| کد مطلب: ۱۱۳۵۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد

سفر پزشکیان و ملاقات‌های سیاسی

اخیرا ۵ سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به بایدن خواستار عدم صدور ویزا برای دکتر پزشکیان به‌منظور شرکت در مجمع‌ عمومی سازمان‌ملل در نیویورک شده‌اند که از جهت حقوق بین‌الملل چون سازمان ملل یک مرکز بین‌المللی است، آمریکا نمی‌تواند برای روسای کشورها ویزا صادر نکند.

 نکته دوم اینکه هر کشوری در درجه اول مسئول حفظ امنیت خودش است از این رو اگر آمریکا، تشخیص دهد حتی اگر رئیس یک کشور باشد، می‌تواند از نظر حفظ امنیت ملی برای آن شخص ویزا صادر نکند. قسمت دوم از جهت حقوق بین‌الملل غلبه دارد که آمریکا حق دارد ویزا صادر نکند. نکته سوم این است که اگر این کار صورت بگیرد که بعید به نظر می‌رسد چون با درخواست چند سناتور، دولت آمریکا دست به این اقدام خصومت‌آمیز نخواهد زد برای اینکه تمام راه‌ها و منافذ ارتباطی ما را قطع می‌کند. با توجه به اینکه دولت جدیدی در ایران بر سرکار آمده که طی مبارزات انتخاباتی نسبت به رفع اختلاف با غرب و آمریکا تمایل داشته و به دنبال حل موضوعات اف‌ای‌تی‌اف و موضوعات تحریمی و برجام بوده، از این رو به نظر نمی‌رسد که دولت آمریکا تحت تاثیر چند درخواست از سوی سناتورها قرار بگیرد. این اقدام آمریکا در صورتی که انجام بگیرد، غیراخلاقی و غیردیپلماتیک است با توجه به اینکه تفکر ارائه شده از دولت ایران حکایت از میل به گشایش پنجره‌های جدید به سمت دنیا دارد و این کار می‌تواند کانال‌های ارتباطی را مسدود کند.

طبق قانون اساسی تصمیمات وزارت خارجه با مقام رهبری است، بنابراین رهبر باید اجازه دهند که تیم سیاست خارجه وارد چه کانال‌هایی از مذاکرات شوند و حتی در سفر آقای رئیس‌جمهور به مجمع چنانچه قرار است ملاقاتی انجام شود، با نظر رهبری باشد. سفر آقای پزشکیان به نیویورک جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل موقعیت مناسبی است که بتواند با روسای جمهوری چند کشور اروپایی ملاقات کند. بارها گفته‌ام که کانال ورود ما به دنیای غرب اروپاست به خاطر اینکه سوابق بیشتری با اروپایی‌ها داریم. اروپایی‌ها در جامعه ما و در بین مقامات ارشد ما آنقدرها مغضوب نیستند. بنابراین شایسته است آقای پزشکیان به عربستان سعودی سفر کنند. همچنین در سفر به نیویورک با چند نفر از وزرای خارجه مهم اروپایی ملاقات داشته باشند و احتمالا این کار را خواهند کرد. وزیر خارجه دولت چهاردهم، آقای عراقچی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند چون تجربه مذاکرات طولانی در کنار دکتر ظریف دارند و از نظر اروپایی‌ها شناخته شده هستند. عراقچی، دیپلماتی است که از اعتدال در سیاست برخوردار است و به احتمال زیاد در سفر پیش روی رئیس‌جمهور به نیویورک می‌توانیم منتظر اتفاقات جدیدی در سیاست خارجه باشیم.

 

*علی بیگدلی

تحلیلگر مسائل بین‌الملل

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار