| کد مطلب: ۱۱۳۵۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از رویکردهای دیپلماسی عراقچی

روزهای سخت دیپلمات کهنه‌کار

آرمان ملی: «سید عباس عراقچی» در برهه‌ای تاریخی مملو از چالش‌ها و کشمکش‌ها، در شرایطی که بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یافته است سمت وزیر امور خارجه ایران را برعهده گرفت.

روزهای سخت دیپلمات کهنه‌کار

 انتصاب عراقچی همزمان با تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب، تداوم تحریم‌های اقتصادی که اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، علاوه بر تغییرات اساسی در چشم‌انداز ژئوپلیتیک خاورمیانه که در جنگ غزه و رویارویی بین «محور مقاومت» و اشغالگران اسرائیلی تجلی می‌یابد، صورت گرفته است. آنچه نگاه‌ها را  به دیپلماسی عراقچی می‌دوزد سوابق وزیر امور خارجه جدید به عنوان یک دیپلمات کهنه‌کار است که سمت‌های مهمی مانند معاونت وزیر امور خارجه و مذاکره کننده برجسته هسته‌ای را بر عهده داشته و امروز در این برهه حساس به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده است.  قدر مسلم عراقچی که به توانایی‌اش در مانور دادن بین منافع متضاد و مدیریت مذاکرات پیچیده معروف است، مسئولیت سنگین بازسازی اعتماد بین‌المللی به ایران و رویارویی با ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال تغییر را در تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی که زیر بار تحریم‌ها است، بر عهده دارد.

* از دشواری احیای برجام تا احتمال توافق جدید

وزیر امور خارجه ایران در اولین مصاحبه تلویزیونی خود به تفصیل از سیاست خارجی دولت چهاردهم صحبت کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم در تحولات بین‌المللی فعال باشیم و فقط تماشاگر آن نباشیم. و در خصوص روابط با اروپا  نیز از تقویت تعامل مبتنی بر فرصت‌ها و احترام متقابل با اروپا در راستای تامین منافع ملی کشور خبر داد. همچنین عراقچی در خصوص رابطه با واشنگتن نیز گفت: ما به دنبال حل اختلاف و تنش با آمریکا نیستیم، بسیاری از این تنش‌ها ناشی از یک سری اختلاف نظرهای اساسی است و این همان چیزی است که ما سعی می‌کنیم آن را مدیریت کنیم. وی درباره تحریم‌ها گفت: ما ۲ راهبرد یعنی خنثی سازی تحریم‌ها و تلاش برای رفع آن را دنبال می‌کنیم و طبیعتاً موضوع خنثی سازی تحریم‌ها از اولویت بیشتری برخوردار است. اما مساله مهم‌تر در این دولت بحث احیای توافق هسته‌ای است  که عراقچی نسبت به دشواری احیای توافق هسته‌ای هشدار داده و دلیل آن را تغییر شرایط بین‌المللی  مانند جنگ اوکراین که تأثیر عمیقی بر چشم‌انداز امنیتی اروپا داشته و جنگ غزه و حمله رژیم صهیونیستی و کشتارهایی که در آنجا اتفاق افتاده دانسته است. به طور مشخص و بنا به نظر بسیاری از کارشناسان توافق هسته‌ای یا برجام دیگر به شکل فعلی قابل احیا و بازیابی نیست و باید تغییرات کلی در آن صورت گیرد  و آپدیت شود یا اینکه این توافق به پایان رسیده و ایران و غربی‌ها به فکر مذاکراتی جدیدی برای توافقی جدید باشند . چنانکه عراقچی وزیر خارجه جدید نیز می‌گوید:‌ «برخی از تاریخ‌هایی که در خود توافق هسته‌ای وجود داشت به پایان رسیده است و بنابراین نمی‌توان آن را به شکل فعلی احیا کرد.این توافقنامه باید بازگشایی شود و بخش‌هایی از آن تغییر کند و این کار آسانی نیست، پس از باز شدن این توافقنامه، ما با کار دشواری روبه‌رو خواهیم شد تا دوباره آن را جمع کنیم.»

* روابط منطقه‌ای

وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط دوستانه و برادرانه خود با شورای همکاری خلیج فارس و اعضای آن را ارتقا ببخشد. جاسم محمد البدیوی طی تماس تلفنی با سیدعباس عراقچی، انتخاب ایشان به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت و درخصوص راه‌های همکاری و ارتقای روابط میان جمهوری اسلامی ایران و شورای همکاری خلیج فارس گفت وگو و تبادل نظر کرد. دبیرکل شورای همکاری با تاکید بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتقای صلح و ثبات در منطقه، خاطرنشان کرد، اعضای شورای همکاری خلیج فارس علاقه‌مند به مشورت و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در خصوص چالش‌های بزرگ منطقه هستند. عراقچی نیز ضمن تشکر از تبریک دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط دوستانه و برادرانه خود با شورای همکاری خلیج فارس و اعضای آن را ارتقا بخشیده و بر این اعتقاد است که روابط میان ایران و شورای همکاری باید وارد مرحله جدیدی از درک متقابل و همکاری شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار