| کد مطلب: ۱۱۳۵۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از نشست مشترک دولت و قوه قضائیه گزارش می‌دهد

نشستی از جنس وفاق

آرمان ملی: شاید زمانی که مسعود پزشکیان از وفاق ملی و پرهیز از دعواهای جناحی بی‌حاصل صحبت کرد ابتدا بسیاری تصور کردند که او هم صرفا مثل سایرین شعار می‌دهد و حرف‌های قشنگ می‌زند اما وقتی که این معنای وفاق را پس از به قدرت رسیدن در مقام رئیس‌جمهور با انتصابات، کابینه و رویکردهای خود به منصه ظهور رساند دیگر مشخص شد که وفاق ملی نه فقط شعاری زیبا که می‌تواند راهکاری برای حل مسائل و مشکلات کشور باشد.

نشستی از جنس وفاق

راهکاری که می‌تواند با همکاری قوای سه‌گانه و سایر نهادها و سازمان‌ها کشور را به سمت و سوی در پیش گرفتن رشد و توسعه سوق دهد. مهم این است که همه به این گزاره یعنی وفاق ملی باور داشته باشند و بر مبنای آن به یکدیگر دست یاری بدهند. مسعود پزشکیان نیز همان‌طور که خود گفته دست خود را به سمت هر کسی که بتواند قدمی در راه بهبود شرایط کشور بردارد دراز کرده است. حال، دیگر قوا از قبیل مجلس و قوه قضائیه نیز می‌توانند با همگرایی و همراهی با دولت این معنا را تحقق بخشند و تحول فزاینده‌ای را شکل دهند تا از طرفی کشور را به مسیر رشد و پیشرفت بیندازند و از سوی دیگر نیز میزانی از رضایتمندی را در جامعه ایجاد کنند.

*وفاق ملی برای من شعار نیست

رئیس‌جمهور در نشست مشترک اعضای هیأت دولت و اعضای شورای‌ عالی قضائی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دولت و شهیدان رجایی، باهنر و رئیسی، از نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده در این جلسه، به ویژه سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای قدردانی کرد و دغدغه‌های مطرح شده را مسئله و دغدغه مشترک همه کارگزاران نظام دانست که باید با همدلی و همکاری آن‌ها را پیگیری و رفع کرد. مسعود پزشکیان با بیان اینکه وفاق ملی برای من شعار نیست چون اساسا اهل شعار دادن نیستم، افزود: قلباً به وفاق و همدلی باور و یقین دارم که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. وی با یادآوری واقعه فتح مکه و توصیه پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه امروز همه مسلمان و نه لزوما مومنان با هم برادر هستند، اظهار کرد: وقتی رسول خدا اعلام می‌کند کسانی که تا ساعتی قبل دشمن بودند، حالا که اظهار مسلمانی می‌کنند، برادر ما هستند، آیا دیگر برای ما که حقیقتا با هم برادر هستیم، محل و موضوعی برای اختلاف باقی می‌ماند؟ پزشکیان یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی همچون عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و گفت: موکدا از اعضای دولت خواسته‌ام اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور و اگر هم تقصیری مشاهده کردند، دنبال مچ‌گیری نباشند بلکه همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند. اگر ما از قصور و تقصیری که قابل گذشت است، نگذریم، خود را در برابر خدا قرار داده‌ایم. وی تاکید کرد: رسول خدا تاکید کرده که تقویت برادری از نماز و روزه هم مهم‌تر است، پس بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق و همدلی و هم‌افزایی برای تامین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اصول اسلام از جمله اینکه هرگز نباید از مجازات افراد خطاکار خوشحال شد بلکه فقط باید حکم الهی را جاری کرد و نه بیشتر، تصریح کرد: این بالاترین و والاترین سطح رعایت حقوق بشر است که اگر به طور دقیق به آن عمل کنیم، جامعه متحول خواهد شد؛ اگر به این اصول عمل و صادقانه و خالصانه برای مردم کار کنیم و به آنان عشق بورزیم، آنان نیز ما را باور می‌کنند و یاری‌مان خواهند کرد.

* تحقق عدالت اجتماعی نیازمند ساختار، قانون و اجرا

رئیس قوه قضائیه در این نشست مشترک، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و رئیسی و همچنین تبریک آغاز به کار دولت چهاردهم، اظهار کرد: برای دولت چهاردهم آرزوی توفیق دارم. حقیقتاً از آقای پزشکیان به جهات گوناگون به ویژه از حیث تاکیدات‌شان درخصوص ضرورت پایبندی به قانون و سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه هفتم، کمال تشکر و قدردانی را دارم. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ضمن تبیین و تشریح ابعاد مختلف مقوله عدالت بیان داشت: خوشبختانه رئیس‌جمهور اعتقاد راسخی به مقوله تحقق عدالت در شئون مختلف دارند و این امر بسیار حائز اهمیت است. باید توجه داشت که یکی از مأموریت‌های مهم نظام جمهوری اسلامی، استقرار تمام و کمال عدالت اجتماعی است. ما در این زمینه به کار و تلاش بیشتر نیاز داریم. بدون‌تردید تحقق تمام و کمال عدالت اجتماعی نیازمند ساختار، قانون و اجرا و مجری عادل و عادلانه است. وی در ادامه بر ضرورت همگرایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر ارکان و قوای کشور جهت پیشبرد امور مردم تاکید کرد و درهمین راستا گفت: بیش از ۴۵ سال و به عبارتی حدود نیم قرن از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، فلذا سزاوار نیست امروز دیگر نتوانیم با تجربیات گران‌سنگی که اندوخته‌ایم بر اختلاف سلایق و نظرات که امری طبیعی و مرسوم است، چیره و غالب شویم. باید به رغم وجود اختلاف سلایق، با همدلی و همگرایی و هم‌افزایی، امور کشور و مردم را به پیش ببریم و از مشغول شدن به حواشی، جداً اجتناب و احتراز کنیم. رئیس دستگاه قضا افزود: اختلاف در سلیقه و تفاوت نظرات در وجوه و امور مختلف، امری طبیعی است؛ مهم آن است که ما بتوانیم با تکیه و تاکید بر وجوه اشتراکی، بارهای بر زمین مانده را به دوش بکشیم و لحظه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم و حرکت در مسیر تعالی کشور و رفع مشکلات درنگ و تعلل نکنیم. محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ما امروز حاکمیت داریم؛ ما فقط واعظ نیستیم که نصیحت کنیم؛ ما مسئولیت حاکمیتی داریم و نمی‌توانیم نسبت به دنیا و آخرت مردم بی‌تفاوت باشیم. رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اهمیت نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: نظام ما نظامی مردم‌محور است و این نظام در برهه‌های مختلف، با اتکا به مردم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرشار مردمی توانسته است بر مشکلات و موانع گوناگون غلبه پیدا کند. در شرایط فعلی و مقطع کنونی نیز ما باید مردمی بودن را هر چه بیشتر و افزون‌تر در نوع حکمرانی خود پیاده کنیم؛ برای تحقق این منظور، ضروری است به مردم و افکار آنان احترام بگذاریم و از ظرفیت‌های مردمی، به طور کامل و جامع بهره بگیریم و میان خطاهایی که احیاناً از ناحیه آنها سرمی‌زند با دشمنی دشمنان و عِناد عَنودان، تمایز و تفاوت قائل شویم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار