| کد مطلب: ۱۱۳۵۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی می‌کند

انتخاب خانم هریس یا مرد حریص؟

آرمان ملی- احسان اسقایی: نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا کمتر از ۳ ماه دیگر مشخص خواهد شد. این انتخابات با حضور ترامپ و تغییر ریل در حزب دموکرات و جایگزینی کامالا هریس به جای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و برخی حاشیه‌هایی که برای دونالد ترامپ از جمله سوء قصد به جان او در میتینگ انتخاباتی صورت گرفته به صحنه واقعی نبرد سیاسی تبدیل شده است.

انتخاب خانم هریس یا مرد حریص؟

برای ما در ایران نیز که چندی قبل در پای صندوق های رای تغییر نگاهی جدید را در کشور حاکم کردیم نتیجه انتخابات آمریکا مهم است. اگر ترامپ از الکترا آراهای آمریکایی خارج شود بدون برو برگشت فضای سنگینی در ارتباط با ایران در آمریکا به وجود خواهد آمد. هرچند ترامپ هم اعلام کرده به دنبال حل مساله با ایران است اما آبی از این سخنان ترامپ برای حل و فصل پرونده هسته ای گرم نمی شود و دورنمایی برای رفع تحریم های ایران در صورت پیروزی او متصور نیست. در آن سوی میدان اگر خانم هریس پیروز شود می توان امیدوار بود که با شتاب بیشتری در ارتباط با حل مساله با ایران حرکت کند. هرچند یکی از نزدیکان او اعلام کرده که هریس به دنبال یک توافق نامه جدید با ایران است. اگر هریس در انتخابات آمریکا پیروز شود با توجه به تیمی که در ایران سیاست خارجه ایجاد کرده می توان امید داشت که ایران و آمریکا به سمت حل برخی از مسائل خود از جمله مساله هسته ای و حل تحریم ها گام بردارند. آرمان ملی برای بررسی نتیجه انتخابات آمریکا بر حل مسائل ایران و آمریکا با حسن بهشتی‌پور و حسن هانی‌زاده کارشناسان مسائل بین الملل به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

*شرایط کنونی منطقه و انتخابات آمریکا

 حسن هانی زاده، کارشناس روابط بین الملل در ارتباط با انتخابات آمریکا به آرمان ملی گفت: انتخابات 2024 ایالات متحده به مرحله حساسی رسیده است و تا سه ماه دیگر نتایج انتخابات مشخص خواهد شد. در شرایط کنونی بین دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان که شخصیتی افراطی و وابسته به لابی صهیونیستی است و خانم کامالا هریس رقابتی جدی در گرفته و هر چند در برخی از نظرسنجی‌ها خانم هریس از رشد قابل توجهی برخوردار شده است اما آقای ترامپ همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است. با این وجود این دو کاندیدا در ارتباط با مساله ایران و غزه متفاوت نگاه می کنند. ترامپ و جمهوری خواهان به شدت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر افراطی اسرائیل حمایت کرده و تلاش می کند که جنگ غزه تا نتایج انتخابات آمریکا ادامه داشته باشد چرا که با این روش آرای لابی اسرائیل در آمریکا را خواهد داشت.  خانم کامالا هریس و حزب دموکرات در تلاش هستند یک آتش بس حتی آتش بسی تاکتیکی در غزه را ایجاد کنند تا آرای خاکستری های جامعه آمریکا را به سمت خانم هریس جذب کند. در شرایط کنونی دموکرات ها در تلاش هستند تا قبل از برگزاری انتخابات آمریکا با کوشش وزیر امور خارجه آمریکا دستاوری در ایجاد آتش بس در غزه داشته باشند .

 

 بهشتی‌پور: نمی‌توان روی حرف شخص  ترامپ حساب باز کرد و باید  دید او چه تیمی را روی کار خواهد آورد. آیا او وزیر خارجه را آقای پمپئو  معرفی می کند  پمپئو فردی کاملا افراطی است و دشمنی شدیدی با ایران دارد و توافق  کردن با او بسیار بعید است لذا  تیم ترامپ مهم‌تر از شخص ترامپ است. ترامپ یک بازرگان است  و مانند تاجر صحبت می‌کند و خود را فردی ریسک پذیر دانسته و خود را مشکل گشای عالم و آدم می داند

*ایران، مذاکرات و نتیجه انتخابات آمریکا

 این کارشناس برجسته در ارتباط با نتایج انتخابات آمریکا بر مسائل بین ایران و آمریکا نیز گفت: در رابطه با ایران اگر دونالد ترامپ پیروز شود چهار سال پر تنش  را شاهد خواهیم بود چرا که ترامپ تلاش دارد امنیت صهیونیست ها را تامین کند  لذا به طور طبیعی تلاش خواهد کرد فشارهای زیادی هم به ایران و هم به محور مقاومت آورده تا  قدرت ایران تضعیف شود. بنایراین رئیس جمهور ایران آقای مسعود پزشکیان از هم اکنون در صدد است برای  بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا برنامه ریزی کند و رئیس دستگاه دیپلماسی آقای عباس عراقچی هم باید دست به یارگیری جدید در اروپا بزند تا آثار تحریمی که احتمالا بعد از پیروزی ترامپ علیه ایران ایجاد خواهد شد را به حداقل برساند. از این رو رئیس جمهور شدن ترامپ برای ایران و محور مقاومت خطرناک خواهد بود هر چند گزارش ها نشان می دهد حزب دموکرات و خانم هریس برای انتخابات برنامه ریزی دارند و از  طریق نزدیک شدن به ایران و هم از طریق حل مشکلات مردم غزه به نوعی به دنبال  دستاورد سیاسی برای خود هستند. خانم هریس یک لهجه مناسب در برابر ایران دارد و اگر وی انتخاب شود ممکن است فضای تعامل بیشتری بین ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی به وجود آمد. اگر خانم هریس پیروز شود امیدهای زیادی برای مذاکرات بین ایران و اروپا و آمریکا و همچنین چین و روسیه به وجود خواهد آمد چرا که تیم او معتقد است خروج از برجام توسط ترامپ کار اشتباهی بود لذا به نظر می رسد که تعامل با خانم هریس  برای ایران بسیار بهتر و آسانتر در مقایسه به دونالد ترامپی است که اساسا اعتقادی به تعامل با ایران در چارجوب برجام ندارد.

 هانی‌زاده: اگر خانم هریس پیروز شود امیدهای زیادی برای مذاکرات بین ایران و اروپا و آمریکا و همچنین چین و روسیه به وجود خواهد آمد چرا که تیم او معتقد است خروج از برجام توسط ترامپ کار اشتباهی بود لذا به نظر می رسد که تعامل با خانم هریس  برای ایران بسیار بهتر و آسانتر در مقایسه به دونالد ترامپی است که اساسا اعتقادی به تعامل با ایران در چارجوب برجام ندارد

*ایران باید سناریوهای خود برای پیروزی ترامپ را آماده کند

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته‌ای نیز در ارتباط با نتیجه انتخابات آمریکا بر نوع تعامل دو کشور بر پرونده هسته ای  به آرمان ملی گفت: آقای ترامپ که عموما در حال سخنرانی‌های پر شور و حرارت در ارتباط با  انتخابات  است و موضع گیری های توام با ایران هراسی در مورد تهران دارد. شخصا معتقدم چندان نباید بر روی حرف های امروز ترامپ حساب باز کرد اگر در یاد داشته باشیم او در گذشته اعلام کرده بود که اگر به قدرت برسد دو روزه می تواند با ایران به توافق برسد و یا اینکه مساله جنگ اوکراین و روسیه را یک روزه حل خواهد شد. در ماجرای دیدار با رهبر کره هم مشاهده کردیم که او ملاقات هایی با رهبر این کشور انجام داد اما مسائل کره و آمریکا حل نشد بنابراین نمی تواند روی حرف شخص  ترامپ حساب باز کرد و باید  دید او چه تیمی را روی کار خواهد آورد آیا او وزیر خارجه را آقای پمپئو  معرفی می کند  پمپئو فردی کاملا افراطی است و دشمنی شدیدی با ایران دارد و توافق  کردن با او بسیار بعید است لذا  تیم ترامپ مهم تر از شخص ترامپ است. ترامپ یک بازرگان است  و مانند تاجر صحبت می کند و خود را فردی ریسک پذیر دانسته و خود را مشکل گشای عالم و آدم می داند. در حالی که واقعیت این طور نیست  و تیم او شامل وزیر دفاع ؛ وزیر خارجه، رئیس سازمان سیا و مشاور امنیت ملی او هستند که مسیر دولت وی در برابر ایران را مشخص خواهند کرد. ضمن اینکه انتخابات آمریکا چند ماه دیگر آغاز می شود.  و اگر او پیروز شود و اگر محاکمه نشود و ده ها اگر باید اتفاق بیفتد بعد مشخص شود که چه خواهد شد لذا ایران از اکنون باید به فکر باشد که اگر ترامپ روی کار آمد چه سنایور هایی را در برابر او روی میز داشته باشد.

*ایران باید سناریو های مختلف داشته باشد

این کارشناس در ارتباط با نگاه خانم هریس به مسائل بین ایران و آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات هم به آرمان ملی گفت:  خانم  هریس  دنباله روی سیاست دموکرات ها در ارتباط با ایران خواهد بود. در این معنا که به صورت قطره چکانی تحریم ها را لغو خواهد کرد و به موازات گرفتن امتیازات جدید تحریم های ایران را به تدریج لغو کند. هریس به نظر می رسد به دنبال احیای کارهای انجام نشده در برابر ایران در دولت آینده آمریکاست. او می‌داند برجام در 27 مهر 1404 عملا تمام شده خواهد بود لذا به دنبال امتیاز دادن به ایران است تا تحریم ها را لغو کنند و در غالب جدیدی غیر از آنچه در برجام بوده امتیازات جدید از ایران بگیرند.  لذا دولت کنونی باید  یک نگاه جامع به مساله انتخابات در آمریکا داشته باشد  سناریوهای مختلفی را  در برابر پیروزی ترامپ و احتمال افزایش فشارها از سوی او  در نظر داشته باشد و همچنین سناریوی هایی را در ارتباط با موضع گیری ها و برنامه هایی که خانم  هریس برای ایران در نظر دارد را  از قبل تهیه کند تا بتواند با سرعت بیشتری به اهداف مد نظر خود دست یابد و اینطور نباشد که در صورت اینکه هریس پیروز انتخابات شد و چون او به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران نیست به دنبال  رفع تحریم ها نباشد چرا که به نظر می‌ر سد هریس به دنبال توافق جدیدی با ایران باشد.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار