| کد مطلب: ۱۱۳۵۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به حضور روزافزون اتباع بیگانه در ایران؛

۸۰ درصد کودکان زباله گرد اتباع هستند

آرمان ملی: آمار حضور پرشمار و در حال افزایش اتباع بیگانه در کشور روز به روز شدت می‌گیرد و اخبار و حواشی پیرامون همین حضور هم در حوزه‌های مختلف محل اسکان آن‌ها، زاد و ولد و تکدی گری و زباله گردی‌شان در حجم بیشتری اطلاع‌رسانی می‌شود.

۸۰ درصد کودکان زباله گرد اتباع هستند

روز گذشته مدیرکل بیمه سلامت استان البرز در یک نشست خبری گفت که ۵۰ درصد زایمان‌های استان البرز مربوط به اتباع خارجی بوده و این در حالی است که کشور ما با خطر پایین آمدن و پیری جمعیت روبه‌روست که دلیل آن هم در فراوانی مشکلات اقتصادی که مانع ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری شده، خلاصه می‌شود.

از سوی دیگر، حضور این اتباع به حدی در محلات مختلف همه ایران خصوصا استان تهران در اجاره منازل مسکونی پررنگ شده که در بیشتر موارد به دلیل توانایی بیشتر در پرداخت اجاره بها از راه اجاره گروهی منازل، جای مستاجران ایرانی را هم گرفته‌اند. در این خصوص دادستانی عمومی و انقلاب ملارد به نقل از روابط عمومی این نهاد روز گذشته اخطار داده با هر کسی که ملک خود یا دیگری را به اتباع بیگانه‌ غیرمجاز اجاره دهد با نهایت سختگیری برخورد خواهد شد ضمن اینکه خبر داده تاکنون چند ملک پلمب و تعدادی مشاور املاک ممنوع‌المعامله شده‌اند.

اما یک خبر هم در خصوص زباله‌گردهای شهر که هرچند شواهد و ظواهر هم گویای این مطلب هستند از سهم ۸۰درصدی کودکان اتباع از زباله گردی خبر می‌دهد.

شمار بالای اتباع افغان در ایران از یک زاویه دیگر

مرکز مدیریت راه‌ها، گفته از ۲۴۷ هزار زائر برنگشته از عراق، ۱۹۷ هزار نفر غیرایرانی هستند و این خود گویای شمار بالای این افراد در ایران است.

بنا به گزارش مهر، مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها با اشاره به اینکه تا پایان روز سه‌شنبه ۶ شهریور، ۲۴۷ هزار زائر کماکان در کشور عراق حضور دارند، گفت: براساس آمار ۱۹۷ هزار زائر غیر ایرانی هنوز به کشور بازنگشته‌اند.

ایمان محرابی‌نیا توضیح داد که در مسیر ورود به کشور ۹۵ درصد زائران ایرانی و ۵ درصد غیر ایرانی بودند که به ترتیب ۲ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۱۴۱ نفر زائر ایرانی و ۵۵۰ هزار و ۴۱۷ هزار نفر نیز زائر غیر ایرانی به کشور بازگشتند و زائران اتباع به ترتیب مرزهای شلمچه، مهران، چزابه، باشماق، تمرچین و خسروی را برای بازگشت به کشور انتخاب کردند.

هشدار به مشاورین املاک

اما در راستای افزایش حضور اتباع بیگانه در ایران سری به استان البرز می‌زنیم و این صحبت‌های داوود زارع، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز که با اشاره به اینکه از کل زایمان‌هایی که در استان البرز در سال گذشته انجام شده، بالغ بر ۷۳ درصد زایمان سزارین بوده است، گفته: از این زایمان‌ها بالغ بر از ۵۰ درصد مربوط به اتباع بیگانه بوده است.

او در نشست خبری که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، افزوده: با توافقی که با کمیساری عالی انجام شده است به صورت رایگان حدود ۴ هزار نفر اتباع تحت بیمه رایگان قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملارد نسبت به مالکین و مشاورین املاک در اسکان اتباع غیرمجاز هشدار داده. به گزارش فارس، روابط‌عمومی دادستانی عمومی و انقلاب ملارد طی هشدار به مالکین و مشاورین املاک اعلام کرده: در اجرای مجازات قانون ورود و اقامت اتباع غیرمجاز به هر فرد که ملک خود یا دیگری را جهت اسکان اتباع بیگانه‌ غیرمجاز اجاره دهند با نهایت سخت‌گیری برخورد خواهد کرد و در این راستا تاکنون چند ملک پلمب و تعدادی مشاور املاک از فعالیت در این رشته به علت ارتکاب این جرم ممنوع‌المعامله شده‌اند.

دادستانی شهرستان ملارد با بیان لزوم خودداری از اجاره و اسکان اتباع بیگانه غیرمجاز هشدار داده در اجرای ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری، پلمب ملک و ممنوع المعامله شدن مشاور املاک را در پی خواهد داشت؛ بدیهی است اتاق اصناف و اتحادیه مکلف و موظف است بر اجرای مقررات نظارت داشته باشد و از شهروندان عزیز نیز تقاضامند است هر گونه مشاهدات خود در این زمینه را به مراجع قانونی گزارش کنند.

تقریبا همه کودکان زباله گرد از اتباع هستند

اما خبرگزاری کار ایران در گزارشی از کودکانی تحت عنوان کودک کار که زباله گردها را هم شامل می‌شوند به آماری بالا از حضور اتباع رسیده.

ایلنا با بیان این مطلب که سازمان بهزیستی آماری از کودکان زباله گرد ندارد، نوشته این کودکان، روزانه ۹تا ۱۰ساعت در خیابان‌های شهر به دنبال جمع آوری زباله‌اند.

بنا بر این گزارش، کودکانی که قاطبه آنان ۹تا ۱۱سال است و به گفته برخی کارشناسان اجتماعی ۸۰درصد آنان از اتباع غیر مجاز هستند که در شیراز زباله گردی می‌کنند؛ کودکانی که توسط باندهای قاچاق انسان به کار سخت گمارده می‌شوند و بدون هیچ دستمزدی جز خوراک و جای خواب به استثمار گرفته می‌شوند.

در همین رابطه یک کارشناس مسائل حقوقی، کودکان زباله گرد را یکی از مصادیق عینی ناهنجاری اجتماعی عنوان کرده و گفته: با تجزیه و تحلیل معادلات اجتماعی کودکان زباله گرد متوجه می‌شویم که علاوه بر فقر، اعتیاد، طلاق والدین، آسیب پذیر بودن کودکان و... دلایلی چون نقص یاعدم اعمال قانون یا نظارت بر این حوزه وجود دارد که باید به صورت جدی بررسی شود.

عسکر هاشمی افزوده: با این حال که قوانین متعدد حمایت از اطفال بی‌سرپرست در سال‌های ۹۲و۹۹تصویب شده، اما همچنان کودکان زباله‌گرد در محیط‌ های آلوده، غیر بهداشتی و خطرناک در حال فعالیت هستند.

به گفته او: با توجه به اینکه منافع بخش زباله در جیب عده‌ای خاص و منفعت طلب واریز می‌شود و حتی باندهای قاچاق این کودکان را از کشورهای بیگانه از طریق قاچاق برای این منظور استفاده می‌کنند، این فرایند در دست افرادی محدود است که امید می‌رود دادستان و مراجع قضائی بر خورد قاطع با افراد سودجو و متخلف این حوزه داشته باشد، تا کودکان از لحاظ جسمی و روحی و روانی دچار آسیب‌های جبران ناپذیر بیشتری نشوند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار