| کد مطلب: ۱۱۳۵۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد

اولویت؛ اعتماد به جوانان

در یادداشت قبل به این موضوع اشاره کردم که مجلس اختیارات خودش را دارد و این بدان معنی و مفهوم نیست که قوا از اختیارات خودشان عدول کنند و به این نکته هم اشاره کردم که گاهی بعضی صحبت‌ها بیان می‌شود و بعدها مشخص می‌شود بخشی از آن صحت ندارد.

 مقام معظم رهبری در نشست دیروز در ارتباط با اینکه مشورتی از ایشان گرفته شده بود، به این نکته اشاره کردند تعداد قابل توجهی از وزرای پیشنهادی را نمی‌شناختم و نظری ندادم. فلذا ایشان با صراحت موضوع را مطرح کردند برخلاف آنچه مطرح شده بود. ولی در کل توصیه و تاکیدشان بر این بود که کارآمدی باید افزایش پیدا کند و حضور مسئولین امر در استان‌ها و سفرهای استانی مهم است چراکه نتیجه مثبت سفرهای استانی این است که مسئولین با مسائل و مشکلات مردم از نزدیک آشنا می‌شوند و آن را لمس می‌کنند و می‌توانند کسری‌ها و مشکلات را اگر مربوط به مجلس شورای اسلامی است، جهت قانونی کردن ارجاع دهند و بخشی که قابل اجراست، خود قوه مجریه وظایفش را انجام می‌دهد. نکته حائز اهمیت اینکه چون احزاب قدرتمندی نداریم که برای آینده کشور کادرسازی و مدیرپروری کنند به این نکته اشاره داشتند که مسئولین امر به این سمت بروند که برخی مسئولیت‌ها را به جوانان بسپارند. جوانانی که بتوانند در آینده مشاغل مهمتری را عهده دار شوند. این خودش یک نوع کادرسازی توسط قوه مجریه است که به سمت و سویی حرکت کنند که از نیروهای توانمند، خوش فکر و شجاع و نیروهایی که قابلیت مدیریت دارند، استفاده شود به گونه‌ای که اینها زمینه‌ساز این اتفاق مدیریتی شود که رویه جایگزینی یک رویه سیستماتیک شود و بشود از وجود نیروهای جوان به صورت جایگزین آنهم به تعبیر بنده آهسته و پیوسته بهره‌مند شد. متاسفانه به دلیل اینکه در ارتباط با شرایط به آن صورت که باید در حوزه مدیریت جایگزینی صورت بگیرد، خلأ داریم، تاکید ایشان نکته بسیار مهمی بود. هرچند ایشان در دولت‌های مختلف همواره موضوع را مطرح می‌کردند که از فکر و نیروی جوانی و تلفیقی از تجربه استفاده شود.

از طرفی بازگشت آقای ظریف به معاونت راهبردی مربوط به تشخیص آقای رئیس‌جمهور است و به تشخیص ایشان باید احترام گذاشت. جایگاه راهبردی یک جایگاه بسیار حساس و نیازمند افراد برنامه دار است. یعنی کسانی که راهبردها را تعریف و در عین حال هدفگذاری می‌کنند. از این رو خود آقای ظریف باید نگاه کنند که آیا در حوزه راهبردی تجربه‌ای دارند یا تجربه راهبردی سیاست خارجی‌شان در گذشته جواب داده است یا نداده که امروز می‌خواهند راهبردهای دولت را احیانا با کمک مشاورین در این حوزه تعریف کنند. درهر صورت امیدواریم از آن اتفاقات خوب نمایان شود و راهبردها، به گونه‌ای باشد که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران باشد هرچند تا امروز آقای پزشکیان نشان داده‌اند که برخوردهای خوبی داشته‌اند و امیدوارم این برخوردها همچنان ادامه پیدا کند.

 

*امیررضا واعظ آشتیانی

فعال سیاسی

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار