در این خصوص روایت‌های مختلفی وجود دارد؛ خبرگزاری فارس جزئیاتی از انتشار ویدئویی مبنی بر جان‌باختن یک جوان لاهیجانی در بازداشت منتشر کرد. آنگونه که فارس روایت کرده؛ انتشار تصاویری از پیکر این فرد در غسالخانه لنگرود، که نشانگر کبودی‌هایی در ناحیه شانه و کمر وی بود، در فضای مجازی بر حساسیت موضوع افزود. در همین خصوص یک فرد مطلع جزئیات جدیدی از این حادثه را تشریح کرد. این فرد با اعلام جزئیات حادثه کشته‌شدن این فرد متهم اهل شهر لنگرود می‌گوید: این فرد به منزل پدری خود در روستای بارکوسرای لاهیجان رفته و در یک نزاع در قهوه‌خانه شرکت می‌کند و پس از تماس حاضران با پلیس و حضور آن‌ها دستگیر می‌شود. از سوی دیگر یک منبع نزدیک به پلیس گیلان مدعی است آثار ضرب‌وشتم و کبودی‌های منتشر شده در ویدئو می‌تواند مرتبط با این نزاع باشد. بازداشت ۵ افسر پلیس، ظن ضرب و شتم متهم در کلانتری را در اذهان عمومی پررنگ کرده است؛ گرچه این مسئله قطعی نیست و بررسی‌ها در این باره ادامه دارد.

پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد متهم پنجشنبه اول شهریور پس از دستگیری به بازداشتگاه میدان انتظام منتقل می‌شود. خبرنگار فارس برای پیگیری میدانی به روستای وقوع نزاع رفته و با شاهدان عینی صحبت کرده است. بر اساس اطلاع خبرنگار فارس در لاهیجان، متهم بامداد پنجشنبه از بازداشتگاه به بیمارستان منتقل می‌شود و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که پیش از حضور وی‌در بیمارستان علائم حیاتی نداشته است. برخی از بومیان منطقه در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای مدعی شدند که پلیس با تماس اهالی در منطقه حضور پیدا کرده و پس از یک نزاع در قهوه‌خانه روستا و چند ساعت بعد توسط پاسگاه انتظامی ناصرکیاده دستگیر و به تحت نظرگاه انتظامی لاهیجان منتقل شده بود.

یکی از بستگان نزدیک به خانواده متوفی، در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با اشاره به‌شدت تألمات روحی والدین متوفی گفت: «پدر مرحوم امروز بار دیگر بر پیگیری قانونی وضعیت پرونده تأکید داشت.» او همچنین به حسن سوابق خانواده مرحوم اشاره کرد و گفت که «مسیر زندگی خانواده مرحوم مشخص است و امیدواریم هرچه سریع‌تر جهت تسلای خانواده وضعیت پرونده مشخص شود.»

به گفته دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان این موضوع در کمیته پیگیری وقایع خاص دادگستری استان نیز با حضور مسئولان استان گیلان مورد رسیدگی و نظارت ویژه قرار گرفته است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار